|
کدخبر: 208185

راز کلاهبرداران ایرانی ارز دیجیتال بر ملا شد

خبر کلاهبرداری صرافی رمزارز اکسننس، اعتراض بسیاری از کاربران این صرافی رمزارز را در پی داشت؛ تا جایی که در همهمه اظهارنظر‌ها و نگرانی‌های کاربران، برخی از مالباختگان این صرافی راز‌هایی را برملا ساختند.

پس از انتشار خبر کلاهبرداری مدیرعامل صرافی اکسننس، مالباختگان نسبت به دارایی‌های خود در این صرافی رمزارز اظهار نگرانی کردند. این در حالی است که فعلا سایت این صرافی و حساب‌های مالک آن مسدود شده است.

داستان یک کلاهبرداری مشکوک

یکی از مالباختگان صرافی اکسننس گفت: زمانی که متوجه شدم که مالکان این صرافی کلاهبردار هستند اقدام به شکایت کردم و در پی آن دادستان حکم به مسدود شدن درگاه پرداخت این صرافی داد.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: درگاه پرداخت این صرافی به دستور دادستان در حال حاضر مسدود شده است.

مدیر صرافی اکسننس آزاد است

این مالباخته با بیان اینکه سه نفر در این پرونده دست دارند، گفت: آقایان «الف.ز»، «ف.م» و «ع.آ» سه فردی هستند که به نحوی در مدیریت این صرافی سهم دارند. درگاه پرداخت صرافی اکسننس به نام مدیر مجموعه که فردی ۲۲ ساله است، بود. فرد دوم پدرخوانده مدیر صرافی بوده که دامنه سایت به نام اوست. در این میان «ع. آ» ایده این صرافی را مطرح کرده و مدیر پروژه است.

وی گفت: هرچند مدیر صرافی به دلیل اینکه صاحب حساب متصل به درگاه پرداخت این صرافی است مقصر اصلی است، اما در حال حاضر او به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد و ماجرای کلاهبرداری را انکار می‌کند و اذعان دارد که «ع.آ» سایت را هک و حساب وی را خالی کرده است.

سناریوی ساختگی هک سایت صرافی اکسننس

مالباخته صرافی اکسننس با بیان اینکه مدیر صرافی و پدرخوانده وی سناریویی ساختگی از کلاهبرداری ساخته اند تا مردم را فریب دهند، گفت: «ع.آ» در حال حاضر به دلیل پرونده دیگری در زندان است، اما مسئولیت این کلاهبرداری را نیز بر عهده گرفته است. این در حالی است که این فرد مالی ندارد که پاسخگوی مالباختگان باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد مدیر صرافی اکسننس و صاحب دامنه آن و نفر سوم این سناریو را چیده اند تا قاضی حکم بر اعسار دهد و دست مالباختگان در پوست گردو بماند.

این فرد ادامه داد: «ع.آ» شرکتی به نام «عالی پردازان آتیه» در تهران داشته که از طریق این شرکت، کلاهبرداری بزرگی را در سال‌های قبل انجام داده و به جرم جعل اسناد دولتی محکوم شده است. زمانی که به قید وثیقه آزاد بوده در پروژه اکسننس همکاری داشته و در این کلاهبرداری شرکت کرده است. شنبه هفته گذشته این فرد خود را به زندان معرفی کرده و اعترافی نوشته مبنی بر اینکه در ترید، سرمایه‌های مردم را باخته است و بدین گونه خود را بدون هیچ دارایی معرفی می کند.

ارائه درگاه پرداخت تنها با یک کد ملی

این مالباخته ادامه داد: این سه فرد سناریویی نوشته اند تا مردم را فریب بدهند. در اصل سرمایه مردم به حساب مدیر صرافی رفته و از حساب او خارج شده و در این میان شرکتی که به این فرد درگاه پرداخت داده، مقصر است، زیرا تنها با اخذ یک کد ملی و بدون هیچ مجوزی درگاه داده است.

این فرد با بیان اینکه مدیر صرافی اکسننس آزادانه در شهر می گردد، گفت: پرونده در دست بررسی است و قاضی تا زمانی که پرونده تکمیل و مستندات کامل نشود وی را احضار نمی‌کند. به زودی پرونده تکمیل خواهد شد و این فرد می‌بایست پاسخگو باشد.

هشدار به فعالان بازار ارز دیجیتال

مالباخته صرافی اکسننس با بیان اینکه مدیر صرافی در یک بازه یک روزه ۶۰۰ میلیون تومان را به صورت چند ۵۰ میلیون به حساب ۸ نفر واریز کرده است، گفت: علاوه بر حساب مدیر صرافی، حساب این ۸ نفر هم مسدود شده تا در مورد دلیل این واریزی‌ها از این افراد بازجویی شود.

وی ادامه داد: در همان روز مدیر صرافی با مبلغی دیگر تتر خریده است.

این فرد با هشدار به سرمایه گذاران بازار رمزارز گفت: در انتخاب صرافی خود دقت کنید و توجه داشته باشید که درگاه پرداخت این شرکت به نام «الف» امنیت لازم را ندارد، زیرا با یک شماره مجازی و به فردی ۲۲ ساله درگاه پرداخت داده است.

سکوت حاکمیت در مقابل فعالیت بی ضابطه صرافی‌های رمزارز

نام متهمان این پرونده و درگاه ارائه دهنده این صرافی محفوظ است. اما نکته مهم فعالیت بی ضابطه صرافی‌های رمزارز است.

هرچند برخی مسئولان بی منفعت از فعالیت این صرافی‌ها نیستند؛ اما نمی‌توان چشم بر مردمی بست که در میان این بی قانونی سرمایه خود را از دست داده اند. به زودی با فعالیت بی ضابطه این صرافی‌ها شاهد موج انبوه زیان دیدگان این بازار در ایران خواهیم بود. مردم مراقب باشند.

 

منبع: اقتصاد ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها