|
کدخبر: 208571

سرنوشت هیجانات در بازار ارزهای دیجیتال

رضا قربانی - رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران

حساسیت نهادهای مالی تأثیرگذار دنیا خصوصاً نهادهای بانکی مثل صندوق بین‌المللی پول نسبت به ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال بیشتر از گذشته شده است. ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخته‌اند. در نتیجه موضوع رگلاتوری جدی گرفته شده است. رگلاتوری به معنای محدودیت است و در نگاه اول خیلی‌ها تصور می‌کنند که بگیر و ببند ایجاد شده است. در بلندمدت تأثیر متفاوت دارد. در کشور چین شاهد محدودیت‌هایی بودیم. محدودیت‌های در صرافی بایننس ایجاد شد. همچنین محدودیت‌هایی در حوزه ماینینگ ایجاد شد. این رویکردها مختص شرایط فعلی نیست و از دو سال پیش شروع شده است. شرایطی ایجاد شد که ماینرها از چین بیرون رفتند.

قربانی

روند هیجانات در بازار ارزهای دیجیتال

در نگاه اول محدودیت‌ها منجر به ریزش ارزهای دیجیتال می‌شود اما به صورت کلی منجر به هیجان در بازار می‌شود. در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که بیت کوین روند ریزشی را در پیش گرفت. این روند به واسطه خبرهای هیجانی بود. در حال حاضر از هیجان دور شده‌ایم. زمانی که از هیجان منفی دور می‌شویم، ممکن دچار هیجان مثبت شویم. روند فعلی هیجان مثبت را نشان می‌دهد. محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود، به معنای نابودی نیست. در مسیر منطقی و عادی قرار داریم. در حال حاضر هم در شرایط خوش‌بینی و هیجان مثبت بیش از حد قرار داریم. در ادامه روند احتمال افزایش را در بازار شاهد باشیم و به یک سقفی برخورد خواهیم کرد و بازار بر می‌گردد. همیشه توصیه می‌کنیم که به دور از هیجان معاملات انجام شود.

عوامل تأثیرگذار بر روند بلندمدت بازار ارزهای دیجیتال

روند بلندمدت بازار ارزهای دیجیتال بستگی به کشور و منطقه دارد. در جغرافیایی مثل آمریکا بازار ارزهای دیجیتال از منظر مالیات ورود کرده‌اند. ارز دیجیتال را به مثابه دارایی می‌داند. به جای محدودسازی بازار ارزهای دیجیتال فضا را به سمتی برود که مالیات از این بازار گرفته شود. در بعضی از کشورها رویکرد کاملاً برخوردی بود. در کشوری مثل ایران فضای بلاتکلیفی شرکت گرفته است. در این فضای بلاتکلیفی در آینده خیلی از فرصت‌ها را از دست خواهیم داد. فرصتی که در جلوی پای ما هست، با مشغول شدن به مسائل حاشیه از دست می‌رود.

برخورد کشورها با ارزهای دیجیتال

در نتیجه با سه گروه کشور رو به رو هستیم. کشورهایی که فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال را درک کرده‌اند و در یک چارچوب از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. تعدادی از کشورها هم کاملاً در مسیر مقابله با ارزهای دیجیتال هستند. گروه سوم هم در مسیر بلاتکلیفی هستند. در فضای بلاتکلیفی بخش تاریک رشد می‌کند. فضاهایی بدون رگلاتوری رشد می‌کند و فضاهای مفید رشد نمی‌کنند. رشد ناهمگون شکل می‌گیرد. در حال حاضر هم حوزه مربوط به بیت کوین، اتریوم و رمز ارزهای شناخته شده رشد می‌کند اما حوزه‌های دیگر بلاک چین و دارایی دیجیتال رشد نمی‌کند. بخش زیرزمینی رشد می‌کند اما حوزه‌های شفاف متوقف می‌شود.

تفاوت روند بیت کوین و آلت کوین

ما فراتر از بیت کوین فکر می‌کنیم اما بیت کوین قابل قبول‌ترین، معروف‌ترین شناخته شده ترین و درست‌ترین دستاورد این فضا است. اگه قرار هست، همه چیز در بیت کوین خلاصه شود؛ روند درست شکل نگرفته است. زمانی که فراتر از بیت کوین فکر می‌کنیم، شرایط پیچیده می‌شود. در شرایط پیچیده، کلاه‌برداری، شت کوین و پروژه‌های پانزی شکل می‌گیرد. آلت کوین‌های شناخته شده‌ای مثل اتریوم را داریم و به معنای این نیست که بقیه پروژه‌ها اسپم یا تقلبی هستند. هنوز فضا شفاف و روشن نیست. امیدوارم در سال‌های آینده پروژه‌های دیگر که در حال رشد هستند، جای خود را در بازار پیدا کنند.

 

نویسنده: رضا قربانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها