|
کدخبر: 129102

گزینه های جذاب بانک ها برای جذب مشتری

شرایط کنونی نقدینگی و خروج بخشی از سرمایه‌های مردم از بورس سبب شده تا دوباره موتور جستجوی بانکها برای جذب سپرده‌گذاران روشن شود و مشوق‌هایی هم برای باجه‌نشینان در جذب مشتری لحاظ شود.

بانک و بیمه گزینه های جذاب بانک ها برای جذب مشتری

باز هم سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذاب شد. این بار دوباره مردمی که تحمل ریسک‌های بالایی ندارند و به دنبال سودآوری مداوم و مطمئن برای سرمایه‌های اندک خود می‌گردند؛ به این نتیجه رسیده‌اند که ورود به بازارهای پرریسک جای آنها که سرمایه‌های اندکی دارند، نیست؛ حتی اگر دولت با تبلیغات بسیار فراوان بسیاری از مردم را به سرمایه‌گذاری مطمئن در بورس تشویق کند.

حالا کار به جایی رسیده است که بسیاری از سرمایه‌های خرد حتی با قبول ضرر هم که شده از بازار سرمایه خارج شده و تلاش دارند روانه بازارهای موازی شوند؛ اما از آنجا که برخی از آنها نسبت به سرمایه‌گذاری‌های پرسود اما پرریسک بدبین شده‌اند، باز هم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها روی آورده‌اند. آنگونه که متصدیان شعب بانکی می‌گویند روند مراجعه مردم برای گشایش سپرده‌ها در بانک‌ها اندکی بیشتر شده است؛ البته هنوز هم از رونق مناسبی برخوردار نیست.

پرس و جوها برای اطلاع از شرایط بانک‌ها در جذب سپرده

بررسی‌های میدانی و صحبت با متصدیان نظام بانکی حکایت از آن دارد که رفت و آمدهای مردم برای پرس و جو در مورد سود سپرده‌ها و اقبال به سپرده‌گذاری در بانک‌ها بیشتر شده است؛ اما هنوز هم نمی‌توان قضاوتی از سرعت گرفتن آن داشت؛ اکنون بیشتر افرادی برای گشایش سپرده مراجعه می‌کنند که در گذشته نیز در همان شعب سپرده داشته‌اند؛ اما برای چند ماهی آن را از بانک خارج کرده‌اند.

در همین راستا، برخی بانک‌ها مشوق‌هایی را برای متصدیان شعب خود در نظر گرفته اند تا در جذب سپرده مشتریان فعال‌تر عمل کنند. برخی متصدیان نظام بانکی می‌گویند که بخشنامه‌هایی را طی روزهای گذشته دریافت کرده‌اند که در آن، مشوق‌هایی را در راستای حمایت از باجه‌های بانکی و ایجاد انگیزه بیشتر برای بازاریابی و افزایش منابع سپرده‌ها در نظر گرفته‌اند.

مهلت ۴۰ روزه برای برخی باجه‌نشینان در جذب سپرده بانکی

نمونه آن هم، «طرح ممتازان» ویژه باجه‌های بانکی است که در یک بازه زمانی ۴۰ روزه از ۲۱ مهرماه آغاز شده و هدف افزایش منابع در چهار سپرده اصلی قرض‌الحسنه جاری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده کوتاه‌مدت و سپرده بلندمدت را دنبال می‌کند.

حال باجه نشینان مأموریت ویژه یافته‌اند تا سپرده‌های مراجعینی را که برای سپرده‌گذاری پول خود در بانک‌ها مردد هستند جذب کنند.

وضعیت جذب سپرده‌های بانکی به روایت بانک مرکزی

آخرین آماری که در جذب سپرده‌های بانکی از سوی بانک مرکزی منتشر شده، مربوط به فروردین ماه امسال است که در آن، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان به سپرده‌های بانکی کشور افزوده شده است، این در حالی است که میزان سپرده‌های بانکی در ۱۵ استان کشور در اولین ماه سال ۹۹ از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده، میزان سپرده‌های بانکی در پایان فروردین ماه امسال به بیش از ۲,۷۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۳٫۳ درصد افزایش یافته؛ این در حالی است که برخی تحلیل‌ها حکایت از این داشت که در اولین ماه امسال، کشور درگیر شیوع ویروس کرونا بوده و بازار بسیاری از کسب‌وکارها در آستانه عید کساد شد، مردم برای تأمین مالی هزینه‌های خود اقدام به خروج سپرده و پس‌انداز از بانک کرده‌اند.

بررسی آمارها نشان می‌دهد ۱۵ استان از ۳۱ استان کشور در اولین ماه سال جاری با خروج سپرده‌های بانکی مواجه بوده‌اند که بیشترین کاهش سپرده مربوط به استان‌های زنجان، یزد و کرمانشاه بوده؛ به نحوی که در استان زنجان در فروردین ماه امسال میزان سپرده‌های بانکی نسبت به اسفند ماه سال گذشته حدود دو درصد کاهش یافته و از ۱۷٫۵ هزار میلیارد تومان به ۱۷٫۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین بیشترین افزایش سپرده‌های بانکی مربوط به استان‌های خراسان شمالی، کرمان و تهران بوده؛ به نحوی که در استان خراسان شمالی در فروردین ماه امسال میزان سپرده‌های بانکی نسبت به اسفند ماه سال گذشته معادل پنج درصد افزایش یافته و از ۹٫۴ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع: مهر

ارسال نظر