|
کدخبر: 178224 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز:

چگونه خانه را با کم‌ ترین هزینه هوشمند کنیم؟

به عقیده خیلی‌ها اینترنت اشیا (IoT) آمده است تا زندگی را تغییر دهد، البته بعضی‌ها هم معتقدند اینترنت اشیا برای سهولت در کارهای روزمره مفید هست. محیط خانه‌های ما پتانسیل‌های خوبی برای اینترنت اشیا دارند.

اقتصاد چگونه خانه را با کم‌ ترین هزینه هوشمند کنیم؟

بیشتر لوازم‌خانگی که روزانه استفاده می‌کنیم، هوشمند شده‌اند و این لوازم همراه با اینترنت اشیا ‌به صنعتی پر رونق تبدیل شده‌اند. محیط آشپزخانه بهترین مکان برای وسایل هوشمند هست. در دنیای امروز آشپزخانه هوشمند جایگزین انسان هست و یخچال‌ها به اینترنت متصل می‌شوند. اینترنت اشیا به کارد و چنگال‌ها نیز رسیده است و با بلوتوث فعال می‌شوند. در ابتدا شما را با ارزان‌ترین محصولات هوشمند در خانه آشنا می‌کنیم و در ادامه اطلاعات تکمیلی در خصوص اینترنت اشیا لوازم‌خانگی برای شما داریم.

جدول-قیمت-لوازم-خانگی-هوشمند

چرا شرکت‌ها هنوز علاقه‌مند به اینترنت اشیا نشده‌اند؟

در خیلی از کشورها از جمله ایران شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی هنوز به روش سنتی محصولات خود را تولید می‌کنند. با وجود درک کاهش هزینه از سوی شرکت‌ها اما تا این لحظه قدم‌های اندکی برداشته شده است. زیرساخت‌های قدیمی یکی از مشکلات موجود برای استفاده از چنین فناوری‌هایی است.

اینترنت اشیا چه زمان شما را شگفت‌زده می‌کند؟

هوشمند سازی لوازم خانه و استفاده از اینترنت اشیا را شاید در فیلم‌ها دیده باشیم اما دور از انتظار نیست که کنترل تمام وسایل خانه در گوشی شخصی ما باشد. زمانی اینترنت اشیا ما را شگفت‌زده می‌کنند که امور روزانه را آسان کند. به طور مثال فرض کنید، از روز قبل برنامه کاری خود را وارد تلفن همراهتان کرده‌اید. صبح آغاز می‌شود و شما از خواب بیدار می‌شوید. در برنامه شما جلسه مهمی هست. بر اساس برنامه نیم ساعت قبل از این که شما چشم‌هایتان را باز کنید، خانه هوشمند شما کارش را با گرم کردن آب حمام آغاز کرده است. خیلی سریع وضعیت ترافیک توسط خیابان‌های هوشمندِ مجهز به حسگر و خودروهای هوشمند به دست شما می‌رسد یا اگر به وسیله نقلیه عمومی نیاز داشته باشید، برنامه حرکت آن‌ها به صورت لحظه‌ای به شما داده می‌شود. چای‌ساز شما قبل از بیدار شدن گرم شده است. این موارد کوچک‌ترین امکاناتی هست که خانه هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهد. البته با تمام هوشمند سازی هنوز این اشیاء با یکدیگر ارتباطی ندارند و تنها موجود هوشمند مجموعه، انسان است که به آن‌ها برنامه می‌دهد. فعالان فناوری اینترنت اشیا به دنبال سیاره هوشمند هستند که با ارتباط وسایل با یکدیگر زمان شروع به کار آن‌ها مدیریت شود تا مصرف انرژی در سیاره زمین نیز مدیریت شود. در نتیجه در آینده نزدیک باید شاهد بیمارستان‌های هوشمند، سرمایه‌گذاری‌ها و کارخانه‌های هوشمند باشیم.

در مواقع اضطراری اینترنت اشیا واقعاً مفید خواهند بود. فرض کنید، برای مسافرت از خانه خارج شده‌اید اما چراغ‌های منزل را خاموش نکردید و یا کنتور گاز و آب را قطع نکرده‌اید. در این شرایط ممکن فاجعه برای شما ایجاد شود یا مجبور به بازگشت از سفر بشوید.  اینترنت اشیا به کمک شما می‌آید و شما از راه دور بر وسایل و ابزارهای درون منزلتان مدیریت خواهید داشت. اینترنت اشیا حتی شما را در زمان سرقت از خانه آگاه می‌کند و می‌تواند اطلاعات منزل شما را برای پلیس ارسال کند.

کدام نرم‌افزارها خانه هوشمند شما را کنترل می‌کنند؟

برای کنترل هوشمند خانه چند رابط کاربری وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

دستیار صوتی گوگل

شاید بهترین رابط کنترلی دستیار صوتی گوگل باشد، به این واسطه که در بیشتر گوشی‌های همراه وجود دارد. از مزایای آن می‌توان به هزینه مناسب آن اشاره کرد. هوش منطقی بالاتر نسبت به نرم‌افزارهای مشابه دارد اما معایبی مثل پشتیبانی محدودتر نسبت به سایر رقبا دارد.

الکسا از آمازون

الکسا رابط کاربری بعدی هست که مزیت عالی آن رابط کاربری ساده و آسان است. همچنین هزینه آن بسیار مناسب و منطقی هست. اما عیب اصلی آن بهینه نبودن  است.

SIRI شرکت اپل

بزرگ‌ترین مزیت این رابط امنیت عالی آن است اما در مقابل هزینه‌ی زیادی را باید متحمل شوید.

آینده در اختیار اینترنت اشیا

پیش‌بینی می‌شود که در آینده جهان مکانی باشد که امور خانه‌ها و ساختمان‌سازی  به دست ربات‌ها و با کمک اینترنت اشیا انجام شود. ساختمان‌هایی که بسترهای لازم برای هوشمند سازی خانه را دارند و در آینده احتمالاً نتوانیم بدون اینترنت اشیا زندگی کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها