|
کدخبر: 235756

پیش بینی جذاب از بورس هفته پیش رو

بازار سرمایه در هفته گذشته روزهای پرنوسانی را دنبال کرد و خبرها و صحبت‌های ضد و نقیض درباره حمایت از آن، باعث افت و خیزهای زیادی در قیمت سهام شد.

اقتصاد پیش بینی جذاب از بورس هفته پیش رو

روز سه‌شنبه با انتشار هزینه بالای انرژی در اکثر صنایع، شاهد کاهش شدید قیمت در تمامی سهام بودیم اما روز چهارشنبه و با نامه رئیس سازمان بورس به وزارت نفت در راستای تغییر فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین افزایش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد شاهد برگشتی نسبی بودیم.

زمان حمایت عملی فرا رسیده است

طی یک سال و نیم گذشته که از ریزش تاریخی بازار سرمایه می‌گذرد، خبرها و صحبت‌های زیادی از سیاست‌گذاران اقتصادی و بورسی در رابطه با حمایت از بازار شنیده شد که تقریبا هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحله اجرا نرسید و یا تاثیری زودگذر بر روند معاملاتی داشت.

طی دو ماه گذشته نیز پس از انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ابهاماتی که در آن برای بورس و برخی صنایع وجود داشت، هیئت دولت مصوبه‌ای ۱۰ بندی را در جهت حمایت اعلام کرد که همچنان عملی نشده است. حتی با وجود جلساتی که در کمیسیون تلفیق بودجه برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جریان است، هنوز ابلاغیه‌ای از سمت دولت به مجلس برای پیوست بندهای ذکر شده ارسال نشده است و با وجود درخواست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای تعجیل دولت در این امر، شاهد بی‌عملی از سمت دولت هستیم.

در حواشی این اتفاقات به نظر می‌رسد که بازار دیگر به حرف درمانی توجهی ندارد و منتظر یک اقدام عملی از سمت دولت است و تا زمانی که این اتفاق حاصل نشود، واکنشی جدی از سمت بورس نخواهیم داشت.

دلار قصد ریزش جدی ندارد

یکی از مواردی که این روزها توجه بسیاری از فعالان را به خود جلب کرده است، رفت و برگشت‌های قوی قیمت دلار است. با توجه به نزدیک شدن موعد مقرر برای رسیدن به یک توافق جدید بین کشور ایران و طرف‌های غربی، دلار نوسانات شدیدی را دنبال می‌کند. این اتفاق با کاهش شدید از حوالی قیمت ۳۰هزار تومان شروع شد و تا مرز ۲۷هزار تومان نیز ادامه داشت اما طی دو روز گذشته، دلار دوباره وارد کانال ۲۸هزار تومان شده است که می‌تواند تاثیر مثبتی در روند معاملات فردا داشته باشد و کمی از دودلی تحلیلگران را از بین ببرد.

بسیاری از کارشناسان به دلیل احتمال شدید کاهش قیمت دلار در صورت دستیابی به یک توافق جدید و به تبع آن احتمال کاهش سودآوری شرکت‌ها، از خرید دوری می‌کنند که باعث کاهش تقاضا در بازار سرمایه شده است.

صنایع و مسیری که جدا شد

طی یک هفته گذشته و به خصوص دو سه روز اخیر، یکی از مهم‌ترین محرک‌های صنایع مختلف، انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه بوده است.

تفاوت در وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت.ها و صنایع مختلف باعث شده است که پول در بازار بچرخد و روند متفاوتی را در صنایع ایجاد کند.

چیزی که در صورت‌های مالی اکثر صنایع به خصوص صنایع بزرگ بازار بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند، افزایش سنگین هزینه‌ها به خصوص در قیمت انرژی است که سوآوری و حاشیه سود آن‌ها به شدت کاهش داده است.

در میان صنایع شاید بتوان برترین صعنت را گروه پالایشی دانست که با افزایش سودآوری خوبی در فصل پاییز نسبت به تابستان همراه شده‌اند. صنعت فلزات اساسی وضعیت خوبی را همچون گذشته تجربه نمی‌کند و اکثر شرکت‌ها کاهش سودآوری را در فصل پاییز تجربه کرده‌اند. گروه پتروشیمی نیز وضعیت خوبی داشته اما افزایش احتمال قطعی گاز با کاهش بیشتر دمای هوا، آینده این صنعت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. گروه خودرو نیز که همه را با افزایش نرخ اخیر خود در انتظار با کاهش زیان گذاشته بود، در شوک فرو برد و دوباره با شناسایی زیان بیشتر ناامیدانه به راه خود ادامه می‌دهد. در صنایع کوچک اما شاهد شرایط بهتری هستیم و به نظر می‌رسد روزهای بهتری را برای این گروه‌ها در آینده شاهد باشیم.

روزهای خوش بازار جهانی

در این برهه از زمان که بازار سرمایه شرایط نامناسبی را دنبال می‌کند، بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها بی‌وقفه می‌تازند. طی دو روز گذشته قیمت نفت به بالای ۸۹ دلار رسید و مس نیز دوباره کانال ۱۰هزار دلاری را پس گرفت و باقی کالاها نیز درحال تجربه روزهای خوبی هستند. این اتفاق نیز می‌تواند کم و بیش بر روند معاملاتی برخی سهام تاثیر بگذارد هرچند که به احتمال زیاد همچون دفعات قبلی خیلی چاره‌ساز نخواهد بود.

به طور کلی برای فردا بازاری متفاوت برای صنایع انتظار داریم و فضای سبزی بر بازار حاکم خواهد بود که در برخی سهام با تقاضای بیشتر و برخی کمتر دیده می‌شود.

منبع: بورسان
  • حسین ارسالی در

    همه بوجه مملکت را به پرداخت حقوق ها اختص اص دهد مملکت اسلامی آباد ورشد خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها