|
کدخبر: 137345

بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار می رسد؟

حتی به زبان آوردن اینکه «آیا بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد؟» عده‌ای را خشمگین می‌کند؛ در سوی مقابل اما برای طرفداران بیت‌کوین این رقم‌ها چیزی نیست؛ چراکه آن‌ها ارقام بسیار بالاتری را در آینده بیت‌کوین می‌بینند (تحلیلگر بانک سیتی هفته پیش صعود بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰ هزار دلار را تا پایان سال آینده میلادی پیش‌بینی کرد). اما این تخمین‌ها بر چه مبنایی مطرح می‌شوند و آیا اساسا چنین چیزی ممکن است؟

بانک و بیمه بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار می رسد؟

بیت کوین در یک قدمی قله تاریخی

بیت کوین از ابتدای سال میلادی جاری ۱۶۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که عمدتا به لطف افزایش تقاضای آن از سوی حقوقی‌ها و از سوی دیگر به دلیل کمیاب شدن آن بوده است. گفته می‌شود علت این کمیابی آن است که پی‌پال و اسکوئر (دو شرکت خدمات مالی بزرگ دنیا) اخیرا ارائه خدمات بیت‌کوین به مشتریان خود را آغاز کرده‌اند و از این رو تقریبا تمام بیت‌کوین‌های تازه ماین شده (استخراج شده) را خریداری می‌کنند. امروز بیت کوین مرز ۱۹ هزار دلار را هم پشت سر گذاشت و یک قدم دیگر به سقف تاریخی خود که سه سال پیش در سطح ۱۹ هزار و ۷۸۳ دلار تجربه کرده بود، نزدیک‌تر شد.

رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار ممکن است؟

فارغ از پیش‌بینی تحلیلگر بانک سیتی، برخی کارشناسان صعود این رمزارز به ۱۰۰ هزار دلار را تخمین می‌زنند. برخی طرفداران به دلایلی همچون عرضه محدود، سهولت جابجایی و امکان مالکیت ناشناس اشاره می‌کنند و گروهی دیگر نیز آن را وسیله ذخیره ارزش مثل طلا می‌دانند.

اما آیا ممکن است بیت‌کوین در عرض یک سال ۵ برابر شود؟ برایان استس، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در صندوق پوششی Off the Chain Capital آن را ممکن می‌داند؛ با این استدلال که پیش از این حتی ۱۰ الی ۳۰ برابر شدن بیت‌کوین در طول یک سال را هم دیده است. استر به رویترز گفته است قیمت بیت کوین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۱، ببین ۱۰۰ هزار تا ۲۲۸ هزار دلار قرار گیرد. این تخمین بر پایه مدلی است که از نسبت "موجودی به جریان" استفاده می‌کند که به عقیده استس این مدل همبستگی ۹۴ درصدی با قیمت بیت‌کوین دارد. نسبت موجودی به جریان برای ارزیابی میزان کمیابی کامودیتی‌هایی همچون طلا استفاده می‌شود. برای مثال اگر کل موجودی طلای استخراج شده در دنیا ۱۰۰ هزار دلار باشد و سالانه به ارزش ۱۰۰ دلار طلا استخراج شود، این شاخص برابر با حاصل تقسیم این دو عدد یعنی ۱۰۰ خواهد بود. هر چقدر که این شاخص بهتر باشد، به مذاق دارندگان آن دارایی بیشتر خوش می‌آید؛ چراکه داشتن دارایی کمیاب قطعا خوشحال‌کننده خواهد بود.

 در سوی مقابل اما این رقم‌ها برای عده‌ای دیگر سرسام‌آورند؛ همچون کوین میور، معامله‌گر مستقل که این‌گونه مدل‌سازی‌ها را بی‌فایده دانسته و می‌گوید «بیت‌کوین همچون یک دیوانه است و شما نمی‌تواند دیوانگی را مدل‌سازی کنید. ممکن است که به ارقام گفته شده برسد؟ بله، چون دیوانه است. اما مطمئن باشید هیچکس سرنخی از آینده آن ندارد.»

نئو که یک ارز دیجیتال دیگر است، پیش‌بینی کرده بیت‌کوین تا انتهای سال بعد به ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار برسد.

خوان پرز، معامله‌گر ارز شرکت Tempus اما تحت تأثیر این ارقام چشمگیری قرار نگرفته و حتی می‌گوید شوکه شده است. به باور او شرط‌بندی روی بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری در سال آینده، شرط‌بندی روی فروپاشی سیستم مالی جهانی است. اما دولت‌های سراسر جهان اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد و ارزهای فیات به این آسانی سقوط کنند. (ارز فیات به پول‌های رایج گفته می‌شود که توسط کالاهای فیزیکی مانند طلا یا نقره پشتیبانی نمی‌شود، بلکه دولت صادرکننده به آن اعتبار می‌بخشد؛ مثل ریال، دلار، یورو و سایر ارزهای مهم جهانی).

در همین حال باید در نظر داشت با ورود پی‌پال و اسکوئر به بازار بیت‌کوین احتمالا تقاضای خرد آن با جهش محسوسی مواجه شود که از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد.

حقوقی‌ها مجذوب بیت کوین؟

شاخص نهنگ (شاخصی که تعداد آدرس‌ها یا کیف‌پول‌های با حداقل هزار بیت‌کوین را می‌شمارد) طی روزهای اخیر به ارقام بی‌سابقه‌ای رسیده است. گفته می‌شود بیش از ۲۲۰۰ آدرس مربوط به فعالان بزرگ این بازار بوده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته است و می‌تواند نشان از ورود پول حقوقی باشد.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها