|
کدخبر: 215952

هشدار به ماینرهای ایرانی/ تحریم دارایی دیجیتال جدی است؟

ممکن است در آینده تراکنش‌هایی با آدرس‌های مبدا یا مقصد برچسب زده شده بنام ایرانی مورد تایید استخراج‌کنندگان و نودهای بیت‌کوین تحت حاکمیت ایشان قرار نگیرد.

کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به دلیل وجود مشکلات و محدودیت‌های زیاد خارجی و داخلی موجود در حوزه رمزارز‌ها‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد:

در روزهای گذشته دستورالعمل جدید خزانه‌داری آمریکا و تاثیر آن بر مبادلات رمزارزی ایران ذهن بخشی از مردم کشور را مشغول کرده است. واقعیت این است که فشارهای ظالمانه آمریکا بر مردم ایران موضوع جدیدی نیست؛ تا امروز هم شاهد بوده‌ایم که هر دریچه‌ای که به روی مردم ایران باز شده با نگاه خصمانه حاکمان آمریکا یا بسته شده یا مختل گشته است. از جمله این اقدامات می‌توان به گزارش دو سال پیش بنیاد ضد ایرانی دفاع از دموکراسی (FDA) با عنوان سرکشان کریپتو (Crypto Rogues) اشاره کرد. در این گزارش به دولت آمریکا گفته شده بود که رمزارزها می‌توانند تحریم‌های آمریکا را خنثی کنند و به همین دلیل این دولت باید هر گونه فعالیت ایرانی‌ها در این زمینه را محدود کند. در این گزارش حتی نام افراد و نهادهای بخش خصوصی فعال مرتبط نیز ذکر شده بود.

حدود دو سال از آن گزارش گذشته و امروز در اقدامی جدید شاهد این هستیم که خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های دیجیتال مردم ایران را تهدید می‌کند. با این که از منظر فنی امکان مصادره دارایی‌های دیجیتال افراد در شبکه‌های بلاکچینی توزیع شده مانند بیت‌کوین وجود ندارد، اما نباید این چالش را دور از ذهن داشت که در صورت اجرای گسترده این دستورالعمل‌ها شاهد اختلال در تراکنش‌های انواع رمزارزها خواهیم بود.

به‌طور خاص از نظر فنی با توجه به این که استخراج کنندگان بیت‌کوین در کشورها و مناطق جغرافیایی مشخص فعالیت می‌کنند و تابع قوانین آن منطقه هستند، نباید این احتمال را از نظر دور داشت که ممکن است در آینده تراکنش‌هایی با آدرس‌های مبدا یا مقصد برچسب زده شده بنام ایرانی مورد تایید استخراج‌کنندگان و نودهای بیت‌کوین تحت حاکمیت ایشان قرار نگیرد. اگر در رمزارزهای تماما توزیع‌شده مانند بیت‌کوین چالش‌هایی این چنین وجود دارد، در مورد رمزارزهای متمرکز مانند برخی از استیبل‌کوین‌ها اوضاع وخیم‌تر هم خواهد شد.

با توجه به این که زیرساخت‌های رگولاتوری جهانی در سال‌های گذشته در کنار KYC (شناسایی مشتری) به KYT (شناسایی تراکنش) هم توجه کرده‌اند باید هوشیار باشیم که فعالیت برای ایرانی‌ها در حوزه‌های رمزارزی سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

این تهدیدها توسط دولت آمریکا جدید نیست و اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور تا امروز زیر شدیدترین فشارهای تحریمی فعالیت و رشد کرده‌اند. در این شرایط ما شاهد رشد بخش‌هایی از اکوسیستم دارایی دیجیتال کشور در حوزه‌هایی مانند استخراج و تبادل بوده‌ایم و این امید را داریم که با همراهی نهادهای مرتبط شاهد رشد و اثربخشی بیشتر دیگر حوزه‌های مرتبط با اکوسیستم بلاکچین، رمزارز و و دارایی‌ دیجیتال در کشور باشیم.

ولی متاسفانه باید بگوییم که مهم‌تر از تحریم‌های آمریکا فشارها، تهدیدها و کارشکنی‌های داخلی، این حوزه نوآور را فلج کرده است.

ما در سال‌های گذشته یاد گرفته‌ایم که چگونه آمریکا و تهدیدهای بی‌پایانش را دور بزنیم؛ منتها از مسئولینی که آگاهانه یا ناآگاهانه در حال ضربه زدن و نابود کردن این حوزه جدید هستند به کجا گِله ببریم؟

با این که بسیاری از مسئولین در کلام صحبت از حمایت و توسعه این حوزه نوآورانه می‌کنند اما در عمل شاهد برخوردهای پلیسی، امنیتی و محدودکننده هستیم. اکوسیستم و جامعه بلاکچین و رمزارز ایران همیشه اعلام کرده آماده هرگونه همکاری با نهادهای مسئول برای تامین دغدغه‌های آن‌ها است.

با این حال به دلیل ناهماهنگی‌ها و نبود قوانین مکتوب برخی از نهادها هم‌راستا با اهداف تحریمی آمریکا در حال ضربه زدن به صنعت و اکوسیستمی هستند که به اذعان آمریکایی‌ها فرصتی مهم برای کشورهای تحریمی است.

حالا که آمریکایی‌ها در حال بستن هر روزنه‌ای برای فعالیت در زمینه رمزارز هستند آیا زمان آن فرا نرسیده است که مسئولین کشور یک بار برای همیشه این حوزه نوپا را تعیین تکلیف کنند؟ اگر اراده بر این است که همراه با خواسته‌های آمریکا مردم ایران را از این حوزه جدید محروم کنیم کاش مسئولین محترم به صراحت این موضوع را اعلام کنند که سرمایه‌گذاران و کارآفرینانی هم که می‌خواهند شفاف و قانونی کار کنند بیش از این زمان و سرمایه خود را هدر ندهند. چگونه انتظار داریم صنعتی که دریچه‌ای به روی توسعه اقتصاد ایران است در حالی که هم از خارج تحریم است و هم از داخل بتواند سرپا بماند؟

در پایان تاکید می‌کنیم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند همیشه آماده هرگونه همکاری برای رفع دغدغه‌های نهادهای مسئول مرتبط در زمینه انواع دارایی‌های دیجیتال است. با وجود همه فشارها ما امیدواریم که با دست خودمان فرصت‌ها را به تهدید تبدیل نکنیم.

 

منبع: میهن بلاک چین

ارسال نظر