|
کدخبر: 141766

FATF و احتمال افت دوباره قیمت دلار

در سومین روز هفته، دلار افت قیمت را تجربه کرد، ولی سکه توانست خود را به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی بازگرداند.

اقتصاد FATF و احتمال افت دوباره قیمت دلار

روز دوشنبه دلار ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۵ هزار و ۸۳۰ تومان رسید. این در حالی بود که در روز یکشنبه اسکناس امریکایی ۱۲۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. سکه به افت قیمت دلار واکنش خاصی نشان نداد و توانست با ۳۰ هزار تومان رشد به بهای ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان برسد. به گفته فعالان، سکه در دو روز ابتدایی هفته افت بسیار زیادی را تجربه کرده بود، حال آنکه میزان کاهش دلار چندان زیاد نبود. سکه‌بازان انتظار داشتند که دلار محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان را در ابتدای هفته جاری از دست بدهد ولی این اتفاق در روز دوشنبه هم رخ نداد تا کم کم سکه‌بازان در فروش دارایی خود احتیاط بیشتری کنند. به نظر می‌رسد، محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی در بازار ارز اهمیت زیادی پیدا کرده است و تحلیلگران فنی اعتقاد دارند تنها با شکست محدوده یاد شده است که دلار آمادگی رفتن تا ابتدای کانال ۲۵ هزار تومانی را پیدا می‌کند. در بازار سکه، مرز ۱۲ میلیون تومانی اهمیت حیاتی دارد.

سکه با اینکه روز یکشنبه این مرز را از دست داد ولی بلافاصله در روز دوشنبه به‌رغم افت دلار و اونس طلا خود را به بالای ۱۲ میلیون تومان رساند. این موضوع نشان می‌دهد که سکه‌بازان به راحتی حاضر به پذیرش از دست دادن حمایت مهم بازار خود نیستند. برخی تحلیلگران فنی عنوان می‌کردند سکه در صورتی که به زیر محدوده ۱۲ میلیون تومانی برود و سپس یک ساعت زیر خط ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نوسان کند، به احتمال زیاد وارد فاز نزولی خواهد شد که تا ابتدای کانال ۱۱ میلیون تومانی ادامه خواهد داشت.

تا ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه هم روند بازار طلای جهانی به گونه‌ای کاهشی بود که از افت قیمت‌ها در بازار سکه حمایت می‌کرد؛ با این حال، از اواخر روز اونس کمی بالا آمد و فشار بر بازار سکه کاهش یافت. با این وجود، به نظر می‌رسد در صورتی که دلار در روزهای بعد افزایشی خاصی را به ثبت نرساند، سکه بار دیگر در مسیر نزولی قرار بگیرد. ارزش بازاری سکه هم چنان از ارزش ذاتی آن فاصله دارد و همین مسئله به قیمت فلز گرانبهای داخلی فشار وارد می‌کند.

اخبار متناقض در بازار ارز

معامله‌گران دلار، صبح دوشنبه را باخبر موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز کردند. گروهی از فعالان انتظار داشتند با این خبر قیمت دلار دچار افت شدیدی شود. با این حال، این اتفاق رخ نداد و قیمت تنها زیر ۲۶ هزار تومان باقی ماند.

برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند، رفتن ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در انتهای سال ۹۸، یکی از عوامل زمینه‌ساز نوسانات دلار در امسال بود. از این زاویه دید، آنها باور داشتند بالا رفتن احتمال بازگشت به FATF می‌تواند سمت و سوی انتظارات را تغییر دهد و منجر به افت قیمت دلار شود. با این حال، عده دیگری از معامله‌گران سعی داشتند اخبار دیگری را در بازار برجسته کنند. به‌عنوان مثال، دسته‌ای از بازیگران افزایشی، سعی می‌کردند روی لغو شدن میزگرد روابط اقتصادی اروپا با ایران مانور دهند؛ هم چنین صحبت‌های برخی مقام‌های نزدیک به دولت بایدن در مورد مسائل حقوق بشری در ایران مورد توجه برخی معامله‌گران قرار گرفت. البته عده زیادی از معامله‌گران هم باور داشتند که اخبار یاد شده تاثیر خاصی روی قیمت نداشتند. از نظر آنها بازار از شرایط خبری عبور کرده است و بیشتر تحت تاثیر تقاضا و عرضه واقعی قرار گرفته است. از سوی دیگر گفته می‌شود که بسیاری از معامله‌گران در انتظار آغاز به کار دولت جدید امریکا هستند و سعی می‌کنند تا آن زمان اقدام به معامله خاصی نکنند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی تنها معامله‌گران کوتاه‌مدت در بازار فعال هستند و سعی می‌کنند از نوسانات دلار در فواصل کوتاه قیمتی کسب سود کنند. به‌عنوان مثال، بسیاری در بازار ارز دلار را روی مرز ۲۶ هزار تومانی به فروش رساندند و بعد در محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ خریدار شدند. اگر قیمت افت بیشتری را تجربه کند، ‌آنها حاضر هستند با ضرر اندکی، خرید خود را خالی کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر