|
کدخبر: 235678

بانک ها علاقمند به بورس بازی و مصادره هستند!

​رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بانک‌ها تا جایی که بتوانند نمی‌خواهند به بخش مسکن وام بدهند و عمدتاً به سراغ پرداخت تسهیلات به فعالیت‌های کاذب می‌روند و به بورس بازی، مصادره و پلمب کردن کارخانه‌ها علاقه مندند؛ این وضعیت بانک‌ها ماست که مانند قارچ در حال سبز شدن هستند هر جا هم که ساختمان دو یا سه نبش است، بانک می خرد.

اکبر نیکزاد درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ذیل قانون جهش تولید تولید مسکن اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۷ هزار و ۶۹۹ مسکن روستایی و ۵۴ هزار و ۳۳۸ واحد مسکن شهری در دست ساخت داریم که مجموعاً ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد مسکونی شهری و روستایی می‌شود.

۴۰۰ هزار واحد سهم بنیاد مسکن از جهش تولید / ‬ ۲۱۲ هزار واحد در حال ساخت است

وی افزود: قرار بر این بود که از یک میلیون واحدی که دولت سیزدهم قول داده در هر سال احداث کند، ۴۰۰ هزار واحد آن را بنیاد مسکن بسازد که تا کنون ساخت ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد را آغاز کرده است. برنامه ما این است که تا آخر سال این رقم افزایش یابد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: پرونده‌های بسیاری از متقاضیان مسکن روستایی در حال حاضر در بنیاد مسکن استان‌ها تشکیل شده و خودشان هم کار را به نوعی آغاز کرده و منتظر ابلاغ وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هستند.

کارهای ساخت مسکن روستایی انجام شده اما معطل ابلاغ وام ۲۰۰ میلیونی از سوی بانک مرکزی هستیم

وی یادآور شد: رئیس جمهور این رقم جدید وام را ابلاغ کرده اما معطل سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی است؛ اگر این دو دستگاه هم ابلاغ کنند، بخش زیادی از مشکلات مسکن روستایی برطرف می‌شود.

نیکزاد تصریح کرد: ساخت مسکن شهری را هم مرتباً در شهرهای مختلف در حال شروع هستیم مثلاً پروانه احداث ۲۲۰ دستگاه در سیرجان را گرفته‌ایم، پروانه احداث ۷۳۰ واحد زاهدان اخذ شده، به همین ترتیب ساخت مسکن در شهرهایی که زمین به بنیاد مسکن تحویل می‌شود آغاز خواهد شد و پروانه‌های ساخت را می‌گیریم تا به سرعت به تعهد ۴۰۰ هزار واحد از یک میلیون واحد در سال که بر عهده بنیاد مستضعفان است، برسیم.

واحدهای مسکن ملی شهرهای مورد تعهد بنیاد مسکن به جهش تولید ملحق شد

وی درباره الحاق مسکن ملی به نهضت ملی مسکن گفت: الحاق واحدهای مسکن ملی به نهضت ملی مسکن به این صورت است که پروژه‌هایی که در حال احداث است، روند ساخت آنها ادامه می‌یابد اما تسهیلات آن ۲۰۰ میلیون تومان بود که در طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات همان شهر به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ لذا در شورای عالی مسکن اعلام شد تسهیلات واحدهایی که ذیل مسکن ملی در حال ساخت است، وام ۳۰۰ میلیون تومانی به این واحدها هم اختصاص یابد که درنتیجه ۱۰۰ میلیون تومان به وام این متقاضیان افزوده می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر همه واحدهایی که ساخت آنها از قبل شروع شده، از تسهیلات جهش تولید مسکن بهره مند می‌شوند؛ البته هنوز افزایش این تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت وام مسکن ندارند

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها تا جایی که بتوانند نمی‌خواهند به بخش مسکن وام بدهند و عمدتاً به سراغ پرداخت تسهیلات به فعالیت‌های کاذب می‌روند و به بورس بازی، مصادره و پلمب کردن کارخانه‌ها علاقه مندند؛ این وضعیت بانک‌ها ماست که مانند قارچ در حال سبز شدن هستند هر جا هم که ساختمان دو یا سه نبش است، بانک می خرد.

