|
کدخبر: 164680 مجتبی اسکندری

در گفت و گوی گسترش نیوز با یک استاد دانشگاه مطرح شد:

بیت کوین گران خواهد شد؟

رکوردشکی بیت کوین و اتریوم به عنوان دو رمزارز پرتقاضا باعث شد که دوباره توجهات سرمایه‌‌گذاران به رمزارزها جلب شود.

اقتصاد بیت کوین گران خواهد شد؟

در پی تصویب بسته پولی دو تریلیون دلاری مقابله با کرونا در کنگره ایالات متحده و امضای آن توسط رئیس‌جمهور بایدن، پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران مستقل، از افزایش تورم در آمریکا و به تبع آن متورم شدن اقتصاد جهان حکایت داشت. همین امر باعث شد تا گسترش نیوز در گفت‌وگو با کامران ندری استاد دانشگاه، اقتصاددان و کارشناس تجرت الکترونیک در ارتباط با آینده بیت کوین و سایر رمزارزها به گفت‌وگو بپردازد.

افزایش مستمر تقاضا برای بیت کوین

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی افزایش قیمت بیت کوین در جهان اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت بایدن، تلاش‌های زیادی برای نابودی یا دستکم محدود کردن شدید این ارزهای دیجیتال به خرج داد و باعث شد تا در یک بازه زمانی، رشد این ارز دیجیتال متوقف شود و قدری هم با تعدیل همراه باشد. با این حال، پس از صورت پذیرفتن اصلاحات قیمتی در ارتباط با بیت کوین به عنوان رمزارز پرچمدار، دوباره این پول خصوصی با افزایش تقاضا مواجه شده است. حمایت‌های لفظی چندین چهره سرشناس و بزرگ در حوزه تکنولوژی، از این رمزارز هم باعث شد تا تقاضای آن به شکل شارپی افزایش پیدا کند. البته نباید این رشد را معطوف به حمایت‌های چهره‌های سرشناسی مثل ماسک محدود کنیم زیرا بیت کوین دیوارهای قیمتی بسیاری از ده تا چهل هزار دلار را بدون حمایت فرد خاصی به دست آورده است. به همین دلیل باید از این رمزارز به عنوان آینده بازار یاد کرد.

کامران-ندری

چرا بیت کوین همچنان می‌درخشد؟

کامران ندری در ادامه ضمن برشمردن دلایل تقاضای غیراقتصادی و سیاسی برای رمرزارزها خاطرنشان ساخت: دولت چین در بازه زمانی روی کار بودن دولت ترامپ برای جبران بخشی از زیان‌های وارده در جنگ تجاری و ارزی با آمریکا، رو به سرمایه‌گذاری در سبد ارزهای دیجیتال آورد و توانست که توجهات بسیار زیادی را به شکل ناخودآگاه به این کریپتوکارنسی جلب کند. همزمان در آمریکا هم به علت افزایش نرخ تورم که ناشی از افزایش نقدینگی و همین‌طور رشد تقاضا برای طلا بود، قیمت دلار در برابر طلا و بیت کوین به شدت و به شکل پیاپی سقوط کرد. در واقع بخش بزرگی از افزایش قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها، ناشی از کاهش نرخ برابری دلار است و به معنای کاهش ارزش این پول پر قدرت دولتی است. این رشد فقط معطوف به بیت کوین نخواهد بود و ممکن است که کوین‌های نه چندان شناخته شده‌تر در بازار رمزارزها هم تا پایان سال جاری میلادی رشدی بی سابقه را تجربه کنند. در واقع این وضعیت مرهون دو بحران در اقتصاد جهانی است: نخست رکود سنگینی که در عصر کرونا گریبان جهان را گرفته بود و افراد برای جبران سقوط ارزش دارایی‌های خود و حفظ پس‌اندازهایشان به این کارنسی‌ها روی آوردند و یک دلیل دیگر نیز ناشی از افزایش تورم و پول‌پاشی دولت‌ها به شکل بدون پشتوانه برای مقابله با آثار کرونا بود که باعث فرو ریختن اعتماد بازار به پول‌های ملی شد.

سبدگردانی از ارزهای دیجیتال

این کارشناس تجارت الکترونیک در پایان ضمن هشدار درباره سرمایه‌گذاری بدون تامل در این بازار، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ده هزار ارز دیجیتال در سراسر جهان به وجود آمده است که هر کدام بر پایه یک مبنایی در اقتصاد ریاضیات طراحی شدند و افزایش تقاضا برای همه این ارزهای دیجیتال طبیعی است. به نظر نمی‌رسد در ایران و در جهان، اراده‌ای برای کاهش نرخ تورم وجود داشته باشد و بعید است که دولت‌ها تا پیش از پایان یافتن واکسیناسیون کرونا، دست از اقدامات مداخله‌جویانه در بازار پول بردارند. به همین دلیل این رمرزارز و سایر ارزهای دیجیتال دیوارهای قیمتی بسیار زیادی را تا پایان سال آتی میلادی در هم می‌شکنند ولی برای سرمایه‌گذاری در بازار این رمزارزها با سرمایه‌های عموم خرد، باید مدیریت ریسک صورت بپذیرد و افراد دارایی‌های خود را در یک سبد مرکب از پرتفوهای مختلف از ارزهای دیجیتال بگذارند که با ریسک کمتری مواجه شوند و بتوانند سود خوبی ببرند. به نظر می‌رسد که در سراسر دنیا تجارت با بیت کوین و سایر رمزارها رفته رفته به رسمیت شناخته می‌‌شود و این بهترین خبر برای خریداران و سرمایه‌گذاران در این حوزه خواهد بود.

ارسال نظر