|
کدخبر: 143904

ابلاغ مصوبه جدید ستاد ملی کرونا به شبکه بانکی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

الف‌ـ بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی (اعم از قرض‌الحسنه و سایر تسهیلات) مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده یا محدود و تعطیل شده بخش غیردولتی (مطابق فهرست ذیل این بخشنامه) که موعد پرداخت آن در آذرماه و دی ماه سال ۱۳۹۹ می‌باشد، منوط به آن که وفق ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار، بدهی آنها به شبکه بانکی کشور تا تاریخ ۱۳۹۸.۱۲.۰۱در طبقه جاری قرار داشته باشد، به پایان دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات منتقل می‌شود. در مورد تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی که بازپرداخت آن در آذرماه و دی ماه سال ۱۳۹۹ می‌باشد نیز موعد پرداخت به یک ماه بعد از آن منتقل می‌شود. استمهال موارد مشمول این بند از احتساب و اخذ هرگونه جریمه و کارمزد اضافی مستثنا است.

ب ـ مشاغل و کسب و کارهای مورد احصاء در این بخشنامه، در بازه زمانی آذرماه و دی ماه سال ۱۳۹۹ مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شوند.

ج ـ چنان‌چه سررسید چک‌های صادره مشاغل و کسب و کارهای مورد احصاء در این بخشنامه در دوره زمانی آذرماه و دی ماه سال ۱۳۹۹ باشد و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت گردد، در صورت تسلیم تقاضای خود به بانک مربوط، تا یک ماه پس از تاریخ برگشت چک صادره، مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک نمی‌باشند.

همچنین در این بخشنامه اشاره شده است، با توجه به بندهای ذکر شده، اقساط مربوط به آذرماه که توسط مشاغل و کسب و کارهای مشمول و قبل از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به مؤسسه اعتباری پرداخت شده‌اند، می‌تواند به عنوان قسط مربوط به بهمن‌‌ماه تسهیلات مزبور منظور شود.

همچنین همانگونه که در مصوبه فوق نیز تصریح شده، به اقساط پرداخت نشده احتمالی مربوط به آذر ماه امسال تسهیلات اعطایی به مشاغل و کسب و کارهای موصوف، نباید وجه‌التزام تأخیر تأدیه دین تعلق ‌گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر