|
کدخبر: 180570 رویا رئیسی

در گفت‌ و گوی گسترش‌ نیوز با کارشناس حوزه بلاک‌ چین مطرح شد:

پیش‌بینی آینده توکن NFT در دنیای بلاک‌ چین

توکن‌های غیر مثلی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای، دارایی‌های مجازی و دامنه‌های اینترنتی ورود کرده‌اند. کاربرها با توکن‌های NFT دارایی‌ها خود را در فناوری بلاک چین ارزش‌گذاری می‌کنند.

اقتصاد پیش‌بینی آینده توکن NFT در دنیای بلاک‌ چین

در دنیای فناوری بلاک چین نام توکن غیر مثلی یا NFT، را شنیده‌اید. توکن‌هایی که کمیاب و منحصر به‌ فرد هستند و روی بلاک چین ذخیره و جا به ‌جا می‌شوند. بازی‌های کامپیوتری، کالاهای کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال، بلیت کنسرت‌ها، نام‌ دامنه‌ها و … در دسته توکن‌های غیر مثلی قرار دارند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با توکن‌های غیر مثلی آشنا شوید.

کاربردهای توکن‌های غیر مثلی

سعید عبادتی کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: توکن‌های NFT به صورت کلی برای واقعیت بخشیدن به موجودات غیر مثلی که در پیرامون جوامع بشری وجود دارند، ساخته شده‌اند. توکن‌های غیر مثلی در واقع حق مالکیت برای مالک آثار به صورت ارزش در جهان واقعی ایجاد می‌کنند. یک شاهکار هنری، حق پخش موسیقی یا یک نقاشی گران‌بها با استفاده از یک توکن در بلاک چین قابل‌خرید و فروش هست. با این کار منافع مالک صاحب اثر حفظ می‌شود.

عبادتی

داد و ستد توکن‌های NFT بر بستر اتریوم

عبادتی تأکید کرد: در فناوری بلاک چین با توکن‌های NFT به اثر ارزش و هویت می‌بخشیم. آثار را به صورت ارزش‌دار در بلاک چین جا به جا می‌کنیم. توکن‌های غیر مثلی بر روی بستر بلاک چین اتریوم نگه‌داری و داد و ستد می‌شوند. برخلاف ارزهای دیجیتال که مثلی هستند، این توکن‌ها را به صورت غیر مثلی در نظر می‌گیریم. به این دلیل که از هر اثر یک نمونه در جهان وجود دارد. باید حق مالکیت برای صاحب اثر حفظ شود.

ارزش‌گذاری دارایی‌ها با توکن NFT

وی افزود: بلاک‌چین‌ها با استفاده از داده‌های رمزنگاری شده، ذخیره می‌شوند. در نتیجه به توکن آسیب نمی‌زنند. امنیت دارایی‌ها در توکن‌های غیر مثلی افزایش پیدا می‌کنند. نکته مهم این هست که توکن‌های غیر مثلی عمر زیادی ندارند و حجم بازار و کوین مارکت کپ‌های کوچکی دارند. با این وجود یکی از نیازهای طبیعی بشر را بر طرف کرده‌اند. در زمینه بازی‌های هنری، رایانه‌ای، دارایی‌های مجازی و دامنه‌های اینترنتی ورود کرده‌اند. کاربرها با توکن‌های NFT دارایی‌ها خود را در فناوری بلاک چین ارزش‌گذاری می‌کنند.

دادگاه‌ها مالکیت NFT را به رسمیت می‌شناسند؟

این کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز در ادامه گفت: توکن‌های NFT در دنیای امروز ما سن زیادی ندارند و مورد پذیرش در سطح جهان قرار نگرفته‌اند. در نتیجه بازخورد و دیدگاه قضات و محاکم قضایی به این نوع از توکن‌ها نیز مشخص نیست. توکن‎ها حق مالکیت اثر در جهان محسوب می‌شوند و در آینده نیز باید به صورت خاص مورد بررسی و جرم انگاری قرار بگیرد. زمانی که توکن‌های غیر مثلی به بلوغ بیشتر برسند و رشد کنند، در محاکم قضایی و قانون کشورها جایگاه پیدا خواهند کرد. البته توکن‌های NFT مثل ارزهای دیجیتال همیشه خریدار ندارند.

عبادتی اظهار کرد: توکن‌های NFT یکی از مشکلات بشریت را بر طرف کرده است. ارزش‌گذاری بر روی اثری که مالکیت مشخص دارد، مشکل بشر بود که توسط NFT بر طرف شد. زمانی که فناوری یکی از مشکلات بشریت را مرتفع می‌کرد، پذیرش NFT در سطح جامعه آسان‌تر می‌شود.

توکن NFT برای لاکچری‌ها هست؟

وی در پایان تأکید کرد: ارزهای دیجیتال در سطح جهان در حال گسترش هستند. از سمتی توکن‌های غیر مثلی نیز به دوران بلوغ خود نزدیک شده‌اند. با افزایش حجم بازارهای NFT و شناخت مردم عرضه و تقاضا در این بازار بیشتر می‌شود. این توکن‌ها تضاد منافع با ارزهای دیجیتال ندارند و در کنار هم باعث رشد خواهند شد. توکن‌های غیر مثلی در آینده نیازهای جدید را بر طرف خواهند کرد تا در سطح جهان قابل استفاده و منحصر به فرد شوند. در حال حاضر برای کالای لوکس استفاده می‌شوند و خریداران لوکس دارند. با افزایش عرضه و تقاضا و دیده شدن این توکن ها امکان خرید و فروش توکن‌های NFT در سطوح جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها