|
کدخبر: 204351

این بورس هرگز سقوط نمی کند!

بسیاری بورس را به خرید و فروش سهام می‌شناسند، اما باید بدانیم که در بورس تنها سهام خرید و فروش نمی‌شود و سکه و طلا هم می‌توانید از بورس خریداری کنید. در این مطلب توضیح داده شده است که چگونه در بورس طلا و سکه بخریم؟ در سال گذشته و در اوج ریزش بازار خریداران سکه در بورس ۴۲ درصد سود کردند.

اقتصاد این بورس هرگز سقوط نمی کند!

تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید! این اولین جمله ای است که در بدو ورود به بورس برخی ها جهت راهنمایی بیان می کنند! این جمله به این معنا است که جهت سرمایه گذاری یک سبد تشکیل دهید تا ریسک شما کاهش یابد. اما چطور یک سبد سرمایه گذاری در بورس تشکیل دهیم؟

یا بگذارید این گونه با هم پیش برویم! شما سرمایه خود را وارد بورس کردید و فقط تمرکز شما بر روی خرید و فروش سهام است. این در هر حالی است که گاهی اوقات به یک باره قیمت طلا و سکه جهش می کند و شما نمی دانید چه کنید چون پول شما در بورس و سهام گیر است!

بیشتر معامله گران در بورس تنها به فکر خرید سهام هستند و از این مسئله غافلند که می‌توان در همین بورس، حتی سکه و طلا معامله کرد و در روز‌های منفی بورس و با رونق سکه و طلا، از سود خوبی برخوردار شد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه خرید سکه و طلا در بورس آشنا شوید!

چگونه در بورس طلا و سکه بخریم؟

سهامداران می‌توانند در بورس به راحتی با همان کد بورسی خود طلا و سکه خریداری کنند. اما چگونه این کار را انجام دهند؟

در ابتدا باید گفت صندوق‌های طلا، سرمایه جمع‌آوری شده افراد را در گواهی سپرده سکه طلا به عنوان دارایی پایه و دیگر ابزار‌های مبتنی بر طلا؛ سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این حساب صندوق‌های طلا به پشتوانه سکه طلا به عنوان یک صندوق کالایی در بورس کالا قابل معامله (ETF) هستند.

این صندوق‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت.

سهامداران در همان کارگزاری خود، نام طلا را جستجو کنند و اسم صندوق‌های ETF طلا را ببینید که عبارتند از طلا، زر، عیار، کهربا و گوهر. قیمت واحد‌های این صندوق‌ها با طلا افزایش و یا کاهش می‌یابند. حالا به راحتی به مانند خرید و فروش واحد‌های پالایش یکم و دارایکم می‌توان واحد‌های این پنج صندوق را نیز خرید و فروش کرد.

برای سکه نیز اسم سکه را جستجو کنند که با تصویر زیر رو به رو خواهند شد. تقریبا شش مدل سکه داریم که برای بانک‌های مختلف رفاه، ملت، صادرات، آینده و سامان می‌باشد.

فقط در مسئله سکه دقت شود که هر ۱۰۰ واحدی که سفارش گذاری می‌شود، یک سکه می‌شود. یعنی شما باید سفارش گذاری های خود را در مضرب ۱۰۰ تایی قرار دهید. یعنی در تصویر زیر یک نفر برای خرید دو سکه ۲۰۰ واحد سفارش گذاری کرده است.

نکته اینکه هر کسی در سبد خود سکه داشته باشد می‌تواند آن سکه را فیزیکی تحویل بگیرد. یا اینکه مثلا در خانه ده سکه دارید که ریسک نگهداری آن بالاست، می‌توانید این ده سکه را به بانک شعبه سازمان تحویل دهید و آن‌ها این ده سکه را در سبد شما قرار می‌دهند یا به عبارت ساده این ده سکه را در پرتفوی شما می‌نشانند!

یک موضوع بسیار جالب اینجاست که شما با استفاده از این نکته بالا می‌توانید از اختلاف قیمت سکه در بازار و بورس استفاده کنید و سود ببرید. مثلا قیمت سکه در بورس ۱۱ میلیون تومان و در بازار ۱۰ میلیون تومان می‌باشد. شما می‌توانید از بازار سکه را تهیه کنید و به بانک شعبه سازمان تحویل دهید و آن‌ها سکه را در پرتفوی شما بنشانند و شما با فروش آن سکه خریداری شده از بازار در بورس، یک میلیون تومان سود کسب کنید. البته سودگیری از این روش هم اکنون کمی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.

پیشنهاد این است که حتی اگر می‌خواهید بر روی دلار سرمایه گذاری کنید، به دلیل آنکه ریسک سیستماتیک آن بالا رفته است اولا پیشنهاد نمی‌شود و ثانیا می‌توانید به جای آن همین واحد‌های صندوق طلا و سکه را خریداری کنید چرا که قیمت دلار و سکه و طلا با یکدیگر افزایش یا کاهش می‌یابد؛ و در آخر بد نیست بدانیم که حتی در روز‌های قرمزپوشی بازار هم می‌توان از بازار سرمایه سود گرفت فقط باید هوشمندانه عمل کنید. به عنوان نمونه تصویر زیر را نگاه کنید. ۲۰ مرداد ماه سال گذشته شروع ریزش قیمت سهام بود. در همان تاریخ قیمت سکه در بورس یک میلیون و ۱۲۱ هزار ریال بود. از ۲۰ مرداد تا ۲۰ مهر در حالی که سهام ریزشی بودند قیمت سکه در ۲۰ مهر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال هم رسید. یعنی در حالی که همه در بازار سهام در حال ضرر بودند یک سود ۴۲ درصدی در معاملات سکه نصیب معامله گران آن شد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر