|
کدخبر: 147913

ارائه کارت اعتباری به طبقات پایین جامعه

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: برای جبران شوک قیمتی در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ پیشنهادم ارائه کارت اعتباری مانند کاری که اکنون وزارت رفاه آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای طبقات پایین‌تر انجام می‌دهد، است.

اقتصاد ارائه کارت اعتباری به طبقات پایین جامعه

مجید شاکری در رابطه با احتمال تصویب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانیگفت: پیش از اینکه درباره موضوع مورد اشاره توضیحی داده شود این سوال پیش می‌آید که اساسا در ساختار تجاری سال ۱۴۰۰ توانایی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی وجود دارد؟ به طور مثال می‎توان به ارز تخصیص یافته برای واردات جو دامی،ذرت دامی، کنجاله و دانه سویا و دارو در این رابطه اشاره کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: سابقه اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی نشان از این دارد که به طرز موثری قیمت کالاهای مشمول و غیر مشمول که ذیل آن بودند با تغییرات عمومی قیمت کالا فاصله دارد. به این معنا ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنترل تورم آن زمان تاثیر گذارد، اما به طور طبیعی هر قدر که میزان تخصیص آن کمتر، دیرتر و سخت‌تر شد، اثر آن هم کاهش یافت.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: علت اینکه با وجود تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ در سال ۹۹، در عمل قیمت مربوط به کالاهای اصلی و کالاهایی که در ادامه زنجیره‌ای وجود دارد، زیاد شد ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست، این است که تمامی نیاز پوشش داده نشد، توانایی پایش تا مرحله آخر هم وجود ندارد.

شاکری تصریح کرد: به این معنا که در عمل با یک قیمت بالا در حاشیه بازار مواجه شدیم و اینکه بانک مرکزی نتوانست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را با شدتی که در سال ۹۷ و ۹۸ تخصیص می‌داد، انجام دهد، ارتباطی به حجم درآمد ارزی آن ندارد، بلکه به کیفیت آن بستگی دارد و با توجه به اینکه از کانال‌های تجاری کالاهای اساسی را خریداری می‌کنیم، ارز خاصی را هم می‌توانیم مورداستفاده قرار دهیم.

وی در این رابطه با اشاره به اینکه قطع همین ارز شوک جدید قیمتی به بازار وارد می‌کند، یادآور شد: بدون شک این اتفاق خواهد افتاد، اما بر بزرگتر بودن اثر تورمی کسری بودجه دولت یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آگاه نیستیم.

این کارشناس امور اقتصادی خاطر نشان کرد: باید مبانی تجاری را به خصوص در حوزه کالاهای اساسی متنوع سازیم، به نحوی که اساسا بتوانیم ۴۲۰۰ را تخصیص دهیم. به نظر می‌رسد که انجام این کار ممکن است زیرا این کالاهایی که برشمردیم زنجیره طولانی ازاقتصاد ایران را درگیر می‌کند، به خصوص چهار کالای اصلی که در حوزه کالاهای اساسی نام برده شد، به این معنا ارز ۴۲۰۰ برای بودجه ۱۴۰۰ هم قابل توصیه است.

راهکار دولت و مجلس

شاکری درباره راهکار دولت و مجلس برای جلوگیری از شوکی قیمتی در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ یادآور شد: در حوزه دارو پیشنهاد جدی این است که منابع ریالی ناشی از افزایش فروش قیمت ارز بانک مرکزی مصروف بیمه‌ها شود تا هزینه‌های بخش درمان پوشش داده شود. در حوزه کالاهای اساسی هم چنانچه درصدد باشیم به این سمت حرکت کنیم تا کالاهای اساسی با نرخ نیمایی وارد شود، ناچارا باید الگوی حمایتی را به خصوص در زمینه گسترش سبد غذا و تورم احساس شده در دهک‌های پایین‌تر گسترش داد.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اضافه کرد: برای جبران شوک قیمتی در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ پیشنهادم کارت اعتباری یعنی همین کاری که اکنون وزارت رفاه آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای طبقات پایین‌تر انجام می‌دهد، است.

شاکری در ادامه بیان کرد: متاسفانه ارز ۴۲۰۰ به یک سطح سیاسی افتاده است و جناح‌های مختلف با نگاه سیاسی به استدلال در این زمینه می‌پردازند، در حالیکه اجرای آن بسیار پیچیده‌تر از این نظراتی که مطرح می‌شود، است.

منبع: ایبنا
  • ناشناس ارسالی در

    این کار بنظرتون درسته وقتی نمیتونید یک م شکل رو حل کنید بیاد یک فکری که نتیجه ش م شخص نیست انجام بدید مثل اینهکه بگید حالا که نمیشه ارز رو درست کرد خوب یک کار دیک ه بکنیم مثل بچه ای که میره با دوستاش برو دنبال کار خلاف خودمون بهاش بریم کار خلا ف اینطوری خیالمون راحته هی میگوید بجای س یر گردن شکم گرسنه بهش ماهیگیری یاد بدیم خوب الان دارید گدایی یاد میدید چاره درست بشینید درست فکر کنید مگر فقط باید مردم فقیر رو دید خوب اینطور هر روز تعداشون بی شتر میشه اخه چطوری بگم که بفهمید

  • ناشناس ارسالی در

    بنظرم دولت نباید تو هیچ کاری وارد شه،چون هر جا ورود کرده؛رحم الله یقرا الفاتحه

ارسال نظر