|
کدخبر: 166652

کاری که مذاکرات وین با قیمت طلا کرد

قیمت سکه و دلار در شروع معاملات روز شنبه نسبت به روز گذشته کاهش یافت. کارشناسان انتشار اخبار مربوط به احتمال شکل‌گیری تفاهمی جدید در مذاکرات هسته‌ای را علت افت قیمت‌ها می‌دانند، با این وجود محتمل است که نرخ سکه با رشد طلای جهانی دوباره وارد روند صعودی شود.

اقتصاد 
کاری که مذاکرات وین با قیمت طلا کرد

در روزی تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه بازار داخل کار خود را با روند کاهشی آغاز کرد. نرخ ابتدایی سکه نسبت به نرخ ابتدایی روز گذشته ۲۳۰ هزار تومان کاهش یافت و روی رقم ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قرار گرفته بداشتیافته و ۲۴ هزار و ۶۳۰ تومان اعلام شد.

کارشناسان اظهارات رئیس تیم مذاکرات هسته‎‌ای در مورد "شکل‌گیری تفاهمی جدید" را عامل کاهش نرخ سکه و دلار می‌دانند، با این وجود احتمال دارد به دلیل کوچک شدن حباب سکه و امید به رشد طلای جهانی در روزهای آتی، نرخ سکه دوباره رشد کند.

سکه کار خود را چگونه شروع کرد؟

قیمت سکه در شروع معاملات روز یکشنبه نسبت به نرخ بسته شده دیروز ۱۵۰ هزار تومان و نسبت به نرخ ابتدایی روز شنبه ۲۳۰ هزار تومان کاهش یافته بود. بر این اساس نرخ سکه امامی از صبح شنبه تا صبح یکشنبه ۲ درصد بازدهی نزولی به ثبت رساند. نرخ سکه در ادامه نیز کاهش یافت و معاملات نیمه اول روز را با نرخ ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و با کاهش ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ انتهایی دیروز به پایان رساند.

قیمت ابتدایی نیم‌سکه نسبت به روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته و روی رقم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفته بود. ربع سکه نیز با ثبت کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به شروع معاملات شنبه روی رقم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کار خود را شروع کرد.

دلار چگونه با سکه همراهی کرد؟

بازار سکه در انتظار سیگنال دلار بود، اما نرخ دلار نسبتا دیر بیرون آمد. نرخ ابتدایی دلار و یورو در بازار متشکل نیز باز هم تغییرات منفی را به ثبت رساند. قیمت‌هایی که از مبادلات دلار در بازار آتی بیرون آمدند، نسبت به دلار نقدی روز گذشته پایین‌تر بود و انتظار می‌رفت نرخ دلار بازار آزاد نیز کاهش یابد. همین اتفاق نیز افتاد. دلار بازار آزاد کار خود را با کاهش ۱۴۰ تومانی نسبت به روز گذشته آغاز کرد. نخستین نرخ دلار در معاملات روز یکشنبه ۲۴ هزار و ۶۳۰ تومان بود که در ادامه معاملات باز هم کاهش یافت و معاملات نیمه اول روز را روی ۲۴ هزار و ۴۴۰ تومان به پایان رساند.

کاهش نرخ درهم

نخستین نرخ بیرون آمده از درهم امارات با کاهش ۶۰ تومانی نسبت به روز گذشته ۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود. بر این اساس نرخ دلار با تبدل درهم ۲۴ هزار و ۹۷۶ تومان به‌دست می‌آید. این رقم با نرخ دلار در ابتدای معاملات ۳۴۶ تومان اختلاف داشت. اختلاف نرخ دلار بازار و نرخ دلار با استفاده از تبدیل درهم در روز گذشته ۴۲۷ تومان به‌دست آمده بود. بر این اساس این اختلاف حدود ۸۱ تومان کاهش یافت. کم شدن اختلاف بین این دو در شروع معاملات، به واسطه افت نرخ درهم اتفاق افتاد.

علت افت نرخ سکه و دلار چه بود؟

بازار طلای جهانی در روز یکشنبه تعطیل بود و نرخ جهانی طلا تغییری ثبت نکرده بود و پیش از آن نیز روند صعودی را دنبال می‌کرد. بر این اساس افت نرخ طلا در بازار داخل تحت تاثیر عامل دیگری بوده است. کارشناسان اقتصادی افزایش امیدواری‌ها در نتیجه انتشار اخبار مربوط به مذاکرات وین را عامل اصلی افت طلا در بازار داخل می‌دانند. فاکتور نااطمینانی که در نتیجه افزایش تنش و حادثه نطنز در بازار طلا ظاهر شده و رشد فلز زرد رنگ را موجب شده بود، با صحب‌های رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر "شکل‌گیری تفاهمی جدید" کاهش یافت و افت نرخ طلا در بازار داخل را موجب شد.

این رویداد احتمالا در ادامه روند نزولی دلار نیز تاثیر‌گذار بوده است. در کاهش نرخ دلار، کاهش نرخ درهم و ادامه روند کاهشی دلار بازار متشکل نیز ممکن است تاثیرگذار بوده باشند.

حباب نرخ سکه

با تغییرات قیمتی که در شروع معاملات روز یکشنبه اتفاق افتاده بود، نرخ واقعی سکه ۱۰ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان به‌دست می‌آید، این رقم با نرخ سکه بازار داخل ۱۲۲ هزار تومان معادل ۱.۲ درصد اختلاف داشت. اندازه حباب سکه در شروع معاملات روز شنبه در حدود ۲.۵ درصد بود. بر این اساس با تغییرات اتفاق افتاده اندازه حباب سکه در شروع معاملات روز یکشنبه نسبت به روز پیش از آن تقریبا نصف شده بود. ممکن است کوچک شدن اندازه حباب سکه تا این اندازه، یک عامل افزایش نرخ آن در روزهای آتی باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    درزمان تحریم هاسوداگران .محتکران ودلالان سکه وطلاوارزوخودروومسکن بیشترین سودنصیب خودشان کردندودرواقع تشنج دربازاربوجودمی اوردندانشاالله شاهدنزول دلاروارتقاجایگاه ریال خواهیم بود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها