|
کدخبر: 137876

قیمت سکه روی مدار نزولی + آخرین نرخ ها

قیمت سکه به پیروی از تحولات بازار داخلی ارز و آنچه در بازار فلزات گرانبها در بورس‌های کالایی جهان می‌گذرد، همچنان روند نزولی را ادامه می‌دهد. اما آخرین قیمت طلا و سکه تا پیش از امروز ۸ آذر ۹۹ چقدر بود؟

اقتصاد قیمت سکه روی مدار نزولی + آخرین نرخ ها

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۶ آذر با ۱۰،۱۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۴۶ هزار تومان معامله شد.

در بازار جهانی فلزات گرانبها افت قیمت طلا همچنان بی‌توجه به پایداری زیان‌های اقتصادی شیوع کرونا و تاثیرات دامنه‌دار آن بر کسب‌و‌کارهای مختلف ادامه دارد. مهم‌ترین و سنتی‌ترین سنجه ریسک در اقتصاد جهانی طی روزهای اخیر در حالی به سقوط دامنه‌دار خود ادامه داده که انتظار نمی‌رود دلگرمی به پیدایش واکسن کرونا به صورت گسترده حداقل تا نیمه دوم سال آتی میلادی نمودی عملی داشته باشد.

دقیقا نیز به همین دلیل است که همزمان با افت قیمت طلا در دو ماه گذشته بسیاری برای بازگشت قیمت‌ها به سطوح قبلی ابراز امیدواری می‌کنند و بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر چشم‌انداز خود از قیمت این فلز زرد رنگ را افزایشی نگه داشته‌اند. قیمت هر اونس طلا در ساعت ۱۹دیروز ۱۷۸۵ دلار بود که نسبت به روز قبل از آن کاهش ۲۵دلاری را نشان می‌دهد.

عقب‌نشینی ۴/ ۷ درصدی سکه

قیمت سکه به پیروی از تحولات بازار داخلی ارز و آنچه در بازار فلزات گرانبها در بورس‌های کالایی جهان می‌گذرد، همچنان روند نزولی را ادامه می‌دهد. همان طور که در هفته‌های پیشین نیز به آن اشاره شد در طول هفته‌های اخیر شروع افت قیمت اونس طلا در بازارهای بین‌المللی سبب شده تا در طول این مدت در بازار داخلی نیز شاهد عقبگرد قیمت سکه باشیم. این امر در کنار تقویت پول ملی و کاهش معاملات در بازار سبب شده تا طی هفته‎‌های اخیر کاهش قیمت سکه نسبت به ارز از تداوم بیشتری برخوردار باشد. بر همین اساس بوده که در پایان معاملات هفته گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی که تا ۱۶ میلیون تومان نیز بالا رفته بود به سطح ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. این رقم حکایت از نزول ۴/ ۷ درصدی قیمت سکه در طول یک هفته گذشته دارد.

سکه امامی دو هفته قبل نزدیک به ۱۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در هفته جاری نیز ادامه یافت و حدود ۴/ ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. سکه که در انتهای هفته گذشته در محدوده ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار داشت، در هفته جاری تا محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین رفت. صحبت‌های معامله‌گران نشان می‌داد که در فضای مجازی و معاملات آنلاین، برخی افراد حاضر شده بودند که سکه خود را با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش برسانند.

ریزش حدودا ۲ میلیونی سکه در دو هفته اخیر موجب شده است که انتظارات کاهشی تا حد زیادی در این بازار تقویت شود. در این میان، عده زیادی انتظار دارند، بازار در هفته جاری هم به روند نزولی خود ادامه دهد و حتی به زیر مرز حمایتی مهم ۱۰ میلیون تومانی برود.

آخرین بار در تیرماه فلز گرانبهای داخلی در کانال ۹ میلیون تومانی مورد معامله قرار گرفته است. پس از آن بارها بازار در برابر ریزش به زیر ۱۰ میلیون تومان مقاومت کرد. همین مسئله باعث می‌شود که برخی از معامله‌گران عنوان کنند که افت بیشتر سکه دشوار است و ممکن است در هفته جاری این فلز گرانبها در برابر نزول بیشتر مقاومت کند. آنها حتی کاهش سرعت نزول سکه را نشانه‌ای از آن دانستند که معامله‌گران کاهشی در حال خروج از بازار هستند.

با این حال، باید به این نکته دقت کرد که افت سکه در دو هفته اخیر با قدرت زیادی از سوی عوامل بنیادی حمایت شده است و در صورتی که در هفته جاری هم این حمایت‌ها ادامه پیدا کند، بعید نیست که فلز گرانبهای داخلی رکورد کاهشی دیگری را نیز به ثبت برساند. نیم‌سکه هم در دو هفته اخیر افت شدید قیمت را تجربه کرده است. نیم سکه روز پنج‌شنبه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت بیش از ۸ درصد کمتر از پنج‌شنبه دو هفته پیش بود.

سه عامل اصلی افت سکه

سه عامل مهم در دو هفته اخیر زمینه‌ساز کاهش بهای سکه امامی شده‌اند. نخستین عامل، نزول بهای دلار در بازار داخلی بود. دلار پنج‌شنبه سه هفته قبل در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار داشت، ولی در هفته‌های اخیر سیر نزولی به خود گرفت و در نهایت حمایت مهم ۲۵ هزار تومانی را از دست داد و روی عدد ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

به این ترتیب، می‌توان گفت، نزول ۲۳۰۰ تومانی دلار یکی ازعواملی بود که قیمت سکه را تحت فشار قرار داد. در کنار این، در همین بازه زمانی، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی هم با افت قابل توجهی مواجه شد. اونس در هفته‌های اخیر نزدیک به ۱۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است و روز پنج‌شنبه در فاصله کمی از مرز هزار و ۸۰۰ دلاری نوسان می‌کرد. فشار بیرونی اونس طلا موجب می‌شد که معامله‌گران سکه ریسک کمتری برای خرید بکنند. با موفقیت آمیز بودن واکسن‌های کرونا، میزان انتظارات افزایشی سکه بازان برای اونس طلا تا حدی پایین آمده است و همین موضوع موجب شد که خریدهای این فلز گرانبها هم توسط آنها کاهش پیدا کند.

در کنار این باید در نظر داشت که بخشی از افزایش سکه در ماه‌های قبل از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد؛ در واقع سکه حباب قیمتی مثبت داشت و ارزش بازاری سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن قرار داشت.

عامل سومی که موجب شد سکه افت بیشتری را تجربه کند، تخلیه تدریجی همین حباب بود. سکه در صورتی که بخواهد افت بیشتری را تجربه نکند، باید در انتظار رشد بهای دلار در روز شنبه باشد. با این حال، دلار در معاملات پشت خطی، خریدار زیادی نداشت و این به معنای آن است که ممکن است روز شنبه افت بیشتری را هم تجربه کند. در این میان، برخی از سکه بازان به حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی دل خوش کرده‌اند و عده دیگری، همچنان به‌دنبال یک اتفاق سیاسی هستند که فضای انتظاری را به پیش از انتخابات امریکا بازگرداند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر