|
کدخبر: 266059 رویا رئیسی

یک کارشناس بورسی در گفتگو با گسترش نیوز؛

سکه را از اینجا ارزان‌تر بخرید

دارابی؛ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اوراق سکه هم همانند سکه واقعی نوسان دارد. سرمایه‌گذاران باید با علم به این موضوع که بازار پر نوسانی است، معامله کنند. بازدهی بازار سکه و ارز نسبت به سایر بازارها کمتر است.

اقتصاد سکه را از اینجا ارزان‌تر بخرید

سکه، کالای محبوب بین ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری است. البته خرید سکه با مخاطراتی همراه است. اولین بحث تقلبی بودن سکه است و دومین موضوع نگه‌داری سکه در خانه است. با گسترش فناوری‌ها در کشور معاملات الکترونیک و غیر فیزیکی رونق گرفته است. گواهی سپرده سکه طلا از سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد. عامه مردم با دریافت کد بورسی می‌توانند در این معاملات شرکت کنند. پیرامون این موضوع همایون دارابی؛ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با گسترش نیوز گفت: یکی از روش‌های رشد بازار تبدیل کالاهای فیزیکی به قرارداد است. گواهی سپرده یکی از مباحث مرتبط با بورس کالا است. در این حالت کالایی را به یک انبار یا خزانه رسمی تحویل می‌دهیم. گواهی دال بر سپرده کردن کالا دریافت می‌شود. همچنین اگر گواهی سپرده کالایی را به یک انبار بورس کالا تحویل دهید، کالا تحویل گرفته می‌شود.

همایون+دارابی

دارابی اظهار کرد: گواهی سکه به این معنا است که فرد سکه را به خزانه‌ای تحویل داده است که خزانه صحت سکه را بررسی کرده است. هر صد گواهی برابر با یک سکه بهار آزادی است. گواهی در کد بورسی افراد ثبت می‌شود.

اوراق سکه امنیت بالایی دارد

وی ضمن اشاره به فواید گواهی سپرده سکه نسبت به سکه فیزیکی گفت: اولین فایده این گواهی‌ها امنیت سکه برای سرمایه‌گذار است. به این معنا که نگرانی نگه‌داری فیزیکی سکه نیستیم. نکته دوم کم بودن کارمزد معاملات است. در بازار فیزیکی نزدیک به صد هزار تومان هزینه کارمزد باید پرداخت شود. کارمزد معاملات در بورس حدود ۲۰ هزار تومان است و به نفع سرمایه‌گذار است.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تأکید کرد: نکته مهم درباره اوراق سکه، کسب اطمینان معامله است. در بازار فیزیکی این احتمال وجود دارد که طرف معامله پول شما را ندهد اما معامله در بورس کالا مطمئن است. در بازار تلاش می‌شود که کالای فیزیکی به کالای کاغذی تبدیل شود تا معاملات روان‌تر شود.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: اوراق سکه هم همانند سکه واقعی نوسان دارد. سرمایه‌گذاران باید با علم به این موضوع که بازار پر نوسانی است، معامله کنند. بازدهی بازار سکه و ارز نسبت به سایر بازارها کمتر است. اوراق سکه امنیت و راحتی بیشتری در حوزه قیمت‌گذاری و تسویه وجوه دارد. از هر نقطه کشور می‌توانیم، خرید و فروش کنیم.

چند نکته کاربردی درباره معاملات اوراق سکه

گواهی سپرده سکه طلا قابلیت وثیقه گذاری برای اخذ انواع تسهیلات را دارد. همچنین گواهی سپرده سکه قابلیت خرید و فروش آنلاین در سایت بورس کالا را دارد. خبر خوب این است که خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا، معاف از مالیات است. به این اوراق سکه یک روزه هم می‌گویند، به این واسطه که یک روز کاری پس از فروش، دریافت وجه فروش گواهی سپرده سکه طلا امکان‌پذیر است. نکته مهم این است که زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا از روز شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰ است. از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ نیز مرحله پیش‌گشایش معاملات انجام می‌شود. نگران سکه‌هایتان نباشید، سکه‌های خریداری شده در قالب گواهی سپرده طلا در انبارهای مورد تائید بورس کالا نگهداری می‌شوند. انبارهای ذکر شده، در واقع خزانه بانک‌ها هستند. در این آدرس http://www.ime.co.ir/coin-warehouse.html می‌توانید پنج انبار خزانه بانک‌ها را مشاهده کنید. البته بانک‌ها به عنوان خزانه این کالا، دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارند و تنها عملیات انبارداری سکه‌ها و صدور گواهی‌های مبتنی بر این کالا را انجام می‌دهند.

ارسال نظر