|
کدخبر: 146399

بازار ارز سروسامان می گیرد؟

‌در حالی که نوسان‌گیران در هفته اخیر تلاش گسترده‌ای را برای تغییر کانال دلار و افزایش قیمت ارز به کار بستند اما این مانور در حساس ترین شرایط اقتصادی با شکست روبرو شد.

بانک و بیمه  بازار ارز سروسامان می گیرد؟

رئیس کل بانک مرکزی حالا خبر از تحولات مثبت در صادرات نفت و آزادسازی ارزهای بلوکه شده داده است که تأثیر مستقیم این دو اتفاق بر بازار ارز نمایان می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با استقبال از پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در آینده‌ای نزدیک تاکید کرده است: از ۱۵ مرداد ۹۷ که تحریم‌ها و فشار حداکثری آغاز شد تا ۱۵ آبان که تحریم بانک مرکزی و بانک های کشور را شامل شد، بی‌سابقه‌ترین تحریم غیرقانونی وضع شده علیه اقتصاد کشور بود تا حدی که هیچ یک از بخش‌های اقتصاد و تجارت خارجی ایران نبود که مشمول تحریم واقع نشده باشد.

 او هرچند جزئیاتی را درباره آزادی پولهای بلوکه شده و همچنین میزان افزایش صادرات نفتی اعلام کرده اما تاکید کرده است: در سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹ درآمد ناشی از صادرات نفت ایران کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بود که دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر از این رقم بود.

 این در حالی است که درآمدهای ارزی ناشی از صدور نفت در سال‌های قبل همراه با دسترسی به آن سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

اعلام رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران همراه با شمارش معکوس برای لغو تحریم‌ها نشان می دهد بازار ارز ایران می تواند تحولات مثبتی را تجربه کند.

چرا قیمت دلار افزایش یافت؟

بازار ارز البته در هفته اخیر تحت تاثیر برخی اخبار سیاسی نیز قرار داشت. خبر آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران از یک سو و همچنین توقیف نفتکش کره جنوبی و حتی اقدامات مشکوک دولت آمریکا که با هشدارهای صریح ظریف وزیر امور خارجه ایران همراه شد،طبیعتاً بازار ارز و نیز تحت تاثیر قرار داد.

 این اتفاقات سبب شد قیمت دلار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شکل بگیرد و دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان بشود.از سوی دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص افزایش نرخ تسعیر دلار در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز سیگنال افزایشی را به بازار ارز مخابره کرد.

با این حال افزایش افزایش عرضه دلار به بازار با هدف پیشگیری از زیان بیشتر در آینده عامل بازگشت قیمت دلار به ۲۵ هزار تومانی بود.به نظر می‌رسد با توجه به تحلیل ارائه شده از سوی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بازار ارز حالا با سیگنال مثبت مواجه باشد که این سیگنال می تواند در هفته پیش‌رو روند قیمتی ارز را در بازار تحت تاثیر قرار دهد.

 اولین سیگنال قیمتی خبر افزایش درآمدهای نفتی و خبر دوم ، خبر پول های بلوکه شده ایران رد دیگر کشورهاست. فروکش هیجانات سیاسی و همچنین آغاز شمارش معکوس برای لغو تحریم ها می تواند زمینه را برای بهبود شرایط در بازار ارز فراهم کرده و حتی برخی از معامله‌گران می‌گویند احتمال ورود دلار به کانال ۲۴ هزار تومان در هفته پیش رو بالاست.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر