|
کدخبر: 158974

ریزش قیمت سکه در راه است؟

قیمت سکه در تمام سال روی دوش قیمت طلای جهانی، قیمت دلار و انتظارات منفی از نمودار قیمتی بالا رفته اما این روزها توان شکستن یک مرز را ندارد چرا؟

اقتصاد ریزش قیمت سکه در راه است؟

نسیم طالب در کتاب قوی سیاه می نویسد سرمایه گذاران از نادانستنی های دیگران سود می بردند اما وقتی این اطلاعات راز آلود عمومی شود دیگر زمینه ساز موفقیت نیست. بازار سکه از ابتدای سال روی دوش دو عامل بود کرونا و فشار حداکثری. اولی به قیمت طلا فشار می آورد و دومی به قیمت دلار.

اثر هر دو تا حدودی تخفیف پیدا کرده است اولی در اقتصاد جهان دومی در اقتصاد ایران. حال قیمت سکه چه می شود؟ به نظر می رسد حال قیمت سکه تحت تاثیر سه متغیر است. که قیمت را نسبت به آینده این فلز گران بها نگران کرده است

نگرانی اول بازار سکه

اولین متغیر، عدم توان سکه برای شکست سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بود.روز دوشنبه، سکه بازان با قدرت وارد بازار شدند تا فلز گران بهای داخلی را بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تثبیت کنند و در گام بعدی، حرکت به سوی محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را کلید بزنند. با این حال چنین اتفاقی رخ نداد و سکه در همان سطح۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی باقی ماند.

نگرانی دوم بازار سکه

 متغیر دوم که خریداران بازار سکه را محتاط کرده است، کاهش بهای طلای جهانی است. قیمت طلا در سال جاری شمسی قیمت بالای دو هزار دلار را نیز لمس کرد اما امروز در کانال ۱۶۰۰ دلار در نوسان است. با وجود همه پیش بینی های مثبت برای این بازار اما روز گذشته و پس از برگشت به کانال ۱۷۰۰ دلار نتوانست در این سطح بماند. قیمت طلای جهانی تا زمانی که زیر مرز هزار و ۷۰۰ دلاری قرار دارد، موجب خواهد شد که خریداران با اطمینان خاطر وارد معاملات نشوند.

نگرانی سوم از آینده قیمت سکه

اما عامل سومی نیز وجود دارد که سکه بازان را نسبت به آینده این فلز گران بها نگران کرده است و آن، ماندن ارزش ذاتی سکه زیر مرز ۱۰ میلیون تومانی است. ساعت ۵ بعدازظهر دیروز،‌ارزش ذاتی سکه ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود و حدود ۶۰۰ هزار تومان با قیمت بازار فاصله داشت. چنین فاصله ای به معنای آن است که سکه ظرفیت افت قیمت بیشتری را داراست. در واقع در صورتی که بازار طی روزهای آتی توان افزایشی خاصی را از خود نشان ندهد، افت بیشتر حباب سکه غیرقابل اجتناب خواهد بود.

با وجود تمام این عوامل کاهشی،‌به نظر می رسد هم چنان سکه بازان نسبت به آینده قیمت دلار خوشبین هستند و همین مساله نیز موجب شده است که فروش های خود را با قدرت کلید نزنند. دیگر عامل امیدوار کننده برای سکه بازان این است که بازار با مرز محکم حمایتی ۱۰ میلیون تومانی فاصله زیادی ندارد. مساله ای که می تواند زمینه ساز افزایش خریدهای پله ای شود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر