|
کدخبر: 236873

قیمت جدید لیر در بازار (۵ بهمن)

قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه ۵ بهمن ماه در ساعات میانی معاملات کمتر از یک درصد کاهش یافت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

امروز سه‌شنبه قیمت لیر ترکیه در ساعات میانی معاملات ۰٫۹۸ درصد کاهش داشت. هر لیر با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

تحلیلگران اقتصادی باور دارند که اقتصاد ترکیه تحت تاثیر شوک‌های خارج کنترل از جمله شیوع کرونا همراه با فشار‌های خود تحمیلی از جمله مناقشه سیاسی منتهی شده به جنگ تجاری با امریکا قرار گرفته است.

اردوغان هفته گذشته به اعضای حزب عدالت و توسعه گفته بود: «مشخص است افزایش نرخ تورم مانند افزایش نرخ ارز با واقعیت‌های کشور و اقتصاد ما انطباقی ندارند.»

اقدامات اضطراری اخیر توسط دولت به بازیابی ارزش لیر در برابر دلار کمک کرده اند.

اظهارات اردوغان و وزیر دارایی جدید در چند روز گذشته حاکی از آن است که آنان قصد دارند کاهش تهاجمی بیشتر نرخ بهره را به تعویق بیندازند. اما باید دید که آیا این اقدامات اعتماد به شدت آسیب دیده را باز خواهد گرداند یا خیر.

به گفته کارشناسان اقتصادی لیر ترکیه طی ماه‌های آینده روند اصلاحی با سرعت پایین را دنبال می‌کند.

تغییر سیاست‎‌های ترکیه

جودت آکچای، اقتصاددانان ارشد سابق بانک یاپی کِرِدی ترکیه بوده می‌گوید: «زمانی که حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان در سال ۲۰۰۲ میلادی پس از یک بحران شدید بانکی قدرت را در دست گرفت اقتصاد ترکیه اساسا در حال سقوط بود.»

وی ادامه می‌دهد: «دولت تازه به قدرت رسیده در آن زمان از جمله اردوغان که نخست وزیر بود و علی باباجان وزیر وقت اقتصاد، برنامه کمک صندوق بین المللی پول را با موفقیت اجرا کردند که به مشکلات ساختاری اقتصاد رسیدگی می‌کرد.»

جودت آکچای توضیح می‌دهد: «بهترین وزرا، بهترین روسای بانک مرکزی و تا حد زیادی بهترین وزرای خزانه‌داری که در طول عمرم دیده‌ام در دوره نخست زمامداری حزب عدالت و توسعه در مناصب‌شان بودند. به شما قول می‌دهم اگر آنان جایگزین همتایان شان در امریکا شوند عملکرد اقتصادی در ایالات متحده بهبود می‌یابد. آنان تا این اندازه عملکرد خوبی داشتند و اردوغان با هیچ یک از این مسائل مشکلی نداشت.»

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها