|
کدخبر: 157433

چرا دلار میانه‌رو شده است؟

دلار وسط محدوده امن خود نوسان می‌کند و چندان تمایلی به صعود نشان نداده است. اسکناس آمریکایی در ۳ ماه اخیر و از زمان انتخابات آمریکا، تاکنون عمدتا بین دو محدوده ۲۴۶۰۰ و ۲۶۳۰۰ تومان نوسان کرده است. امروز هم دلار در میانه این بازه یعنی ۲۵۲۰۰ تومان قرار دارد.

دلار در سه ماه گذشته عموما بین دو مرز ۲۴۶۰۰ و ۲۶۳۰۰ تومان نوسان کرده است

عوامل احتیاطی در بازار دلار

شرایط برجامی همچنان در هاله‌ای از ابهام است و چندان تحول مثبتی در مسیر احیای توافق نیفتاده است. البته احتمال حل اختلافات طرفین این توافق هم هست و به همین خاطر افراد با اطمینان به خرید ارز نمی‌پردازند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد وعده‌های ارزپاشی رئیس‌جمهور موجب احتیاط خریداران شده است. روحانی که قبلا وعده دلار ۱۵ هزار تومانی را داده بود، بار دیگر گفته است که در صورت آزادسازی منابع ارزی در کره و عراق، نرخ دلار را به قیمت واقعی آن نزدیک می‌کنند.

۳ خبر خوب از FATF؟

در همین حال خبرها حاکی از آن است که احتمال تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چندان هم کم نیست. برخی منابع اطلاع داده‌اند که تیم ۵ نفره دولت دفاع خوبی در این مجمع داشته است و با توضیح آنکه در صورت عدم پذیرش لوایح، حداقل ۲۰ درصد از هزینه‌های کل کشور افزایش می‌یابد، به نظر ممکن است نظر برخی از اعضای مجمع جلب شود. باهنر، یکی از اعضای مجمع هم گفته است به احتمال زیاد لوایح تصویب شوند. از سوی دیگر مجلس هم در تلاش است بار دیگر این لایحه‌ها را بررسی کند.

تصویب لوایح FATF چه اثری بر دلار دارد؟

اگر آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها کاهش یابند، پذیرفتن این لوایح می‌تواند در انتقالات ارزی با خارج از کشور تعیین‌کننده و حتی ضروری باشد. از این رو دسترسی به منابع ارزی راحت‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر گفته می‌شود در اینصورت هزینه‌های دولت هم کاهش خواهد یافت. چراکه هم‌اکنون ایران برای هر تراکنش بین‌المللی بین ۸ تا ۱۴ درصد از مبلغ حواله را با عنوان کارمزد به واسطه‌ها و دلالان پرداخت می‌کند.

به طور تاریخی نیز معمولا این بازار واکنش مثبتی به رد این لوایح یا بازگشت به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی نداشته است.

یک ریسک صعودی باقی است

دیروز جلسه شورای حکام پیام ویژه‌ای برای بازار ارز نداشت، اما به نظر هنوز داستان آن ادامه دارد. چراکه بنا به گفته برخی رسانه‌ها، تروئیکای اروپایی (سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان) پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی را به شورای حکام ارائه دادند. قطعنامه‌ای که اگر تصویب شود احتمالا با واکنش جدی مقامات کشور مواجه شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها