|
کدخبر: 219357

اتفاق عجیب در بازار ارز قبل از مذاکرات / دلار چند شد؟

در سومین روز هفته، خریداران در بازار ارز و سکه تحرک بیشتری داشتند.

اقتصاد اتفاق عجیب در بازار ارز قبل از مذاکرات / دلار چند شد؟

روز دوشنبه با افزایش فعالیت خریداران، دلار توانست به بالای محدوده ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومانی نفوذ کند و سکه امامی به نزدیکی محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۸ هزار و ۴۳۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۸۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود. سکه نیز با ۷۰ هزار تومان رشد در محدوده ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قرار گرفت.

به گفته فعالان، برخی از معامله‌گران تاکتیک جدیدی را در پیش گرفته‌اند. در حالی که از اوایل هفته گذشته، معامله‌گران تمایل زیادی برای حضور در بازار نداشتند و موقعیت محتاطانه‌ای به خود گرفته بودند، از روز یکشنبه، فعالیت معامله‌گران ارزی بیشتر شد. به عقیده شماری از فعالان، برخی از معامله‌گران تصور می‌کنند پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای بهتر است تا جایی که می‌توانند قیمت دلار را بالا ببرند. از نگاه آنها، در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد، معامله‌گران خواهند توانست که در بالاترین قیمت ممکن، دلار خود را به فروش برسانند. اگر مذاکرات هسته‌ای نیز به سرانجام نرسد، معامله‌گران از قبل خود را با رشد قیمت تا حدی هماهنگ کرده‌اند و از صعود یکباره قیمت جا نخواهند ماند. با این حال، تاکتیک جدید معامله‌گران در شرایطی در بازار اعمال شده است که ابهام زیادی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. به این ترتیب، در صورتی که خبر مثبتی پیش از مذاکرات هسته‌ای منتشر شود، معامله‌گران تاکتیک خود را تغییر خواهند داد و وارد فاز فروش خواهند شد. در شرایط ابهام است که معامله‌گران تاکتیک افزایش خریدها را در پیش گرفته‌اند. در واقع به نظر می‌رسد زمانی که مشخص نیست توافقی صورت خواهد گرفت، ترجیح معامله‌گران این است که سناریوی خوش‌بینانه را در معاملات خود لحاظ نکنند. در کنار ابهام درباره آینده مذاکرات هسته‌ای، برخی فعالان اعتقاد دارند که رشد قیمت حواله درهم نیز زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار داخلی شد. درهم روز گذشته توانست به مرز حساس ۷ هزار و ۸۰۰ تومانی نزدیک‌تر شود و تا محدوده ۷ هزار و ۷۷۰ تومان افزایش پیدا کند. با این سطح از قیمت حواله درهم ارزش دلار می‌توانست تا محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی پیشروی کند. برخی تحلیل‌گران فنی نیز انتظار دارند که قیمت دلار به روند افزایشی خود ادامه دهد. به باور شماری از آنها، از یکسو، اسکناس آمریکایی توانست در آخرین روز آبان مرز ۲۸ هزار تومانی را به عنوان کف جدید معرفی کند و از سوی دیگر موفق شد محدوده مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی را بشکند. این دو متغیر فنی انتظارات صعودی را در بازار تقویت کرده است. روز دوشنبه نیز اسکناس آمریکایی توانست خود را به سطح ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کند. با این حال، بازار در روزهای قبل چند بار نتوانست از سد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کند. به این ترتیب، تا محدوده یاد شده شکسته نشود، خبری از رشد معنادار قیمت نخواهد بود. با وجود رشد قیمت دلار در روز گذشته، برخی فعالان باور دارند با سفر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران میزان خریدهای معامله‌گران کاهش پیدا خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، گروسی، در خصوص سفرش به تهران گفت امیدوار است نتیجه این سفر ایجاد کانال گفت‌وگوی مستقیم برای ازسرگیری فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری این نهاد در ایران باشد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • علی ارسالی در

    واقعامتاسفم واسه رئیس جمهورمحترم ایشون گ فتن اجازه نمیدم دلاربالابره پس کو آن وعد ه‌ها آقای رییسی

  • ناشناس ارسالی در

    از ابتدای انغلاب تا امروز شاهد افزایش نر خ ارز بودیم وخواهیم بود بدلایل مختلف کل دولت وما ملت ایدیهم در تحریم هست وجود سو دگران ونبودن کنترل دولت بر هیچکدام از ار زها نبوده تولید در حد محدود شده صادرات خیلی چیزها یا ممنوع است یا خریدار خارجی ندارد بودن رقبا برای جایگزین صادرات ای ران ونبودن وحدت در تدبیر امور ارزی وغیر ارزیمثال تولید ماشین ایرانی بدون استاند اردهای جهانی در عرض ۱۸ماه ۳برابر میشود و ....

ارسال نظر