|
کدخبر: 208603

اینجا خانه دوم مرسدس بنز است!

مرسدس بنز اخیراً اعلام کرده چین خانه دومش خواهد بود. این خودروساز تراز اول جهانی سرمایه سنگینی را به بخش تحقیق و توسعه خود در این کشور تزریق می‌کند. ژرمن‌ها می‌گویند چین مرکز ثقل جدید صنعت خودرو می‌باشد.

مرسدس قبلاً مرکز تحقیق و توسعه خود در شانگهای را به راه انداخته و حالا نیز مرکز تکنولوژی جدیدی را در پکن افتتاح می‌کند. دایملر که بخش خودروهای سواری را به مرسدس سپرده اولین بار افتتاح این مرکز تکنولوژی جدید را سه سال پیش اعلام کرده بود. از نظر تجاری به راحتی می‌توان دلیل تصمیم مرسدس برای افتتاح این مرکز را درک کرد چراکه تقاضا برای خودروها در کشور چین بیشتر از تقاضای ترکیبی دو کشور آمریکا و آلمان می‌باشد.

بیش از ۳۰ درصد کل فروش خودروهای جدید در دنیا به چین تعلق داشته و این کشور از سال ۲۰۰۹ تاکنون بزرگ‌ترین بازار خودروهای جدید بوده است.

اگر بیشتر به آمار دقت کنید منطقی بودن تصمیمات مرسدس را بیشتر درک خواهید کرد. این برند سال پیش ‌فروش ۲۷۵ هزار دستگاهی در آمریکا و ۲۸۶ هزار دستگاهی در آلمان داشت. حتی با وجود همه‌گیری کرونا نیز فروش مرسدس در چین رشد ۱۲ درصدی داشت و این شرکت رکورد فروش ۷۷۴ هزار دستگاهی را در این کشور بر جای گذاشت.

حدود ۸۰ درصد محصولات فروخته شده مرسدس در چین ساخت همین کشور هستند. بیجینگ بنز اتوموتیو یک جوینت ونچر بین مرسدس و شرکت بایک می‌باشد. این جوینت ونچر هم‌اکنون مشغول تولید A کلاس، C کلاس، E کلاس، EQC، GLA، GLB و GLC است. این کارخانه مسئول تولید خودروهای مخصوص کشور چین با ویژگی‌های خاص این بازار است. به‌طور مثال مرسدس اخیراً از نسخه طویل‌تر C کلاس برای چین رونمایی کرده است. همچنین EQB جدید که قرار است سال آینده روانه بازار آمریکا شود در چین ساخته خواهد شد.

رویترز با افراد نزدیک به استودیوی طراحی جدید و استراتژی‌های مرسدس صحبت کرده‌اند هرچند همه آن‌ها از ذکر نام خود خودداری کرده‌اند زیرا اجازه صحبت با رسانه‌ها را نداشته‌اند. این منابع مطلع گفته‌اند مرکز تکنولوژی جدید مرسدس از نظر ابعاد سه برابر اولین مرکز تحقیق و توسعه مرسدس در چین می‌باشد.

مرکز تکنولوژی تأسیس شده در پکن قابل‌مقایسه با مقر تحقیق و توسعه مرسدس در اشتوتگارت بوده و بنابراین ژرمن‌ها می‌توانند تمامی چیزهای مرتبط با توسعه یک خودرو را بررسی کنند. ظاهراً این مرکز دارای شاخه‌های تست شاسی و قوای محرکه می‌باشد.

مرسدس بنز همچنین در حال ارتقای استودیوی طراحی خود در چین بوده و کل عملیات خود را به شانگهای منتقل می‌کند.

طبق گفته منابع مطلع دلیل اصلی این تصمیمات مهم رقابت با استارت‌آپ‌های الکتریکی چینی است. خریداران چینی وفاداری چندانی به برندها ندارند و بیشتر به دنبال محصولاتی هستند که نیازهایشان را بهتر رفع کند. جیلی هم ۱۰ درصد سهام مرسدس بنز را در اختیار داشته و هر دو شرکت در حال همکاری نزدیک روی قوای محرکه الکتریکی هستند.

مرسدس به لطف این سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیون دلاری محصولات خود را در مرکز تکنولوژی جدید تست کرده و نیازی به حضور در اشتوتگارت نخواهد داشت. واضح است که چنین کاری باعث صرفه‌جویی زیاد در فرایندهای توسعه می‌شود.

منبع: پدال

ارسال نظر