وزیر راه به سازمان ملی زمین و مسکن دستور داد تا در عرض چند ماه مسکن مهر را تمام کند

نیکزاد درباره مسکن‌های مهر باقی مانده که در تعهد بنیاد مسکن بوده اظهار کرد: مسکن مهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود و ما هم کمکشان می‌کردیم؛ در جلسه شورای عالی مسکن که این هفته به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اعلام شد که تعدادی مسکن مهر در سطح کشور باقی مانده که اتمام آنها یک همتی می‌طلبد تا اعلام کنیم که از مسکن مهر دیگر حتی یک واحد هم باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای قاسمی وزیر راه و شهر به آقای فخاری مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن در جلسه اخیر شورای عالی مسکن دستور داد تا در سه چهار ماه باقی مانده هر چه مسکن مهر در سراسر کشور باقی مانده، به اتمام برسد؛ آقای فخاری به من گفت که بنیاد مسکن هم به ما در اتمام مسکن مهر کمک می‌کند که من هم همانجا اعلام کردم هر کمکی از دست ما بربیاید، انجام می‌دهم؛ چون ساخت هر یک واحد مسکونی که به اتمام می‌رسد، یک خانوار صاحب سرپناه می‌شود.

هیچ واحد مسکن مهری در تعهد بنیاد مسکن باقی نمانده است

عضو شورای عالی مسکن تأکید کرد: همه مسکن مهرهایی که در تعهد بنیاد مسکن بود را تکمیل و واگذار کرده‌ایم؛ من اصلاً علاقه‌ای ندارم که توپ را در زمین سایر دستگاه‌ها بیندازم؛ مردم از ما خانه می‌خواهند؛ برای همین به مسکن شهری هم ورود کرده‌ایم وگرنه کار اصلی ما ساخت مسکن در روستاهاست ولی از ما خواسته شد که در ساخت مسکن شهری هم کمک کنیم که پذیرفتیم. مثلاً در حال ساخت ۳۵۰۰ واحد در شهر بندرعباس هستیم که بزرگترین سایت مسکنی کشور است.

بنیاد مسکن نقشی در تخریب ویلاهای خارج از بافت روستایی ندارد

وی درباره ساخت و ساز ویلاهای روستایی در خارج از محدوده روستاها و نقش بنیاد مسکن در این میان، بیان کرد: شناسایی واحدهای مسکونی و ویلایی خارج از محدوده روستاها را کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها انجام می‌دهد که تشکیل آن بر عهده فرمانداری، بخشداری یا دهیاری هاست؛ دستگاه قضائی هم عضو این کمیسیون است و حکم مربوطه را صادر می‌کنند؛ اجرای حکم هم بر عهده بخشداری‌ها با کمک نیروی انتظامی است؛ بنیاد مسکن صرفاً وظیفه اش این است که بر اساس طرح هادی، پاسخ استعلام‌ها را بدهد که زمین محل ساخت و ساز، در داخل یا خارج بافت روستایی است ولی وظیفه برخورد یا تخریب طبق قانون با بنیاد مسکن نیست.

شرایط وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی: نرخ سود ۵ درصد، سفته زنجیره‌ای ۳ نفره و بازپرداخت ۲۰ ساله

نیکزاد با تأکید بر اینکه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی منتظر ابلاغ بانک مرکزی است اظهار کرد: با عنایت به اینکه بیش از ۲ هفته از مصوبه شورای عالی مسکن و همچنین موافقت رئیس جمهور با پرداخت وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد، سفته زنجیره‌ای ۳ نفره و بازپرداخت ۲۰ ساله می‌گذرد، اما به دلیل عدم هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با بانک مرکزی، کماکان خبری از ابلاغ این وام به بانک‌های عامل نیست و تقریباً قطار ساخت مسکن روستایی که از ۱۶ سال پیش در حال حرکت است، به سمت متوقف شدن پیش می‌برد.

بانک مرکزی در حال متوقف کردن حرکت ۱۶ ساله قطار مسکن روستایی است

وی گفت: مشکل تخصیص یارانه برای این وام به قوت خود باقی است و بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در رفت و برگشت است هیچ عجله‌ای هم ندارند در حالی که روستاییان معطل این وام هستند من دنبال منافع شخصی نیستم بلکه به فکر روستاییانم؛ از سال ۸۴ تا به امروز در دولت‌های نهم تا دوازدهم ساخت سالی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی متوقف نشده بود؛ رئیس دولت سیزدهم موافقت خود را اعلام و شورای پول و اعتبار تصویب کرد؛ اما به خاطر عدم هماهنگی سازمان و برنامه و بانک مرکزی، عملاً این وام پرداخت نمی‌شود و قطار ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در حال متوقف شدن است.

 

ارسال نظر