|
کدخبر: 232251

تحلیل تکنیکال، دانش تخصصی یا دروغ بزرگ؟

اقتصاد تحلیل تکنیکال، دانش تخصصی یا دروغ بزرگ؟

مقدمه

تحلیل تکنیکال هنر پیش‌بینی قیمت‌ آیندۀ بازار است که با مطالعۀ نمودار قیمت دارایی‌ها به دست می‌آید. تحلیلگر تکنیکال پیش‌گویی نمی‌کند بلکه پیش‌‌بینی می‌کند. پیش‌بینی بر بررسی گذشته استوار است، اما پیش‌گویی و غیب‌گویی مبنایی ندارد. در تحلیل تکنیکال الگوهایی کشف می‌شود و با الگوهایی که در گذشته رخ داده‌اند مقایسه می‌شود. فرض می‌شود که الگوهایی که در گذشته رخ داده‌اند در آینده هم تکرار خواهند شد. در این مقاله که از سایت ارز اکس برگرفته شده است، می‌خواهیم به بررسی دانش تخصصی تحلیل تکنیکال بپردازیم.

دانش تخصصی تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل تکنیکال ابزارهایی مانند اندیکاتورها، نوسانگرها و حجم معاملات استفاده می‌شوند تا معامله‌گران بتوانند قیمت‌های آینده را پیش‌بینی کنند. هدف از دانش تخصصی تحلیل تکنیکال تشخیص احتمالی قیمت‌های آتی است. به بیانی ساده‌تر، قیمت‌های آینده خود را در روند بازار نشان می‌دهد. پس هدف از تحلیل تکنیکال تشخیص روند آینده بازار است. برای اینکه به سود برسیم یا از ضرر اجتناب کنیم، باید بتوانیم پیش از آنکه روند بازار شروع شود آن را تشخیص دهیم؛ زیرا زمانی که اتفاق بیفتد زمان را از دست می‌دهیم و هیچ‌ چیز برای یک معامله‌گر مهم‌تر از زمان نیست.

تکنیکال

اما ممکن است بپرسید که کدام تحلیل کاردانو میتوانست این این وضعیت اسفناک آن را پیش بینی کند؟

اینکه با تماشای موقعیت دو نمودار قیمت به این نتیجه برسیم که بازار روندی صعودی را آغاز کرده و با فهم این مطلب بخواهیم به سود برسیم برای بسیاری از فعالان و سرمایه‌گذاران سنتی بازارهای مالی احمقانه به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که استفاده از دانش تخصصی تحلیل تکنیکال در همه جای بازار ارزهای دیجیتال به چشم می‌خورد. بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در گزارشی پژوهشی اعلام کرد که تحلیل تکنیکال بعد از معاملات با فرکانس بالا رایج‌ترین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

تحلیل تکنیکال در ابتدا برای بازارهایی توسعه یافت که پیشینه‌ای طولانی داشتند و داده‌های قیمتی در آنها فراوان بود. پژوهشی که در سال 2015 انجام شد نشان داد که تحلیل تکنیکال در بازار سهام بسیار بهتر از تحلیل‌هایی کار می‌کند که بر اساس عوامل بنیادین فضای کسب‌و‌کار قرار دارند؛ عواملی مثل رشد درآمدها. برای مثال شما نمی توانید تحلیل اتریوم را بدون توجه به جنبه های فنی گسترده آن انجام دهید.

کسانی که به تحلیل تکنیکال باور دارند معتقدند که این تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این بازار به تازگی ایجاد شده و هنوز دقیقاً مشخص نیست که ارزش بنیادین بیت کوین چقدر است. ضعف عوامل بنیادین باعث می‌شود که به تحلیل تکنیکال میدان داده شود.

در غیاب این عوامل بنیادین، مردم به نمودارهای قیمت و حجم معاملات تکیه می‌کنند. معامله‌گران به این دلیل که دستاویز چندانی برای معاملات خود ندارند به نمودارها ایمان دارند. آنها بر این باورند که تحلیل تکنیکال کلاسیک می‌تواند به ما بگوید که قیمت بازار چه تغییری خواهد کرد. جالب اینجا است که حتی آن دسته از سرمایه‌گذاران بیت کوین که پیش‌گویی نمودارهای قیمت را مسخره می‌کنند هم نیم‌نگاهی به روند بلند‌مدت این طلای دیجیتال دارند.

تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال، علاوه بر موافقان، مخالفان و منتقدانی هم دارد. در ادامه به دیدگاه تعدادی از مدیران فعال در فضای ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم:

گرگ کیپولارو (Greg Cipolaro) مؤسس شرکت تحلیل ارز دیجیتال Digital Asset Research:

«من اعتقادی به تحلیل تکنیکال ندارم. اگر ابزاری ببینم که نامتناقض باشد و کار کند از آن استفاده خواهم کرد. اما در مورد تحلیل تکنیکال چنین چیزی ندیده‌ام. در غیاب اخبار بنیادین، مردم به نمودار قیمت و حجم معاملات تکیه می‌کنند، اما من چنین کاری نمی‌کنم. تحلیل تکنیکال همیشه نوعی تکنیک تاریک و ناشناخته بوده است. بسیاری از مواقع مردم فکر می‌کنند که سطوح مقاومت و حمایت مشخص است، اما به ناگهان آن سطوح شکسته می‌شود و این بیشتر به این مربوط است که بسیاری از مردم روی چیزهای مشابهی متمرکز می‌شوند.»

جو دی‌پاسکال (Joe DiPasquale) مدیرعامل شرکت Bitbull Capital:

«در شرکت BitBull تحلیل تکنیکال بخش مهمی از فعالیت‌های مدیریتی ما را تشکیل می‌دهد و در نشان‌دادن الگوهای قیمتی صعودی و نزولی به خوبی با تحلیل‌های اخباری هماهنگ است. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال ماهیتاً پُرنوسان است و معمولاً بر اساس سوداگری حرکت می‌کند، تحلیل تکنیکال می‌تواند شاخص‌های مهمی از حرکات قیمت را به ویژه در مناطق حمایتی و مقاومتی ارائه دهد.»

دیوید مارتین (David Martin) مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری شرکت بلاک فورس (BlockForce):

«زمانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال شدم صرفاً بر اساس تحلیل تکنیکال معامله می‌کردم و چیز زیادی از بیت کوین نمی‌دانستم. معاملاتم را عمدتاً بر اساس سطوح مقاومت و حمایت انجام می‌دادم. تحلیل تکنیکال عملاً در معاملات ارزهای دیجیتال بهتر جواب می‌دهد؛ زیرا آن‌ تحلیل بنیادینی که در بازار سهام و سایر دارایی‌ها وجود دارد اینجا نداریم. بخش مهمی از تحلیل تکنیکال در این نکته خلاصه می شود که بتوانید بفهمید در هر شرایط بیشتر معامله‌گران چه کار می‌کنند و کدام سطح را به عنوان حمایت یا مقاومت در نظر می‌گیرند.»

مارتین گارسیا (Martin Garcia) مدیرعامل و سرپرست معاملات شرکت معاملاتی Genesis:

«از آنجایی که تریدرها در بازه‌های زمانی کوتاهی در بازار حضور دارند، تحلیل تکنیکال بسیار برایشان مهم است. زمانی که می‌خواهیم ترید کنیم ابتدا به محیط کلان اقتصادی، عوامل بنیادین و سپس به نمودار قیمت نگاه می‌کنیم. مجبوریم تحلیل تکنیکال را جدی بگیریم؛ زیرا در بازار رمزارز عوامل بنیادین چندان واضح نیستند. تحلیل تکنیکال نوعی پیش‌بینی است که خودش را محقق می‌کند؛ زیرا ما همه به اندیکاتورهای مشابهی نگاه می‌کنیم و همه یک چیز را می‌بینیم و استراتژی‌های معاملاتی خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنیم.»

نیکلاس مرتن (Nicholas Merten) تریدرِ دیتادش (DataDash):

«در یک کلام من اعتقاد دارم که تحلیل تکنیکال کاملاً بی‌ربط است. تنها جایی که تحلیل تکنیکال مناسب است در معاملاتی است که بدون استفاده از شاخص‌ها انجام می‌شود؛ یعنی استفاده از سطوح حیاتی مقاومت و حمایت صرفاً برای ورود و خروج، آن هم برای معاملات روزانه یا ساعتی. من از اندیکاتورها صرفاً در معاملات هفتگی استفاده می‌کنم.»

توجه به این نکته، مهم است که علی‌رغم نظر مخالفان تحلیل تکنیکال، یادگیری دانش تخصصی تحلیل تکنیکال بسیار ضروری است و بدون یادگیری آن نمی‌توان به ترید ارزهای دیجیتال پرداخت. فراگیری و استفاده از تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل‌های بنیادین یا فاندامنتال به تریدرها افق روشنی از آینده احتمالی بازار را نشان می‌دهد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها