|
کدخبر: 232447

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با دبیر انجمن صنایع روغن نباتی؛

کمبود روغن جدی است؟

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از شایعاتی که درباره کمبود روغن به وجود آمده انتقاد کرد و گفت: جو روانی حاصل از این‌گونه شایعه سازی‌ها تعادل بازار و قیمت ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصاد کمبود روغن جدی است؟

در روزهای اخیر رسانه ها از کمبود روغن خبر دادند. بسیاری از کارشناسان این موضوع را واکنش زودهنگام بازار این محصول مهم به حذف ارز ترجیحی نسبت دادند. گفته شد که شرکت‌های توزیع به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های سطح شهر تامین روغن در روزهای آینده را به خرید نقدی مشروط کرده‌اند. این در حالی است که طبق اعلام دولتمردان، در دی ماه؛ ارز دولتی مربوط به واردات نهاده کالاهای اساسی که دانه‌های روغنی هم از آن جمله است تامین شده است.  در حال حاضر بازار روغن در چه شرایطی به سر می‌برد؟ برای بررسی بیشتر موضوع با دبیر انجمن صنایع روغن نباتی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

هوشنگ-بیرشک

امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی، در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد: «در بازار با کمبود روغن نباتی مواجه نیستیم و آنچه در مورد کمبود روغن نباتی گفته می‌شود شایعه است».

وی افزود: «شایعه سازی جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار داده است. به دنبال شایعاتی که درباره کمبود روغن در جامعه منتشر شد ذخیره‌سازی روغن نباتی توسط کارخانجات و مردم اتفاق افتاد. بنابراین تقاضا افزایش یافته و در نهایت قیمت‌ها در بازار تغییر می‌کنند».

به گفته بیرشک، روغن به قیمت در دسترس است و در حال حاضر کمبودی در بازار احساس نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش تولید و توزیع روغن، رشد ۳۳ درصدی داشته‌ایم افزود: « تولید روغن در نه ماهه سال ۱۳۹۹ معادل یک میلیون و ۲۶۸ هزار تن بوده است. این میزان در نه ماهه سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۶۹۲ هزار تن رسیده است؛ بنابراین رشد ۳۳ درصدی داشته است. همچنین در نه ماهه ۱۳۹۹ معادل یک میلیون و ۲۶۴ هزار تن توزیع روغن انجام شده است. این میزان در نه ماهه سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۶۸۶ هزار تن رسیده است؛ یعنی رشد ۳۳ درصدی داشته است».

وی عدم تخصیص ارز و نبود شفافیت های لازم در سیاست های کلان دولت را از مهمترین مشکلات و چالش‌های صنعت روغن نباتی دانست و  خاطرنشان کرد: «زمزمه هایی درباره حذف ارز ترجیحی وجود دارد که هنوز تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است».

بیرشک با ابراز تاسف از رفتارهای هیجانی که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: « هر زمزمه یا شایعه‌ایی که بازار را تحت تاثیر قرار دهد بالتبع بر وضعیت صنایع و تقاضا اثرگذار خواهد بود؛ در نتیجه چالش های زیادی به وجود می‌آید و کنترل بازار سخت می‌شود».

به گفته وی، در صنعت روغن نباتی چالش‌هایی وجود دارد اما این نوع مسائل کمبود محسوب نمی‌شوند.

بیرشک با اشاره به این که از سال ۱۳۹۷ صادرات روغن متوقف شده است تاکید کرد: «در حال حاضر تنها چالشی که نگرانی تولیدکننده‌ها را به دنبال داردمسئله ارز و عدم شفافیت سیاست‌های کلان دولت است».

لازم به ذکر است که بالاخره و پس از کش‌وقوس‌های بسیار در بودجه ۱۴۰۱ تکلیف ارز ترجیحی اقلام اساسی، مشخص شد و این ارز بحث‌برانگیز حذف شد. نمایندگان مجلس هم بر این تصمیم دولت، مهر تائید گذاشتند. با این همه گفته می‌شود که حذف این ارز عملاً بازار را ملتهب خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی و چند ماه مانده به سال بازار کالاهای اساسی، صحت این نگرانی‌ها را تائید می‌کند یا مشخص خواهد شد که این سیاست از ابتدا تاثیر چندانی بر تورم نداشته است.

  • ناشناس. ارسالی در

    تمام فروشندگان که شایعه پراکنی برای افزا یش قیمت در بین مردم کنند وروغن نباتی را انبار کنند وبه دست مردم نرسانند و باعث ب ی ثباتی در نظم بازار شوند مرتکب جرم شده و قاطعانه وباجدیت وشدت با انها برخورد می شود

  • ناشناس ارسالی در

    من هر وقت روغن میگرفتم تاریخ تولید نهایتا مال یک ماه پیش بود اما الان تارخ تولید مال برج ۳ است این نشانه بدی است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها