|
کدخبر: 172478

آینده ای روشن در انتظار بورس

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: در صورت اجرای مصوبات سران قوا اعتماد به بازار باز می‌گردد و به دلیل ورود نقدینگی به بازار می‌توان معاملات خوبی را در این بازار شاهد باشیم.

اقتصاد آینده ای روشن در انتظار بورس

ماشاالله عظیمی به اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در شتاب افت شاخص بورس در ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: اصلی ترین دلیلی که باعث شد تا بازار برای مدتی طولانی در مدار نزولی قرار گیرد کاهش اعتماد و ترس سهامداران از ورود سرمایه هایشان به این بازار بود که این امر منجر به ایجاد چنین روند بی سابقه ای در معاملات بازار سهام شد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است به دنبال برخی تصمیمات، مشکلاتی رخ دهد که سبب شتاب در روند نزولی بازار می شود، که باعث خواهد شد به سختی بتوان روند بازار را به حالت طبیعی بازگرداند و وضعیت معاملات را بهبود بخشید.

سهامداران در انتظار روشن شدن نتیجه برجام

عظیمی با بیان اینکه سهامداران همیشه در انتظار روشن شدن وضعیت متغیرهای بیرونی هستند، گفت: تعیین نتیجه برجام را یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر روند بازار است.

وی افزود: در کنار مسایل بیرونی تاثیرگذار بر معاملات بورس، انتشار خبرهای رسمی مبنی بر واریز حتمی منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می تواند به شدت روند بازار را تغییر دهد و بر معاملات این بازار تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: مسوولان بهتر است تا قبل از اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده، خبری را در بازار منعکس نکنند زیرا این موضوع منجر به افزایش انتظارات سهامداران می شود که در صورت عدم اجرایی آن زمینه ترس و نگرانی آنها در بازار فراهم می شود؛ بنابراین بهتر است بعد از اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده خبر آن در بازار منتشر شود.

آینده ای روشن در انتظار بورس با تصمیمات سران اقتصادی دولت

عظیمی اظهار داشت: با توجه به تصویب برخی از مفاد پیشنهادات ۷+۳ توسط سران اقتصادی دولت می توان شاهد روزهای خوبی در بازار باشیم زیرا یکی از مسایل کاهش ریسک در بازار انجام برخی از اقدامات توسعه ای در بازار است که این موضوع می تواند میزان اطمینان بخشی در بازار را افزایش دهد.

عضو سابق شورای عالی بورس به تغییر دامنه نوسان بورس و تاثیر آن بر معاملات بازار اشاره کرد و افزود: از همان ابتدا اعلام شده بود که دامنه نوسان بورس به صورت موقت تغییر می کند و نامتقارن می شود، به هیچ عنوان قرار نبود این اقدام سازمان بورس دائمی شده و برای همیشه دامنه نوسان بورس نامتقارن در بازار حاکم باشد.

به گفته وی، معاملات بورس با دامنه نوسان نامتقارن به سختی انجام می شود و نقدشوندگی برخی از سهام با ابهام همراه بود.

عظیمی تاکید کرد: اگر در کنار این اقدامات، تصمیمات دیگر اتخاذ شود روند معاملات بازار بسیار بهتر می شود و در آن زمان دیگر نگرانی چندانی بازار را تهدید نمی کند.

عضو سابق شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: در صورت اجرای مصوبات سران قوا اعتمادها به بازار باز می گردد و به دلیل ورود نقدینگی به بازار می توان معاملات خوبی را در این بازار شاهد باشیم.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

وی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورش اشاره کرد و گفت: بازارگردان ها به معنای واقعی باید به وظایف خود عمل کنند، حقوقی ها باید کنترل شوند تا در شرایطی که بازار نیاز دارد به صورت یک طرفه به سود شرکت و نهاد مالی فکر نکنند بلکه در این موقعیت، کلیت بازار را در نظر بگیرند.

وی به عملکرد حقوقی ها در بازار اشاره کرد و ادامه داد: حقوقی ها، بازار را فقط به نفع خود می بینند در حالی که باید این بازار را به عنوان بازاری بهم پیوسته در نظر گرفت تا بتوان از طریق تصمیمات اتخاذ شده، کلیت بازار را بهبود بخشید، اکنون حقوقی، بازار سهام را بازاری بهم پیوسته نمی بینند و اهداف هماهنگی را با یکدیگر دنبال نمی کنند.

سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس صبور باشند

عظیمی با بیان اینکه سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس صبور باشند، قیمت سهام در بازار ارزان تر از قیمت های کنونی نمی شود، گفت: با توجه به شرایط حاکم در اقتصاد کشور روند فعلی بازار تعجب آور است زیرا هیچ خطری بازار را تهدید نمی کند و شاخص نباید چنین روندی را داشته باشد.

عضو سابق شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه بازار در شرایط فعلی، بازاری عمیق است و دیگر مانند گذشته نیست که بتوانیم بگوییم سهامداران هوشیار نیستند، افزود: این نشان می دهد مردم دیگر با تکیه بر اخبار نامعتبر منتشره شده در فضای مجازی اقدام به سرمایه گذاری در هر سهمی نمی کنند و از این به بعد بیشتر از نظر متخصصان برای سرمایه گذاری استفاده می کنند.

روز سه‌شنبه (٢١ اردیبهشت ماه) معاون اقتصادی رییس جمهوری، تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را ابلاغ کرد که براساس آن مصوبات مربوط به ۳ بند نخست بسته حمایتی از بازار سهام در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

بر اساس این ابلاغیه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

 همچنین مقرر شده است که به منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام کند.

بر این اساس، سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

ارسال نظر