|
کدخبر: 178260

کارمزد بیت کوین به سرعت در حال کاهش

کاهش فعالیت شبکه منجر به افت کارمزدهای بیت کوین و اتریوم شده است، به طوری که میانگین کارمزد آن‌ها تا ۹۵ درصد نسبت به اوج تاریخی‌شان کاهش یافته است.

هزینه استفاده از بلاک چین‌های بیت کوین و اتریوم به‌سرعت در حال کاهش است، به طوری که در چند ماه گذشته میانگین کارمزد تراکنش این شبکه‌ها ۹۳ تا ۹۵ درصد کاهش یافته است.

کارمزد مبلغی است که برای پردازش تراکنش در بلاک چین اثبات کار (PoW) به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌شود. مقدار کارمزد به اندازه تراکنش برحسب بایت و تعداد تراکنش‌هایی که آن سکه در گذشته داشته است، بستگی دارد (زیرا این تراکنش‌ها در هر بار انتقال سکه باید بررسی شود). عرضه و تقاضا برای فضای بلاک نیز در مقدار کارمزد تراکنش مؤثر است، زیرا بلاک چین‌ها ظرفیت محدودی دارند.

بیت کوین و اتریوم به ترتیب در ماه آوریل و ماه مه سال ۲۰۲۱ شاهد ثبت اوج تاریخی کارمزد تراکنش در شبکه‌های خود بودند که با رشد ارزش‌گذار و ثبت رکورد تاریخی قیمت آن‌ها همراه بود.

میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت‌ماه) به ۶۲.۷۷ دلار رسید که از رقم ۵۵ دلار در دسامبر سال ۲۰۱۷ که تا سه سال اوج تاریخی بود، هم بیشتر بود.

روز یکشنبه این هفته کارمزدها به ۴.۳۸ دلار نیز افت کرد که به معنای ۹۳ درصد کاهش بود و میانگین کارمزد بیت کوین را به سطوحی بازگرداند که از دسامبر ۲۰۲۰ به این سو دیده نشده بود.

همین الگو در اتریوم نیز مشاهده شد و میانگین کارمزدها در ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت‌) به ۶۹.۹۲ دلار افزایش یافت. این اوج تاریخی دیگری برای هزینه استفاده از شبکه اتریوم بود و بدون تردید بخشی از آن ناشی از افزایش شدید فعالیت‌ها همزمان با راه‌اندازی دیفای و صرافی یونی سواپ (Uniswap) بود که مدت‌ها است بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع اتریوم است.

میانگین کارمزدهای اتریوم روز یکشنبه با ۹۵ درصد کاهش به ۳.۴۴ دلار رسید که از روز اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۱ دی‌ ۹۹) به این سو بی‌سابقه بود.

کارمزدهای هر دو بلاک چین هنگام افزایش ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال مربوطه و یا افزایش استفاده از شبکه توسط یک نرم‌افزار افزایش یابد.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که تعداد تراکنش‌ها نیز در شبکه‌های بیت کوین و اتریوم نیز در حال کاهش است. از ماه ژانویه تا ژوئن، تعداد تراکنش‌های روزانه بیت کوین از ۴۰۰۰۰۰ به ۱۷۵۰۰۰ رسید. به همین شکل، تعداد تراکنش‌های روزانه اتریوم نیز فقط از ماه مه تا ژوئن با افت ۳۷.۵ درصدی از ۱.۶ میلیون به ۱ میلیون کاهش یافت.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر