|
کدخبر: 203561

روحانی چقدر پول چاپ کرد

پایه پولی در ابتدای دولت یازدهم ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است، این رقم در پایان تیر ۹۶ همزمان با پایان دولت یازدهم به مقدار ۱۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

اقتصاد روحانی چقدر پول چاپ کرد

حجم پایه پولی در اقتصاد ایران از ۹۵ هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت نخست روحانی به بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ۱۴۰۰ رسیده است، این افزایش بیش از ۴۰۰ درصد است. همچنین بررسی ها نشان می دهد رشد این متغیر پولی در سه سال پایانی ریاست جمهوری روحانی به نسبت ۵ سال نخست ریاست جمهوری وی، نخست اختلاف چشم گیری دارد. در ادامه گزارش به بررسی وضعیت این متغیر تورم ساز در دولت های یازدهم و دوازدهم پرداخته شده است.

پایه پولی و دولت روحانی

حجم پایه پولی در بر اساس آخرین برآورد های صورت گرفته، در پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ به ۵۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. در مرداد ماه سال ۹۲ زمانی که دولت یازدهم آغاز شد حجم این متغیر پولی در اقتصاد ایران در حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان قرار داشت. بر این اساس در هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی پایه پولی یا پول پر قدرت بالغ بر ۴۲۲ درصد رشد داشته است، به بیان دیگر در دولت های یازدهم و دوازدهم ۴۰۵ هزار میلیارد تومان چاپ پول صورت گرفته است.

دولت دوازدهم؛ ۳۱۴ هزار میلیارد تومان چاپ پول

پایه پولی در ابتدای دولت یازدهم ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است، این رقم در پایان تیر  ۹۶ همزمان با پایان دولت یازدهم به مقدار ۱۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده بود. بنا بر این  رشد این متغیر تورم ساز در دولت نخست حسن روحانی حدود ۹۴.۴ درصد بر آورد می شود.

دولت دوازدهم را از نظر افزایش در پایه پولی کاملا می توان جدا از دولت یازدهم دانست. حجم کل پایه پولی در اقتصاد ایران در دولت دولت دوم روحانی با ۳۱۴ افزایش نسبت به پایان دولت یازدهم، مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را رد کرده است. بر این اساس رشد پایه پولی در دولت دوم روحانی ۱۶۸.۹ درصد بوده است.

بالا ترین رشد سالانه در ۹۸

چنانچه بنا باشد رشد پایه پولی را در هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی به طور سالانه بررسی کنیم، بایستی این هشت سال را  به دو دوره کاملا مجزا تقسیم کنیم. بررسی ها نشان می دهد رشد سالانه پایه پولی در پنج سال نخست هیچگاه بالا تر از ۲۰ درصد نبوده است، حتی در سال ۹۳ رشد این متغیر پولی تنها ۱۰.۷ درصد به ثبت رسید. این نرخ رشد پایین رشد پایه پولی در سالیان گذشته است.

تا حدودی می توان پس از سال ۹۳ سیر صعودی را در رشد این متغیر تورم ساز مشاهده کرد، این درصد رشد در سال ۹۶ به ۱۹ درصد رسید. اما رشد ۲۴.۲ درصدی پایه پولی در سال ۹۷ را می توان نقطه آغازی برای جهش این متغیر تورم ساز دانست. بالاخره رشد سالانه این متغیر در سال ۹۸ به قله خود در سالیان گذشته رسید و رقم ۳۲.۸ درصد را به ثبت رساند. این رقم در سال ۹۹ با کمی کاهش به ۳۰.۱ درصد رسید.رشد نقطه به نقطه پایه پولی در خرداد ماه امسال ۳۰.۷ درصد بوده است.

چرایی رشد بالا در سال های پایانی

زمانی که بانک مرکزی اقدام به چاپ پول یا خلق اعتبار می کند، افزایش در پایه پولی رخ می دهد. حال زمانی که دولت درآمد هایش پایین تر از هزنه هایش باشد اقدام به استقراض از بانک مرکزی می کند، این اتفاق دقیقا همان رویدادی است که در سال های پایانی دولت روحانی به دفعات دیده شده است. به بیان دیگر در نتیجه تحریم ها و موانعی که بر سر فروش نفت از سال ۹۷ آغاز شد، باعث گردید تا دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه شود، که این کسری منجر به استقراض و نهایتا به افزایش در پایه پولی ختم شد.

با توجه به افزایش فشار تحریم ها در نیمه نخست سال ۹۹ و همچنین مشکلات به وجود آمده ناشی از کرونا در اقتصاد ایران، پیش بینی می شد که رشد پایه پولی در سال ۹۹ بیشتر از سال ۹۸ باشد. اما در سال گذشته با اتخاذ سیاست انقباض پولی با استفاده از ابزار عملیات بازار باز و فروش اوراق، دولت توانست قسمتی از کسری بودجه خود را از این راه جبران کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر