|
کدخبر: 203568 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناس بورس مطرح شد:

ترس در بورس / پیش‌بینی مهم از وضعیت بازار در هفته اول مهر

بورس در هفته گذشته روند نزولی داشته و این موضوع بسیاری از کارشناسان و سهامداران را درباره آینده بورس در هفته‌های آینده نگران کرده است.

اقتصاد ترس در بورس / پیش‌بینی مهم از وضعیت بازار در هفته اول مهر

بازار سرمایه در تابستان یک روند منطقی و متعادل به خود گرفته بود، اما عدم اطمینان موجود در بازارهای مالی و پولی و البته تصمیمات نادرست متولیان بازار سرمایه این روند متعادل و صعودی را به یک روند نوسانی و نزولی تبدیل کرده است.

در صورتی که این روند بخواهد در روزها و هفته‌های آینده تکرار شود، می‌توان گفت، خروج پول حقیقی از بازارسرمایه باز هم شدت بیشتری به خود خواهد گرفت و این موضوع می‌تواند در کل برای بورس به شدت مضر باشد.

البته چهار عرضه اولیه که در هفته‌‌های گذشته وارد بازار سهام شدند، نقش مهمی در ریزش بورس بازی کردند. آمارها نشان می‌دهد صف‌‌های فروش به واسطه خرید عرضه‌های اولیه در هفته‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است و حدود پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس به دلیل خرید این عرضه‌‌ها از بازار سرمایه خارج شده است.

خسروشاهی

چهار دلیل سقوط بازار سهام

در هفته گذشته نقدینگی در بازار به صورت چرخشی بین گروه‌‌های مختلف در گردش بود و البته در برخی از روزها تمامی گروه‌‌ها قرمزپوش به کار خود پایان دادند؛ اما در پایان معاملات هر روز بازار سهام، یکی از گروه‌‌ها نسبتا متعادل ‌تر از بقیه گروه‌‌ها بود. در همین راستا ما درگسترش نیوز با یک کارشناس بازار سهام به گفت‌وگو پرداختیم و نظر وی را درباره روند معاملات و آینده بازار سهام پرسیدیم. برای خواندن مشروح این گفت‌وگو با ما همراه باشید:

علی خسروشاهی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته گذشته اظهار کرد: شاخص کل بعد از یک اصلاح طبیعی که روند بازار سرمایه است، وارد مسیر ترس شد. مجموعه‌ای از عوامل موثر و غیر موثر هم بر روی صنایع بورسی و بازار سرمایه نیز بازار تاثیر بسزایی داشتند و سبب ایجاد صف‌های فروش در بازار و خروج پول شد.

وی افزود: این دلایل را می‌توان از عوامل مهم و اساسی در روند منفی بازار در طول هفته گذشته فرض کرد:

یک: اصلاح نسبی در نرخ کالاهای اساسی یا همان کامودیتی‌ها در بازار جهانی

دو: اتفاقات بین‌المللی که در سطح اقتصادهای دنیا میان اروپا و امریکا و همچنین چین رخ داد

سومین عامل تاثیر‌گذار بر بورس را می‌توان در نرخ گذاری‌های دستوری مشاهده کرد، همانند بحث زنجیره فولاد و نرخ سیمان، آخرین عامل اثرگذار بر بورس را می‌توان در چند عرضه اولیه‌ای که در هفته‌های قبل انجام شد، جست‌وجو کرد.

امیدواری به هفته اول مهر ماه

این کارشناس بازار سهام در ادامه بیان کرد: عوامل ذکر شده تاثیری اساسی بر بازار گذاشته‌اند اما نمی‌توان علل اصلی سقوط بورس را در این چهار علت خلاصه کرد.در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، ترس چهره غالب بازار سهام بود و فروش سهام در بازار تقویت شده بود و آنچنان که باید به عوامل بنیادی بازار توجهی نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته بسیاری از سهم‌های ارزنده میانگین بین ۱۰ الی ۲۰ درصد اصلاح را تجربه کردند. اما در روز چهارشنبه و در آخرین روز معاملات هفته، بازار از نیمه دوم به بعد طوری نشان داد که قیمت‌ها به سطحی برگشته‌اند که جذابیتی بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند.

خسروشاهی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به روند معاملات در هفته جاری اظهار کرد: در هفته جاری که ما چهار روز معاملاتی را پیش رو داریم.پیش‌بینی می‌شود که روندی متعادل در بازار شاهد باشیم. بازار در هفته اول مهر ماه نسبتا صعودی و متعادل خواهد بود. یکی از مواردی که در هفته پیش رو می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. ارزش معاملات است.در هفته گذشته ارزش معاملات کاهش چشمگیری را به خود دید. اگر در هفته پیش رو بتوانیم ارزش معاملات خوبی را در بازار ببینیم می‌توانیم امیداوار باشیم که روند صعودی، حالت خود را حفظ کند و سبب شود که در مهر ماه بازار روند خوبی را طی کند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها