|
کدخبر: 166825

آیا تعطیلات جزو ساعت کاری محسوب می‌شود؟

برنامه ای در آخرین ساعات روز (یکشنبه۲۲ فروردین) از طریق اینستاگرام پخش شد. میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

اقتصاد آیا تعطیلات جزو ساعت کاری محسوب می‌شود؟

مهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی و همچنین مشکلاتِ پیش‌آمده در جریان همسان‌سازی پاسخ داد.

اکبر قربانی (کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی) در پاسخ به این سوال که آیا ایام تعطیلات جزو ساعت کاری محسوب می‌شود یا خیر، گفت: بله، در قانون مشخصا به این موضوع اشاره شده است. روز جمعه و ایام تعطیل جزو ساعات کار محسوب می‌شود. در مجموع در ماه‌های سی روزه کارگر باید ۲۲۰ ساعت را با ایام تعطیلات پُر کند تا بتواند از حقوق کامل خود برخوردار شود.

وی درخصوص تعلق مزدِ فردِ متوفی به بازماندگانش گفت: در قانون تامین اجتماعی، بازماندگان به نسبتِ سهمی که قانونگذار برای آن‌ها تعیین کرده است حق خود را دریافت می‌کنند؛ یعنی برای همسر ۵۰درصد، فرزندان ۲۵درصد و برای پدر و مادری که تحت تکفل بیمه شده اصلی بودند ۲۰درصد تعلق می‌گیرد. به‌طور مثال اگر دستمزد فرد متوفی سه میلیون تومان باشد و همسر و دو فرزند داشته باشد، ۵۰ درصدِ این این حقوق یعنی یک میلیون پانصد هزار تومان به همسر و ۲۵ درصدِ آن یعنی ۷۵۰هزارتومان به هر یک از فرزندان تعلق می‌گیرد.

قربانی در خصوص تعلق حقوق بازنشستگی بعد از فوت فرد مجرد به بازماندگانش گفت: این حقوق به اقوام درجه اول تعلق می‌گیرد؛ به طور مثال اگر پدر و مادر فرد متوفی زنده باشند و سن پدر بالای ۶۰سال و مادر بالای ۵۵سال باشد و مستمری‌بگیر هم نباشند و یا براساس تشخیص کمیسیون پزشکیِ سازمان تامین اجتماعی، ازکارافتاده باشند و مستمری بگیر نباشند، حقوق به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

این کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اضافه‌کاری اجباری است یا خیر، گفت: خیر اضافه‌کاری اجباری نیست. طبق ماده ۵۹ قانون کار ارجاع کار اضافی به کارگر با موافقت کارگر مجاز است و این کارگر بابت اضافه‌کاری باید برابرِ ۴۰درصد اضافه مزدِ هر ساعت عادی خود را دریافت کند.

قربانی در خصوص کارگرانی که چندین برابرِ حداقل دستمزد دریافت می‌کنند اما کارفرما با آن‌ها قرارداد حداقل دستمزد بسته است، گفت: این کار جرم است. درواقع کارفرما برای فرار از پرداخت حق بیمه واقعی این کار را انجام می‌دهد که این کار هم اجحاف در حق سازمان تامین اجتماعی است و هم اجحاف در حق کارگر چراکه اگر کارگر دچار سانحه و بیماری شود از حق خود محروم می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مستمریِ متوفی بعد از ازدواج مجدد همسر قطع می‌شود یا خیر، گفت: قبلا مستمری قطع می‌شد اما ظاهرا طبق بخشنامه‌های جدید حتی اگر کسی ازدواج کند بازهم مستمری او قطع نمی‌شود.

او همچنین در خصوص بازنشستگی خانم‌ها گفت: خانم‌ها می‌توانند با داشتن ۴۲ سال سن و بیست سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند.

این کارشناس روابط کار در خصوص شروط تعلق مستمری بازنشستگیِ به بازماندگانِ شخص متوفی گفت: مستمری بازنشستگی به بازماندگان تعلق می‌گیرد مشروط براینکه در ده سال آخر زندگی خود یک سال سابقه بیمه‌پردازی و در سالی که فوت کرده است سه ماه سابقه‌ی بیمه‌پردازی داشته باشند.

وی همچنین در خصوص حقوق ازکارافتادگی کلی گفت: این حقوق طبق ماده ۱۱۱ به شکل کامل پرداخت می‌شود و این فرد می‌تواند حداقل دستمزد را بگیرد.

قربانی در پایان در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ که همسان‌سازی برای بازنشستگان کشوری و لشگری اجرا شد بازنشستگان تامین اجتماعی هم تقاضای همسان‌سازی داشتند. در دولت آقای احمدی نژاد این موضوع شروع شد اما به نتیجه نرسید. تا اینکه در سال ۹۹ این موضوع به شکل جدی مطرح شد و یکی از اعتراضات هم این بود که بین مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری و بازنشستگان تامین اجتماعی تفاوت فاحشی وجود دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته بخشی از متناسب‌سازی اجرا شد و ما منتظر بودیم وعده‌ها تحقق پیدا کند که در نهایت اعلام شد ۸۹هزار میلیارد تومان به این مهم اختصاص پیدا کرده است، اما مهم‌ترین مشکل این است که همسان‌سازی به کمک‌هزینه‌ی مسکن و عائله‌مندی و حق اولاد و… تعلق گرفته است درواقع این همسان‌سازی یا متناسب‌سازی به حقوق پایه مستمری بگیران اضافه نشده که اگر به پایه حقوق اضافه شود در سنوات آتی که درصدی به حقوق مستمری بگیران اضافه می‌شود تاثیر خود را می‌گذارد. با توجه به شکایت‌ها و پیگیری‌ها قرار شد این موضوع اصلاح شود اما در حال حاضر هیچ گونه دستورالعملی در این خصوص صادر نشده است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها