|
کدخبر: 232437

لیر به کانال هزار تومانی عقب نشینی کرد

امروز یکشنبه ۱۹ دی ماه قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات با کاهش ۲٫۰۱ درصدی به قیمت هزار و ۹۹۰ تومان رسید.

قیمت لیر روز شنبه ۱۴ فروردین ماه که بازار آزاد ارز فعالیت رسمی خود را از سر گرفت، سه هزار و ۳۵ تومان بود. روز شنبه شش شهریور بالاترین قیمت لیر در سال ۱۴۰۰ برابر سه هزار ۶۸۰ تومان به ثبت رسیده است.

رجب طیب اردوغان روسای بانک مرکزی را در هفته پایانی سال میلادی گذشته برای عملی کردن سیاست‌ های خود تغییر داد.

گفتنی است بانک مرکزی ترکیه طی هفته‌های گذشته بیش از چهار بار در بازار تبادل ارزهای خارجی ورود و مداخله کرده، به فروش دلار پرداخته است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی که پنج درصد تورم را هدف قرار می‌دهد، این فشار تورمی را موقتی ارزیابی می‌کند و بر لزوم گسترش رشد اقتصادی و توازن و تعادل حساب جاری تاکید می‌کند.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه بدلیل کاهش ارزش دلار ترکیه و فشار برای کاهش نرخ بهره و اینکه تاکنون دو رئیس بانک مرکزی از سوی اردوغان برکنار شده‌اند می‌گویند که با در نظرگرفتن وضعیت فعلی اقتصادی و روند نه چندان مطلوب وضعیت اقتصادی ترکیه برکناری وزرا هرچند در کوتاه مدت شاید به عنوان راه‌حلی خودنمایی کند.

با این وجود نبود تغییرات اساسی در زیرساخت‌ها و نیز احترام به استقلال نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی موجب تداوم وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور خواهد بود.

اردوغان، مخالف نرخ بهره بالا، به بانک مرکزی دستور داد تا در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۱، نرخ بهره خود را ۵ واحد درصد کاهش دهد و به ۱۴ درصد برساند.

با در نظر گرفتن تورمی که در ماه دسامبر روی نرخ رسمی ۳۶ درصد قرار داشت، کاهش نرخ‌ها، نرخ بهره واقعی کشور را به منفی ۲۲ درصد رساند. این امر سرمایه گذاران را از پس انداز لیر منصرف کرده و فشار زیادی را بر این ارز وارد کرده است که سال گذشته حدود ۴۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

طرح‌های جدید پس‌اندازی که توسط دولت رونمایی شد، تلاشی برای معکوس کردن روندی بود که منجر به هجوم پس‌اندازهای ترکیه‌ای به سمت ارز خارجی شد تا از پس‌اندازهای خود در برابر نوسانات ارز و تورم محافظت کنند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها