|
کدخبر: 187613

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

عقبگرد برقی در دولت تدبیر!

طبق برنامه ششم توسعه گسترش صنعت برق و احداث نیروگاه‌های متعدد به تصویب رسید و پشت درهای بسته اجرا ماند و نسبت به برنامه تعیین شده تعداد محدودی نیروگاه برق طی دوره هشت ساله ساخته شد.

انرژی عقبگرد برقی در دولت تدبیر!

موضوعاتی همچون گرما و کمبود بارندگی کاملا قابل پیش‌بینی بودند و با مدیریت درست می‌توان مانع از خاموشی‌ها شد اما زمانی که اولویت‌ بندی‌ ها جابجا می‌شوند چنین بحرانی به بار می‌آید. قطعی برق صنایع مادر نباید در اولویت باشد چراکه موجب آسیب به بطن سایر صنایع همچون صنعت مسکن می‌شود و اشتغالزایی به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: برنامه در مجلس کاملا مشخص است و تعیین شده که در سال باید چه تعداد نیروگاه احداث شود، متاسفانه در اجرا طبق برنامه ششم توسعه توسط دولت آقای روحانی به شدت کم کاری صورت گرفته و دولت نسبت به برنامه بسیار عقب مانده، در واقع کم‌کاری از جانب مجلس صورت نگرفته است. برنامه ششم توسعه در حال به پایان رسیدن است و با لایحه‌ای که دولت ابلاغ می‌کند و به تصویب می‌رسد برای برنامه هفتم برنامه‌ریزی مجدد صورت گیرد. دوره هشت ساله دولت دوازدهم ساخت نیروگاه‌ها با عملکرد فوق‌العاده ضعیفی همراه بود و طبق مصوبات مجلس پیش نمی‌رفت. به عنوان مثال اگر قرار بر ساخت ۱۰۰ نیروگاه طبق قوانین مجلس بود دولت دوازدهم ۲۰ نیروگاه را احداث کرد.

مصطفی_طاهری

وی افزود: در دوره هشت ساله صنعت برق از برنامه جا ماند. خاموشی‌های فعلی دلایل متعددی دارد که با ساخت نیروگاه‌ها می‌توان مانع قطعی‌های برق خانگی و صنعتی شد. شبکه توزیع و انتقال، توسعه صنایع، گرمای هوا، کمبود بارش ازجمله مسائلی هستند که این روزها به گوش می‌رسد اما به جرات می‌توان گفت تمام این موضوعات قابل پیش‌بینی بوده است. ما در ساخت نیروگاه هسته‌ای و همچنین غیر هسته‌ای کوتاهی داشته و داریم. در حال حاضر شاهد خاموشی‌های صنایع سیمان و فولاد نیز هستیم و همچنان پیگیری می‌کنیم اما طبق قانون این قطعی‌ ها تا پایان فصل گرما ادامه دارد. خواسته مجلسی‌ها این بود که اولویت در قطعی برق نباید صنایع باشند و به ویژه صنایعی که پیش نیاز سایر صنایع هستند. خاموشی برق در دو صنعت سیمان و فولاد در ادامه تاثیر خود را بر روی قیمت مسکن و اجاره، مصالح و اشتغال می‌گذارد و به همین شکل یک سهل‌انگاری مشکلات زنجیره‌واری را در پی خواهد داشت.

ساخت نیروگاه‌های کوچک باید در اولویت قرار گیرد

این نماینده مجلس تصریح کرد: طبق جلساتی که مجلس با دولت داشت، قرار بر این بود که اولویت نباید با صنایع مادر باشد. با جذب سرمایه می‌توان مشکل احداث نیروگاه را تا حدودی حل کرد اما این موضوع به زمان نیاز دارد و باید از امروز برای آن برنامه‌ریزی کرد. صنایعی که استراتژیک هستند، بیمارستان‌ها و سازمان‌های مهم باید برای ساخت نیروگاه‌های کوچک اقدام کنند تا در چنین بحرانی به دام نیفتند. علاوه بر اینکه کمکی به دولت می‌کنند با خیال آسوده از عدم قطعی برق به مسیر خود ادامه می‌دهند. در صورت داشتن برق اضافه می‌توانند آن را به دولت نیز بفروشند، در واقع احداث نیروگاه‌های کوچک توسط بخش خصوصی صنعت خوبی به حساب می‌آید که می‌توان با آن درآمدهای خوبی را کسب کرد. این طرح‌ها جزو برنامه بوده و است به شرطی اینکه دولت برای اجرای آن گام بردارد.

طاهری مطرح کرد: در مجموع دولت همکاری لازم و کافی را با مجلس ندارد. یک معاهده‌ای در پاریس جهت کاهش آلودگی‌ها و گرمای هوا، بحث‌های محیط زیستی مطرح شد که برخی کشورهای حاضر در این معاهده بخشی از تولید گرما و فعالیت نیروگاه‌های حرارتی خود را کم کنند. کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از تمام نیروگاه‌های حرارتی خود استفاده کردند و اکنون نیازی به آن‌ها ندارند. به عنوان مثال ۷۰ درصد نیروگاه‌های آن‌ها هسته‌ای شده‌ است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع چه معاهده پاریس باشد چه نباشد، کشورهای پیشرفته با استفاده از منابع دیگر در جهت کاهش گرما و آلودگی حرکت می‌کنند. این معاهده یک اجباری است که مانع توسعه کشورهای جهان سومی می‌شود و همچنین منفعت این کار را کشورهای توسعه‌یافته می‌برند. در این بین کشورهایی که در حال توسعه هستند و امکان جایگزینی نیروگاه‌های هسته‌ای را ندارند نباید تن به چنین معاهده‌ای می‌دادند. اغلب نیروگاه‌های کشور حرارتی بوده و تا زمانی که جایگزین نشده و صنعت به این نیروگاه‌ها نیاز دارد نباید معاهده‌ای امضا شود که به توسعه و اشتغال کشور آسیبی وارد کند. این معاهده به تصویب مجلس و شورای نگهبان نرسیده بود که توسط دولت امضا و اجرا نیز شد که نتایج آن را شاهد هستیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها