|
کدخبر: 141824

تمدید مهلت بررسی FATF و چند واکنش متفاوت

واکنش به سخنان لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری مبنی بر موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام کماکان ادامه دارد.

امروز محمد صدر دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از موافقان تصویب این لایحه به شمار می‌رود، اعلام کرد که اقدام رهبری در‌ این باره بی‌سابقه بوده است. در اینجا نگاهی داریم به مهم‌ترین واکنش‌هایی که از دیروز به FATF صورت گرفته است.

صدر: اقدام رهبری بی‌سابقه است

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته: «موافقت رهبری با بررسی مجدد لایحه یا موضوعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پدیده‌ای جدید به شمار می‌رود و هرگز چنین مسئله‌ای سابقه نداشته است. به نظر می‌رسد باید سازوکار جدیدی برای بررسی آن تعریف شود. درحال‌حاضر دقیق مشخص نیست که مجمع تشخیص مصلحت نظام چه سازوکاری را برای بررسی مجدد لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی در پیش خواهد گرفت. آنچه مهم است، موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF و بازگشت این لوایح به دستور کار مجمع است. برای تعیین تکلیف مابقی موارد باید منتظر ماند. احتمالا در نخستین جلسه خود، به بررسی مجدد خواهد پرداخت، اما زمان جلسه بعدی مشخص نیست.»

رویکرد مجمع، این‌بار مثبت‌ خواهد بود

او ادامه داد: «برداشت آن است که باتوجه به موافقت رهبری با بررسی مجدد این لوایح، رویکرد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این‌بار مثبت‌تر باشد، البته نباید فراموش کرد که ایشان فقط دستور بررسی را صادر کرده‌اند، اما همین که دستور بررسی مجدد از سوی رهبری، آن‌ هم پس از نامه آقای روحانی به ایشان و ذکر مطالبی از سوی رئیس‌جمهوری صادر شده، احتمالا رویکرد جدیدی حاکم خواهد شد، ولی باید منتظر ماند و دید به کجا خواهد رسید؛ هر چند که شخصا امیدوارم این‌بار لوایح FATF به نتیجه رسیده و تصویب شوند.»

FATF را تصویب نکنیم به امریکا کمک کرده‌ایم

این عضو موافق مجمع تشخیص تأکید کرد: »بارها و بارها خواستار تصویب این لوایح شده‌ایم و همچنان نیز خواستار تصویب آن هستیم؛ زیرا اگر این لوایح به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسد، روابط بانکی و تجاری ایران با جهان با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهد شد. باید بدانیم که عدم تصویب این لوایح در ایران به تحریم‌های ایالات متحده امریکا کمک می‌کند. واشنگتن تلاش می‌کند تمام روابط تجاری، مالی و اقتصادی ایران با جهان را قطع کند؛ از این‌رو ما نباید با عدم تصویب لوایح FATF، در این مسیر به آنان کمک کنیم.»

توکلی: موافقت رهبری به مجمع ابلاغ نشده است

دیروز در پی انتشار خبر موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع، احمد توکلی یکی از اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام، از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود: «هر زمان که این موضوع به‌طور قطع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شود به ما اعضا نیز گفته خواهد شد.»

شبستری: بعید است لایحه مجدد بررسی شود مگر با حکمی بالاتر

همچنین آیت‌الله شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که بررسی لوایح FATF یکسال است از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده و بعید است مجدد بررسی شود و بررسی مجدد آن در مجمع ممکن نیست، مگر با حکم یا دستور بالاتری ابلاغ شود که تا امروز به ما ابلاغ نشده است.

رضازاده: بعید است رهبر انقلاب با این موضوع موافقت کنند

یعقوب رضازاده، یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم ادعا کرده بود که بعید است رهبر انقلاب با این موضوع موافقت کنند.

رضازاده گفته بود: «بعید می‌دانم مقام معظم رهبری با تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع موافقت کرده باشند چون FATF مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند. البته در نهایت تصمیم‌گیرنده نهایی رهبر انقلاب هستند و اگر ایشان موافقت کرده و ابلاغ کند برای همه قابل اجرا است.»

انصاری: موافقت رهبری به مجمع تشخیص ابلاغ شده است

با وجود این مخالفت‌ها، مجید انصاری، دیگر عضو موافق مجمع به رسانه‌ها گفته بود: «لوایح باید در مجمع با شرایط جدید دوباره رسیدگی شود که ممکن است با شرط‌ها و ملاحظات جدیدی با نگاه به منافع ملی و کشور تصویب شود. فرصت مناسبی است که مجمع با دقت بیشتر دوباره این مسئله را رسیدگی کند که ممکن است با شرایط بتوانیم تصویب کنیم.»

او گفته بود که درخواست رئیس‌جمهور از رهبر مورد موافقت قرار گرفته و به مجمع تشخیص هم ابلاغ شده، اما از زمان ابلاغ این دستور اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها