|
کدخبر: 172477

اعتراف تلخ سازمان بورس

تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر بازگشت به دامنه نوسان مثبت ۵ تا منفی ۵، می تواند تا حدودی شرایط بازار را به حالت عادی بازگرداند. اما نکته اصلی در این زمینه را می توان ضربه خورد اعتبار سازمان بورس در بین مخاطبان خرد تلقی کرد.

اقتصاد اعتراف تلخ سازمان بورس

حدود ۳ ماه از تغییر دامنه نوسان از حالت متقارن مثبت ۵ تا منفی ۵ به حالت نامتقارن مثبت ۶ تا منفی ۲ می گذرد. در این مدت بسیاری از سهامداران، کارشناسان و فعالین بازار سرمایه این تغییر را یک تصمیم اشتباه از سوی سازمان بورس می دانستند. و البته بعضی منابع معتقد بودند این تصمیم با حمایت تمام وزارت اقتصاد گرفته شده است.

بعد از هفته ها رکود در بازار سرمایه، سازمان بورس و تصمیم گیرندگان در این باره یک بازگشت به غقب را تجربه کرده اند. اما نکته قابل تامل در این زمینه خسارت جبران ناپذیر به بسیاری از سهامداران خرد و البته کاهش اعتبار سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه در کشور بوده است.

کارشناسان اقتصادی در همان زمان تصویب این دامنه نامتقارن نوسان، هشدار داده بودند که این شیوه مدیریت بازار سرمایه راه به جایی نخواهد برد. رکود حاصل از این تصمیم در ماه های گذشته نتیجه ای جز زیان سهامداران خرد نداشته است.

خروج ۲۴ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرماهی

از ۲۵ بهمن تا آخرین روز کاری پیش از بازگشت به دامنه نوسان قبلی، تنها در ۴ روز سهامداران خرد ورود پول به بازار سرمایه را داشته اند. بازار سرمایه در این مدت در تمام روزهای اجرایی شدن این طرح شاهد خروج پول بوده است. میزان پول ورودی در روزهایی که بازار شاهد ورود پول بوده است حدود ۱۶۷۰ میلیارد تومان بوده است.

در این مدت بازار سرمایه شاهد خروج بیش از ۲۵.۷ هزار میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی بوده است. البته در مجموع ورود و خروج پول در این مدت باید گفت ۲۴ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده است. این اعداد و ارقام نشان می دهد سهامداران خرد از هر فرصتی برای خروج از بورس استفاده کرده اند.

رکود و رکود بیشتر؛ تنها دستاورد تغییر دامنه نوسان

نکته قابل توجه دیگر اینکه میزان معاملات در سه ماه گذشته و از زمان اجرای تصمیم سازمان بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان، ارزش معاملات روزانه به شدت کاهش یافته است. این کاهش را می توان در تفاوت زیاد میان آخرین قیمت معاملات و قیمت پایانی نمادها نیز به وضوح مشاهده کرد.

پرنشدن حجم مبنا یکی از دلایل عدم تخلیه فشار فروش در این مدت بوده است. به نظر می رسد مدیریت جدید بورس که در اولین تصمیمات خود دامنه نوسان متقارن را به عنوان حل کننده مشکل بورس می دانست، امروز به اشتباه خود پی برده است.

البته اصرار بیش از حد رئیس سازمان بورس در خصوص دامنه نوسان نامتقارن را می توان به نوعی کنترل کننده شاخص دانست. کنترل کردن شاخص و نوسان دادن آن پیرامون شاخص کل یک میلیون و دویست هزار واحدی به مدت چند ماه می توانست بسیاری از انتقادات به سازمان بورس و دولت را کم کند.

تصمیمات اشتباه سازمان بورس ادامه دارد؟

اما همین تصمیم اشتباه سازمان بورس در هفته های گذشته مسبب تشکیل جمعیت های اعتراضی به روند بورس بوده است. این نوع تصمیم گیری به همراه عدم حمایت دولتی که همه را به بورس فراخوانده بود از بازار سرمایه، تنها اعتماد از دست رفته را به وضعیت بدتری می کشاند.

در صورتی که اطلاعات بازار نشان می دهد، حدود ۸۰ درصد نمادهای بازار قفل در صف فروش بوده اند. در این مدت به صورت روزانه کمتر از ۱۰ نماد وجود داشته است که صف خرید برای آن تشکیل شده است.

حال باید منتظر ماند و دید، اعتراف سازمان بورس به تصمیم اشتباهش در خصوص تغییر دامنه نوسان می تواند بازار را از فشار فروش تخلیه کند و یا سهامداران خرد همچنان به دنبال خروج از بازار هستند.

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    دیگه باید شاشید تو بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها