|
کدخبر: 172062 مجتبی اسکندری

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک پژوهشگر اقتصادی:

بنزین ۲۰ هزار تومانی مردم را به خاک سیاه می نشاند!

همزمان با فروکش کردن تب گرانی‌ها که ناشی از پیشبرد مذاکرات وین است، طرح ایده هفت برابر کردن قیمت بنزین همه توجهات را به خود معطوف ساخته است.

انرژی بنزین ۲۰ هزار تومانی مردم را به خاک سیاه می نشاند!

ایده افزایش قیمت بنزین توسط یکی از کاندیداهای انتخابات، باعث ایجاد موجی از نگرانی در میان مردم با سطوح درآمدی و دستمزد پایین شده است و برخی این را سیاست کلی کاندیداهای دیگر بعد از انتخابات نیز می‌دانند و از همین رو در آغاز طرح ایده، بدبینی‌های بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز نسبت به تبعات طرح چنین ایده‌هایی در سطح کشور هشدار داد و آن را خدعه نئولیبرالیستی خواند! مشروح این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

بنزین باید گران بشود اما حقوق کارگران نه؟

این مدرس دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون لزوم و چرایی طرح ایده بنزین ۲۰ هزار تومانی، اظهار داشت: این یک ایده اقتصادی نیست! بلکه یک ایده مبتنی بر اقتصاد سیاسی نئولیبرال است که بر اساس آن، باید تمام امکانات یارانه‌ای را از مردم سلب کرد و به یک سیستم سرمایه‌سالار سپرد. در این سازوکار ذهنی، باید قیمت دلار را چند برابر کرد، بنزین و گازوئیل را گران کرد و به سیاست‌های تورم‌زا تداوم بخشید اما همزمان و در عرض این ایده‌ها، تا به بحث افزایش حقوق کارگران می‌رسند، بلافاصله می‌‌گویند که بنگاه‌ها توان پرداخت افزایش حقوق بیشتر را ندارند و در غیر این صورت اقدام به تعدیل کارگران می‌کنند. بعدتر هم که مشاهده می‌کنید که بنگاه‌های دولتی را به بهانه زیان‌ده بودن و بالا بودن هزینه‌هایشان به بخش خصوصی رانتیر واگذار می‌کنند و آن‌ها هم هر بلایی که دلشان خواست بر سر کارگر بیچاره می‌آورند. واقعا برخی از افراد وقتی این ایده‌ها را مطرح می‌کنند، باید مطالبه کنیم که برای درمان جنون سیاسی و اقتصادی خود حتما به روانپزشک مراجعه کنند! 

احسان-سلطانی

دولت توان پرداخت همین یارانه را هم ندارد!

احسان سلطانی در ادامه با رد ادعاهای مبنی بر افزایش درآمد خانوارها پس از اجرای طرح‌هایی‌ از این دست، خاطرنشان ساخت: دولت برای همین یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی کلی بهانه می‌آورد و تا قبل از فرا رسیدن فضای انتخاباتی به دنبال این بود که روز بخشی از مردم را از دریافت یارانه حذف یا وادار به انصراف کند و قطعا در پرداخت یارانه میلیونی دچار مشکل می‌شود. در واقع یارانه‌ای که به قیمت ثابت ده سال پیش تا به امروز پرداخت می‌شود، دچار کاهش ارزش از ۴۵ دلار به ۲ دلار شده است و یارانه میلیونی حتی اگر پرداخت هم بشود، باز هم باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد و در واقع بزرگترین لطفی که دولت آینده می‌تواند به مردم بکند این است که بساط تورم را جمع کند و از هزینه‌های جاری خودش کم کند نه این که بخواهد با افزایش هزینه‌های جاری و وعده‌های پوپولیستی به مردم کمک کند!

طرح ایده بنزین ۲۰ هزار تومانی، انحراف افکار عمومی است

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: مردم به بنزین سه هزار تومانی حداکثر واکنش قهرآمیز ممکن را دادند و اگر چشم بینایی وجود داشته باشد نتیجه افزایش قیمت بنزین به مقادیر بالاتر را هم باید از پیش تشخیص بدهد. دولت در این زمینه نباید به مثابه یک ذی‌نفع عمل کند بلکه باید به عنوان پناهگاه اقشار ضعیف جامعه عمل کند و سیاست‌های خودش را جوری تنظیم کند که در نهایت نفعش به طبقات فرودست برسد نه این که بخواهد از هر چیزی برای یک عده رانتخوار که سرمایه‌شان روی زمین جا نمی‌شود کلاهی بدوزد. بازهم می‌گویم طرح مسائلی از این دست یک جور ایجاد انحراف در افکار عمومی است که مردم ذهنشان از مسئله اصلی که تورم و فقر و بیکاری است، منحرف شود و واقعا به این فکر کنند که بنزین را با قیمت بسیار ارزان و زیر منت دولت خریداری می‌کنند. شما رسانه‌ها هم بهتر است به این ایده‌های جنون آمیز حتی مجال طرح هم ندهید!

  • ناشناس ارسالی در

    دست این دولت تو جیب مردمه اون وقت بچه ها شون کانادا و امریکا رس میخونن ای کاش آقا ی ترامپ رای میاورد همین کارها رو کردید ک ه یک دهه شصتی و یک دهه هقتادی و نسلهای ب عدی رو بدبات کردید یکم از جناب آقای اردو غان ملت گرایی رو یاد بگیرید درود رر ترکی ه درود بر اردوغان

  • ناشناس ارسالی در

    ای داد و بیداد برای چه باید بنزین ۲۰ هزار تومان شود مگر برای مردم آسایش نمیخواهند

  • حسن ارسالی در

    ساقول والا کیشین

  • فتح اله افشاری ارسالی در

    شما برو بزچرانی یاد بگیر که بعد ایده اقتصادی بده و مردم را فقیر کن شما جلو قاچاق را بگیر چرا میخای مردم را فقیر کنی آقای ایده شما ۶۰۰ تومن به مردم میدی. اما در عوض آثار گرانی بنزین نمی‌دانی چیه به طور مستقیم و غیر مستقیم همه چیز گران می شود و مردم باید ماهی چند برابر ۶۰۰ هزار تومن از جیب به دولت بدهنددر واقع مردم به دولت یارانه میدهند به جای اینکه دولت به مردم یارانه بدهد.احمققققق برو جلو قاچاق را بگیر بی سواد

  • ناشناس ارسالی در

    توبجایی اینکه بنزین ببری بالاتاطرف قاچاق نکنه ببره 50میلیون بفروشه ارزش پول خودت وازکشورهمسایه ببربالاتروقتی ارزش ریال تو ن رفت بالاترازکشورهمسایه هیچ موقع هیچی ق اچاق نمیشه هیچ موقع کسی ازاون بالانمیادپ ایین این توکله پوکت فروکن مهمانپرست .بلا ی که این دولت برسرقشرضعیف آورده هرگزقشرض عیف نمیتونه صاحب مسکن بشه یاچیزی دیگه .ک له پوکها

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها