|
کدخبر: 170876

خیز مجلس برای صادرات بنزین

حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است دولت‌محور بودن سیاست‌ها در حوزه انرژی سبب شده که در مقطعی گفته شود؛ پالایشگاه خوب است و در مقطعی دیگر آن را نهی کنند.

انرژی خیز مجلس برای صادرات بنزین

حسین حسین‌زاده به دلایل مخالفت و موافقت با پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی اشاره کرد و گفت: دنیا به سمت ساخت پتروپالایشگاه می‌رود بدین معنا که صنایع پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی را مخلوط کرده و پتروپالایشگاه‌ها را خلق کرده‌اند، کشور چین نیز پیشرو این صنعت است چراکه با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت محصولات تولیدی در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها یک جا تولید می‌کنند.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که صنعت نفت صنعتی توسعه‌ای است، تولید فرآورده از نفت آن هم در شرایطی -که تحریم‌ها فلج‌کننده شده‌اند- ضروری است البته یکی از راه‌های دستیابی به این توسعه تاسیس پتروپالایشگاه‌ها است چراکه اگر پتروپالایشگاهی همچون ستاره خلیج فارس نبودند اکنون واردکننده بنزین بودیم اما خوشبختانه در حال حاضر روزانه بالای ۲۰ میلیون لیتر بنزین صادرات می‌شود اما نگاه دولت‌ها در کل بر محور خام‌فروشی چرخیده و تولید فرآورده چندان مدنظر نبوده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که فرآورده‌های نفتی قابل تحریم و ردیابی نیستند لذا می‌توان آن‌ها را به تعداد کشورهای بیشتری صادر کرد و تقریبا فرآورده‌های ایران در تمامی کشورهای جهان مشتری دارند. 

حسین‌زاده معتقد است موافقت و مخالفت با پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی نباید از دولتی به دولت دیگر تغییر کند بلکه باید به عنوان یک سیاست راهبردی و استراتژیک توسط تمامی دولت‌ها اجرایی شود. 

این نماینده مجلس توضیح داد: نمی‌توان در یک دوره مخالفت با پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی و در دوره‌ای دیگر موافق آن بود چراکه اگر استراتژیک و سیاست راهبردی کشور، تشخیص به داشتن این مهم دهد باید پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها را گسترش داد اما متاسفانه دولت‌محور بودن سیاست‌ها در حوزه انرژی سبب شده که در مقطعی گفته شود؛ پالایشگاه خوب است و در مقطعی دیگر آن را نهی کنند. 

احداث پالایشگاه‌ها؛ راه برون‌رفت از مشکلات مرتبط با خام‌فروشی

وی راه برون‌رفت از مشکلات مرتبط با خام‌فروشی و نیمه خام‌فروشی را احداث پالایشگاه‌ها با سرمایه مردمی دانست، ادامه داد: براساس این قانون نقدینگی‌های درون جامعه جذب شده و از آن برای توسعه پالایشگاه‌ها و گسترش فعالیت بخش تولیدی استفاده می‌شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در مقیاس کوچک، علاوه‌بر مزیت‌هایی نظیر تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و صعب العبور، موجب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش خواهد شد. 

صنعت نباید سیاسی شود و ما باید سیاست صنعتی داشته باشیم

وی با بیان اینکه صنعت نباید سیاسی شود و ما باید سیاست صنعتی داشته باشیم، گفت: انرژی از آن معقوله‌های است که باید به صورت هماهنگ شده با جهان آن را جلو برد، درواقع نمی‌توان آمونیاک را ۳۷ درصد و پروپیلن را ۲ درصد تولید کنیم در حالی که روند تولید آن‌ها در دنیا عکس است بنابراین سیاست‌های انرژی در کشور باید براساس همگونی و هم‌افزایی با جهان پیش رود. 

به زعم حسین زاده مخالفت عده‌ای با پالایشگاه‌سازی مسئله‌ای پذیرفتنی نیست چراکه باید نیاز کشور را شناسایی و براساس آن نیازها سیاست‌گذاری و حرکت کرد. 

نگاه موافق مجلس با احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در این بین مجلس نیز با تصویب قانون «احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی» نوع نگاه خود را به این مهم مشخص کرده است اما دولت باعدم اجرای این قانون عملا با احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها مخالفت کرده به همین دلیل کمیسیون انرژی در راستای انجام وظایف قانونی و نظارتی خود این تخلف دولت را مشمول ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس کرده و در نخستین جلسه کمیسیون دررابطه با ارسال پرونده این تخلف به قوه‌قضاییه تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر