|
کدخبر: 128447

ثبت آماری مایوس کننده در فروش اوراق بدهی! + جزئیات

بیستمین مرحله فروش اوراق بدهی با ثبت یک آمار مأیوس کننده دیگر به پایان رسید. فروش ۳۳۰ میلیارد تومانی و مشارکت تنها یک بانک نمی‌تواند آمار دلگرم‌کننده‌ای برای کارشناسان باشد. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد دولت باید تا پایان سال هفته‌ای ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی بفروشد تا از پولی شدن کسری بودجه جلوگیری شود.

بانک و بیمه ثبت آماری مایوس کننده در فروش اوراق بدهی! + جزئیات

نگرانی از کسری بودجه و نحوه پوشش آن، عصر سه‌شنبه‌ها را برای بسیاری از کارشناسان دلهره‌آور کرده‌است. نگاه‌ها به سایت بانک مرکزی خیره شده و منتظر اعلام نتایج میزان فروش هفتگی اوراق بدهی دولت هستند. این هفته نیز ناامیدکننده بود؛ تنها ۳۳۰ میلیارد اوراق بدهی به فروش رسید!!

این میزان فروش اوراق بدهی، کم‌ترین میزان فروش اوراق بدهی پس از هفته گذشته‌ محسوب می‌شود. هفته گذشته عدم مشارکت بانک‌ها و اختلال در سامانه معاملاتی فرابورس موجب شد تا برای اولین بار فروش اوراق بدهی به صفر برسد و این امید وجود داشت که این هفته آمار مناسبی از فروش اوراق بدهی ثبت شود که اینگونه نشد. در این هفته تنها یک بانک سفارش خریدی به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان ثبت کرد که وزارت اقتصاد با تمام آن موافقت کرد.

همچنین ۱۴۰ میلیارد تومان از اوراق بدهی در بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد. این در حالی است که شش هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان اوراق بدهی در این مرحله عرضه شده‌بود؛ به بیان دیگر، کم‌تر از ۵ درصد اوراق عرضه شده در این هفته به فروش رسید. جدول زیر اطلاعات اوراق فروش رفته در این مرحله را نشان می‌دهد:

اورابق+جدول

طی چهار هفته گذشته تنها یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان اوراق بدهی به فروش رسیده‌است. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد برای جلوگیری از کسری شدن بودجه و تشدید تورم دولت باید به طور هفتگی ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی بفروشد. بنابراین با ادامه این روند نمی‌توان امیدوار بود که گره‌کور کسری بودجه امسال به این راحتی باز شود.

بیست‌ و یکمین مرحله فروش اوراق بدهی دولتی هفته آینده با عرضه شش هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اوراق بدهی ادامه می‌یابد. تمام اوراق عرضه شده در این مرحله مربوط به اوراق فروش نرفته مراحل قبلی است. جدول زیر مشخصات اوراق عرضه شده هفته آینده را نشان می‌دهد:

اورابق+جدول۱

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر