|
کدخبر: 202177 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس مطرح شد:

فاجعه ای به نام بیکاری پنهان

نماینده مجلس یازدهم: درحوزه اشتغال ما مشکلات متعددی داریم و علاوه بر بیکاری، شاهد بیکاری پنهان هم هستیم. منظور از بیکاری پنهان،‌اشتغال با حداقل حقوق است که نوعی استثمار نو به حساب می آید.

اقتصاد فاجعه ای به نام بیکاری پنهان

بدون شک یکی از مشکلات مهم کشور که در سال‌های اخیر که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث بیکاری است. آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار کشور بیان می کند که نرخ بیکاری کاهش یافته است اما نظرات مختلفی در اینباره وجود دارد و بعضی ها معتقدند که آمارهای ارائه شده اشتباه است. در همین راستا ما در گسترش نیوز با رسول فرخی میکال دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در این مورد جویا شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

فرخی-میکال

آمار باید ملموس باشد

رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در کشور ما برخی از سازمان ها مسئولیت تنظیم آمار کشور را بر عهده دارند که مهمترین این سازمان ها، مرکز آمار کشور است. آن چیزی که این مرکز اعلام می کند باید ملموس باشد. ما وقتی به عنوان نماینده مردم در قوه مقننه به روستاها جهت بازدید می رویم، شاهد هستیم که در برخی استان ها از جمله استان گیلان میزان بیکاری میان افراد با تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی بسیار بالا است. بزرگترین مشکل یک نماینده در مجلس، ایجاد اشتغال در حوزه انتخابی اش است.

وی ادامه داد: چیزی که ما شاهد هستیم این است که اکنون در حوزه اشتغال ما مشکلات متعددی داریم. در نتیجه آماری که توسط مرکز آمار ایران مطرح شده است با حال این روزهای جامعه ما تطبیق ندارد. ما در جامعه علاوه بر بیکاری، شاهد بیکاری پنهان هم هستیم. منظور از بیکاری پنهان،‌اشتغال با حداقل حقوق است یعنی حقوقی در حدود ۷۰۰ هزار و یا نهایت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که با توجه به نرخ قیمت ها، این اشتغال فرقی با بیکاری ندارد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل افزود: حال جای سوال است که مرکز آمار ایران آیا این نوع اشتغال که به نوعی استثمار نو است را اشتغال حساب می کند؟ این بیکاری پنهان را هیچگاه مرکز آمار نمی بیند، این مرکز تنها سامانه های همانند سامانه رصد اشتغال را بررسی می کند که این مورد هم خالی از ایراد نیست. چون کسی که تسهیلات خود اشتغالی می گیرد را شاغل حساب می کند. اما بعد از اعطای تسهیلات، این سازمان باید مطلع شود که آیا این مبلغ سبب ایجاد اشتغال شده است یا خیر.

آماری که به نفع اقتصاد نیست

دبیر کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس اظهار کرد: همچنین وقتی ۷ نفر تشکیل تعاونی دهند جزو آمار اشتغال به حساب می آیند. اینگونه آماردهی ها و پیگیری ها، خروجی خاصی برای وضعیت اقتصاد کشور نخواهد داشت. برای ارائه آمار دقیق باید بررسی های میدانی در دستور قرار بگیرد و اشتغال در کشور بر اساس ساعت آمار جهانی مورد سنجش قرار گیرد. لازم است که ساختار آمار دهی و میزان اشتغال در کشور مجدد مورد بازبینی قرار بگیرد سامانه ها و سازمان ها باید فرآیند اشتغال را کاملا رصد کنند تا آمار دقیق بیکاری در کشور مشخص شود.

اشتغال در کشور نامناسب است

وی درباره آمار دقیق بیکاران کشور اظهار کرد: شعار بنده در زمان انتخابات مجلس توسعه اشتغال و معیشت بود اما متاسفانه نتوانستم حتی برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کنم زیرا که در سازمان ها بسته است و در فرآیند اداری آنقدر دیوان سالاری مخوفی وجود دارد که همواره با مشکل مواجه می شویم. مخلص کلام این که اشتغال در کشور در وضعیتی بسیار نامناسبی قرار دارد.

نماینده مجلس یازدهم در ادامه در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه اگر برجام به فرجام برسد و با بهبود وضعیت اقتصاد روبرو می شویم، آیا با مطرح شدن این موضوع شاهد بهبود وضعیت اشتغال خواهیم بود،‌ اظهار کرد: اقتصاد هر کشوری بر دو مدار می چرخد، یکی بحث داخلی و دیگری بین المللی است، ما اکنون در حوزه داخلی چقدر پیشرفت کرده ایم و آیا از موقعیت های داخلی به درستی استفاده کرده ایم؟ بنظر بنده باید اول از هر چیز مسائل داخلی را بررسی کنیم و بدانیم که چقدر در حوزه اقتصاد مقاوتی کار کرده ایم. متاسفانه ما هنوز از منابع اقتصادی داخلی استفاده نکرده ایم و از برجام می گوییم.

مشکلات داخلی مهمتر از برجام است

فرخی میکال در پایان اظهار کرد: درست است که روابط بین الملل یک امر مهم است و کسی منکر آن نیست،‌ اما این روابط هم باید براساس سه شرط باشد: مصلحت، عزت و شرافت مندی. اگر این سه امر باشد می توان به روابط بین الملل امید داشت. اما ما باید اول از هر اتفاقی، مشکلات داخلی را بررسی و حل کنیم. باید معضل بیکاری را شاخص بندی کنیم تا پی ببریم که چقدر از این دست مشکلات قابل حل است. برای این کار باید خود تحریمی ها لغو شود و گلوگاه های فساد انگیز حذف شود و باید محیط کسب و کار رقابتی ایجاد شود. این عواملی است که می تواند اشتغال داخلی را رونق بخشد و به اقتصاد کمک کند.

ارسال نظر