|
کدخبر: 178353 رویا رئیسی

گسترش نیوز بررسی کرد:

انقلاب در کشاورزی با این تکنولوژی!

استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی مشکلات ما را در حوزه انرژی و آب کاهش می‌دهد. هدر رفت آب با استفاده از سنسورها کنترل می‌شود. همچنین در بحث استفاده از سموم اینترنت اشیا کمک به استفاده بهینه می‌کند.

اقتصاد انقلاب در کشاورزی با این تکنولوژی!

کشاورزی در ایران با مشکل مدیریت آب مواجه هست و در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت دلار با مشکل تأمین سموم نیز روبه‌رو شده است. برای حل این مشکلات با توجه به شرایط موجود باید به دنبال مدیریت منابع باشیم. در سال‌های اخیر فناوری‌های روز به خوبی یاری‌رسان کشاورزی شده‌اند. با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی شاهد تخصیص منابع بهینه هستیم. در حال حاضر از طریق اینترنت اشیا مصرف آب را بهینه می‌کنند. IoT یا اینترنت اشیا از طریق راهکارهای هوشمند و سنسورهای خاص در کشاورزی ایفای نقش می‌کند.

قیمت کم انرژی مانع توسعه هوشمند سازی

سیده نازنین موسوی کارشناس اینترنت اشیا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بحث اینترنت اشیا از سال ۱۳۹۴ شروع شده است و مجموعه‌های مختلف تحقیقاتی در ساختار وزارت ارتباطات شروع به کار کرده‌اند. البته در این سال‌ها ضرورت‌های این حوزه احساس نشده است. وزارت نیرو و وزارت ارتباطات در یک دوره‌ای همکاری با هم داشتند اما ارزانی انرژی در ایران تمایلات برای هوشمندسازی را از بین برد.

photo_2021-06-12_08-06-58

ایران چه جایگاهی در هوشمندسازی اقتصاد دارد؟

موسوی خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی هوشمند، ساختارهای کشاورزی صنعتی تمایل به هوشمندسازی ندارند. کشور در این شرایط به سمت هوشمند سازی نرفته است. تفکر و ساختاری در مجموعه‌های مختلف وجود دارد که در مباحثی مثل آب و انرژی بهینه‌سازی انجام نمی‌شود. به این واسطه از تکنولوژی به درستی بهره‌مند نشده‌ایم و بر خلاف کشورهای همسایه متأسفانه ایران عقب هست.

افزایش بهره‌برداری در کشاورزی با اینترنت اشیا

وی افزود: استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی مشکلات ما را در حوزه انرژی و آب کاهش می‌دهد. هدر رفت آب با استفاده از سنسورها کنترل می‌شود. همچنین در بحث استفاده از سموم اینترنت اشیا کمک به استفاده بهینه می‌کند. با توجه به افزایش قیمت دلار هزینه کود و سم افزایش داشته است. در نتیجه کشاورزهای صنعتی با مشکل تأمین کود مواجه‌اند. اگر با تکنولوژی اینترنت اشیا به صورت بهینه از سموم استفاده کنیم و بهره بری را افزایش دهیم، کشاورز و مصرف‌کننده سود خواهند برد.

عدالت در مباحث دیجیتال نداریم

این کارشناس اینترنت اشیا تأکید کرد: استفاده از اینترنت اشیا در کنار نانو ماهواره‌ها مطرح هست که سازمان فضایی ایران فعالیت‌هایی را انجام داده است. با این فناوری به توسعه کشاورزی در مناطق دور دست کمک خواهیم کرد. البته با مشکل نبود عدالت در مباحث دیجیتال مواجه هستیم. سایر کشورها اقدامات خوبی را داشته‌اند. به طور مثال انگلیس پروژه‌هایی را برای توسعه ۵g شروع کرده است که این توسعه را از مناطق دوردست آغاز کرد. با این کار مناطق روستایی به شبکه متصل شده‌اند و شبکه‌های خود را برای کشاورزی هوشمند می‌کنند.

ضرورت فعال‌سازی بخش خصوصی در مناطق دورافتاده

اپراتورهای ایران تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق دورافتاده ندارند. به این علت که در مناطق روستایی به سود کمتری می‌رسند. سیاست‌گذاری باید از جانب مقامات به گونه‌ای انجام شود که اپراتورها در این مناطق نیز فعال شوند.

موسوی در پایان گفت: در بحث اینترنت اشیا نیازمند سیاست‌گذاری‌های صحیح هستیم. هم‌افزایی بین وزارتخانه‌ها لازم هست. وزارتخانه‌های کشاورزی، نیرو و ارتباطات باید در این مسیر همراه هم باشند. همراهی این وزارت خانه منجر به تدوین مدل عملیاتی استفاده از اینترنت اشیا می‌شود. همه ما می‌دانیم که استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی خوب هست اما به صورت پایلوت کاری انجام نشده است. با شکل‌گیری ارتباطات و پروژه‌های پایلوت سرمایه‌گذار بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاری خصوصی و خارجی منجر به پیشرفت تکنولوژی در کشور می‌شود.

نرم‌افزارهای اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی چگونه کار می‌کنند؟

در پایان برای درک بهتر این موضع اشاره‌ای به کار اپلیکیشن های اینترنت اشیا در کشاورزی می‌کنیم که با ردیابی وسایل نقلیه کشاورزی، نظارت بر دامداری، نظارت بر انبارداری و... را در کشاورزی مدیریت می‌کنند. در بحث سنسوری اینترنت اشیا با سنسورهای مخصوص احشام زمان خروج حیوانات از گله را به چوپان اطلاع می‌دهند. همچنین سنسورهای خاک شرایط نامنظم مانند میزان اسیدی بودن بیش از حد خاک را به کشاورزان هشدار می‌دهد. سنسورهای تشخیص رطوبت، دما و ترکیبات معدنی خاک نیز به منظور نظارت بهتر بر کشاورزی طراحی شده‌اند. در خصوص حمل‌ونقل نیز می‌توان به تراکتورهای بدون سرنشین اشاره کرد که با قابلیت کنترل از راه دور منجر به صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های نیروی کار می‌شوند.

 

ارسال نظر