|
کدخبر: 203564

تورم همچنان باقیست/ همه مواد خوراکی باز هم گران شدند

تورم ماهانه شهریور ماه به رکورد خود در ۱۰ ماه اخیر دست پیدا کرد. بررسی ها حاکی از بار افزایش قیمت در کالاهای خوراکی در مقایسه با کالاهای غیر خوراکی بوده است. درنهایت طبق داده های مرکز آمار تورم میانگین ایران در ۵ ماه اخیر در بالاترین سطح ربع قرن قرار داشته است.

شاخص قیمت مصرف کننده متوسطی از وضعیت قیمت ها در هر مقطع بوده که به صورت ماهانه توسط مرکز آمار اعلام می شود. مقایسه این متغیر با وضعیت مشابه خود در هر بازه نشان دهنده تغییرات قیمت و به عبارت دیگر تورم در آن بازه است.

در همین رابطه قاب ماهانه تورم در شهریور ماه ۱۴۰۰اعلام شده و برابر با ۳.۹ درصد به ثبت رسیده است. مقایسه این رقم با ماه های قبل نشان می دهد این بالاترین رشد ماهانه قیمت ها در ۱۰ ماه اخیر بوده است.

رکورد ۱۰ ماهه تورم ماهانه در شهریور

تورم ماهانه در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۳.۹ درصد بوده است. به عبارت دیگر شاخص قیمت مصرف کننده در این ماه در مقایسه با ماه قبل ۳.۹ درصد افزایش پیدا کرده که از آذر ماه سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.

طبق بررسی تورم ماهانه در پایان تابستان رشد قیمت ها هم در بخش خوراکی ها و هم در بخش غیر خوارکی ها به ثبت رسیده که البته در شاخه خوراکی ها بیشتر بوده است.

براساس مشاهدات و محاسبات مرکز آمار شاید شتاب افزایش قیمت در این ماه در کالاهای غیر خوراکی بیشتر شده باشد اما هنوز تورم کالاهای خوراکی در شهر و روستا بیش از تورم غیر خوراکی ها به ثبت رسیده است.

در همین رابطه بررسی جز به جز کالاها در کارنامه قیمت ها نشان می دهد «شیر، پنیر، تخم مرغ» با تورم ماهانه ۱۰ درصدی و سبزیجات با تورم ماهانه ۹.۹ درصدی بیشترین تورم را در میان خوراکی ها داشته اند. بنابر آمارها تورم ۷ کالا در بخش خوراکی ها بالاتر از ۵ درصد بوده است.

این در حالی است که در بخش غیر خوراکی ها تنها تورم بالای ۵ درصد به بخش «آب، برق و سوخت» تعلق داشته که معادل با ۱۱ درصد به ثبت رسیده است.این گزاره ها شاهد دیگری بر ادعای افزایش بیشتر تورم ماهانه در کالاهای خوراکی در مقایسه با غیر خوراکی ها بوده است.

جدول-تورم

خیز دوباره تورم نقطه ای در شهریور ماه ۱۴۰۰

افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده موجب شد تا تورم نقطه به نقطه در پایان تابستان با ۰.۵ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۳.۷ درصد برسد.

بررسی تورم نقطه ای در کالاها نشان از افزایش این قاب تورمی در خوراکی ها و کاهش آن در کالاهای غیر خوراکی داشته است.

در همین رابطه تورم خوراکی های کل کشور در سطح ۶۱.۶ درصد بوده و نسبت به ماه قبل ۳.۲ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که کالاهای غیر خوراکی تورمی معادل با ۳۵.۴ درصد داشته و نسبت به ماه قبل ۰.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده اند.

به عبارت دیگر بررسی ماهانه و نقطه ای قیمت ها نشان می دهد به هر حال بار افزایش قیمت در پایان تابستان در بخش خوراکی ها بیشتر از غیر خوراکی ها بوده و این اتفاق موجب افزایش تورم در سطح کشور شده است.

در تحلیل جز به جز کالاها نیز در همین راستا مشاهده می شود تورم «روغن و چربی» با ۹۷.۶ درصد ، «سبزیجات» با ۹۳.۸ درصد و «شیر پنیر و تخم مرغ» با ۷۲.۵ درصد بیشترین سطح افزایش قیمت را در میان کالاهای مصرفی داشته اند.

در حالی که بالاترین سطح افزایش قیمت در کالاهای غیر خوراکی به «هتل و رستوران» تعلق داشته که برابر با ۶۵ درصد بوده است.

تداوم رکورد زنی در تورم سالانه

مقایسه میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به شهریور با موقیعت مشابه خود در سال گذشته نشان دهنده تورم میانگین یا سالانه است.

با توجه به داده های مرکز آمار در ماه اخیر تورم میانگین در ادامه روند صعودی خود به ۴۵.۸ درصد رسیده و نسبت به ماه قبل خود ۰.۶ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. بررسی این متغیر در سالهای قبل نشان می دهد بعد از فروردین سال ۷۵ تا کنون هرگز این میزان تورم میانگین در کشور تجربه نشده بوده است. به عبارت دیگر اکنون ۵ ماه است که در بالاترین تورم میانگین ربع قرن داریم و با این حال تورم همچنان مسیری افزایشی دارد.

بررسی شش ماه قیمت ها نیز نشان می دهد در شهریور ماه امسال نسبت به شش ماه قبل خود تورمی برابر با ۱۷.۷۸ درصد به ثبت رسیده که البته از این رقم در پایان سال گذشته ۴.۲۴ واحد درصد کمتر بوده است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر