|
کدخبر: 219340

احتمال افزایش قیمت طلا قوت گرفت

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی

دو فاکتور قیمت دلار و انس جهانی پارامترهای اساسی و تأثیرگذار بر قیمت طلا هستند. در کشور ما هم‌زمان با افزایش قیمت دلار، بازار طلا و سکه نیز روند صعودی در پیش می‌گیرد. خلاف این موضوع نیز ثابت شده است و با کاهش قیمت دلار، بازار سکه و طلا روند نزولی خواهند داشت. در حال حاضر پیرامون دلار انتظار کاهش قیمت وجود ندارد، مگر این که توافقی میان ایران و کشورهای اروپایی و غربی حاصل شود. ثبات در قیمت دلار در سال‌های اخیر کوتاه مدت بوده است. باید انتظار افزایش قیمت دلار را همانند قبل داشته باشیم. تا به این لحظه فشار بر بازار ارز خصوصاً دلار به واسطه مشکلات اقتصادی ادامه داشته است و همراه با تورم و رشد نقدینگی کاهش قیمت دلار بعید به نظر می‌رسد.

میثم_رادپور

منتظر افزایش قیمت طلا باشید

در بازار جهانی طلا شاهد افزایش قیمت انس طلا هستیم. پیش‌بینی می‌شود که انس جهانی روند صعودی داشته باشد. نه تنها انس جهانی طلا بلکه کالاهای اساسی و فلزات گران بها در دنیا افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. ایران هم این افزایش قیمت را در بازار خود مشاهده خواهد کرد. امریکا نیز اقتصاد همراه با پول پاشی را در پیش گرفته است و ۶.۲ دهم درصد تورم در این کشور ثبت شده است. اگر نگاهی به وضعیت اقتصاد امریکا داشته باشیم، این روند شرایط جدیدی را ایجاد کرده است و به واسطه تورم موجود در امریکا احتمالاً شاهد افزایش قیمت انس طلای جهانی در آینده باشیم. این روند تنها در امریکا نیست اما وضعیت ایالات متحده نسبت به سایر کشورها حادتر و خاص‌تر است. نکته مهم در خصوص طلا ماندگاری افزایش قیمت است. افزایش قیمت انس جهانی طلا کوتاه مدت نخواهد بود و در یک دوره بلندمدت قیمت طلا صعودی خواهد شد. طلا از رشد جهانی عقب مانده است. همه بازارها رشد خوبی را داشته‌اند اما طلا به نسبت سایر بازارها رشد نداشته است. در یک مقایسه به این نتیجه می‌رسیم که بازار طلا نسبت به سایر بازارهای جهانی ۵۰ درصد عقب است. شرایط خوبی برای رشد طلا در دنیا فراهم شده است.

 در بازار طلای ایران شرایطی رقم خورده است که تقاضا برای این فلز گران‌بها کاهش پیدا کرده است و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم شرایط رکودی را شاهد هستیم. البته هنوز طلای آب شده و سکه در بازار مورد استقبال است و مشتری خاص خود را داد.

بازار سکه هم سو با طلا خواهد بود؟

سکه هم شرایط طلا را دارد و تنها تفاوت بحث حبابی شدن سکه است. بازار شمش بر خلاف سکه عموماً شرایط حبابی شدن ندارد. در بازار سکه کمبود احساس می‌شود اما در بازار شمش این حس وجود ندارد. سکه تنها از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود و شرایط مشخص دارد.

 

 

نویسنده: میثم رادپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها