|
کدخبر: 179950

سیر تا پیاز درباره بازار بدهی

بازار بدهی بازاری است که ابزار بدهی در آن معامله می‌شود. ابزار بدهی، دارایی‌هایی است که نیاز به پرداخت ثابت به دارنده، معمولاً با بهره دارند. نمونه‌هایی از ابزار بدهی شامل اوراق قرضه (دولتی یا شرکتی) و وام‌های رهنی است.

اقتصاد سیر تا پیاز درباره بازار بدهی

سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی معمولاً ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری سهام دارد و بازده بالقوه کمتری از سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاری بدهی به طور طبیعی نسبت به سهام نوسان قیمت کمتری دارد. حتی اگر شرکتی تصفیه شود، دارندگان اوراق قرضه اولین کسانی هستند که پرداخت برای آنها صورت می‌گیرد.

- این ابزارهای مالی اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند و بازدهی ثابت به سرمایه‌گذاران می‌دهند.

- این اوراق پرداخت منظم سود را با نرخ ثابت با بازپرداخت اصل در زمان سررسید ارائه می‌دهند.

- ناشر این اوراق می‌تواند ارگان‌های محلی، شهرداری‌ها، دولت مرکزی، شرکت‌های بزرگ و... باشد. عمده اوراق بهادار بازار بدهی، اوراق قرضه دولتی، بدهی‌ها، اسناد خزانه، گواهی سپرده‌ها، اوراق تجاری و... است.

اوراق قرضه رایج‌ترین شکل سرمایه‌گذاری بدهی است. اینها توسط شرکت‌ها یا دولت برای جمع‌آوری سرمایه برای فعالیت‌هایشان و به طور کلی با نرخ بهره ثابت صادر می‌شود.

بدهی املاک و مستغلات و رهن

سرمایه‌گذاری بدهی در املاک و مستغلات از دیگر دسته‌های بزرگ ابزار بدهی است. در اینجا، دارایی اصلی تامین بدهی، املاک و مستغلات است که به عنوان وثیقه شناخته می‌شود. بسیاری از اوراق بهادار با املاک و مستغلات وام‌های رهنی ماهیت پیچیده‌ای دارند و لازم است سرمایه‌ گذار از خطرات ‌آگاهی داشته باشد. منطقی است که بپرسیم چرا یک سرمایه‌گذاری با نرخ ثابت می‌تواند از نظر ارزش تغییر کند. اگر یک سرمایه‌گذار منفرد یک اوراق قرضه بخرد، مقدار مشخصی سود را به طور دوره‌ای تا زمان سررسید پرداخت می‌کند و سپس می‌تواند به ارزش اسمی بازخرید شود. با این حال، این اوراق ممکن است در بازار بدهی، به نام بازار ثانویه، مجدداً فروخته شود. این اوراق در سررسید ارزش اسمی خود را حفظ می‌کند. با این حال، بازده واقعی یا سود خالص آن نسبت به خریدار به طور مداوم تغییر می‌کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر