|
کدخبر: 157935

قیمت گوشت در مسیر افزایشی؟

در سال ۱۳۹۹ برای سومین مرتبه نرخ گوشت در حال افزایش است بر این اساس در تیر ماه، آبان ماه و بهمن ماه امسال در سه نوبت نرخ گوشت گران شد.

اقتصاد قیمت گوشت در مسیر افزایشی؟

در سال ۱۳۹۹ برای سومین مرتبه نرخ گوشت در حال افزایش است بر این اساس در تیر ماه آبان ماه و بهمن ماه امسال در سه نوبت نرخ گوشت گران شد هر زمان که نرخ گوشت افزایش پیدا می‌کند مسئولان دلایلی را می‌آورند که منجر به برخی تصمیمات خلق الساعه می‌شود.

 طبق آمار و ارقام هرچه به پایان سال ۹۹ نزدیک شویم نرخ گوشت نسبت به زمان مشابه خود در سال ۹۸ باشیب صعودی در حال افزایش است. به گونه‌ای که ابتدای سال نرخ گوشت گوساله با کیلویی ۷۰ هزار تومان کلید خورد و اکنون تا کیلویی ۱۳۰ هزار تومان نیز رسیده است.

 این آمار توسط مرکز آمار نیز تایید شده است که نشان می‌دهد در پایان بهمن ماه سال ۹۹ تورم گوشت به صورت متوسط در ۱۲ ماهه سال حدود ۶۰ درصد است. این در حالی است که تورم کل کالاهای کشور حدود ۳۴ درصد تخمین زده می‌شود.

 طبق شواهد و گزارش‌های محلی طی یک هفته گذشته نرخ مرغ چهار هزار تومان و نرخ گوشت حدود ۱۵ هزار تومان افزایش داشته است. این در حالی است که دامداران هیچ دخالتی در نرخ گوشت ندارند و دلالان از آنها گوشت را به نرخ ۶۰۰۰۰ تومان خریده و در بازار به نرخ ۱۳۰ هزار تومان می‌فروشند.

 با این وضعیت هیچگاه گوشت تعاونی به‌دست مصرف‌کننده نخواهد رسید و همواره دامداران متضرر خواهند شد. جالب است بدانید که افزایش نرخ گوشت و مرغ زمانی اتفاق افتاده که با مازاد تولید در دامداری‌ها مواجه هستیم. از طرفی نیز اگر دامداران نرخ نهادهای دامی را به نرخ مناسب دریافت کنند گوشت نیز با نرخ پایین تر به دسته واسطه می‌رسد.

 بنابر این گزارش در تیرماه سال ۹۹ هنگامی که نخستین افزایش نرخ گوشت شوک عجیبی به بازار وارد کرد رئیس انجمن صنفی گاوداران اعلام کرد که افزایش چند برابری نرخ نهادهای دامی و سودجویی عوامل واسطه و دلال علت اصلی فاصله نرخ تولید و مصرف گوشت است.در همین زمان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور اعلام کرد که قاچاق دام، افزایش نرخ علوفه و هزینه انتقال گوشت به تهران مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ آن است.

 

منبع: اکونا پرس
  • ایرانی ارسالی در

    مملکت داری کار همه کس نیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها