|
کدخبر: 136651

بازار جهانی در انتظار ۴ چالش مهم

هفته گذشته هفته‌ای رویایی برای کامودیتی‌ها بود؛ البته بازارهای سهام هنوز بین آنکه وزن بیشتری به رشد موارد ابتلا به کرونا دهند یا به واکسن آن، مردد بودند.

رکوردهای جدید بیت‌کوین هم در روزهای اخیر توجه بسیاری را دوباره به سمت رمزارزها جلب کرد. رویترز ۴ چالش هفته جدید بازار جهانی را مرتبط با برگزیت، جمعه سیاه، آمار شاخص مدیران خرید و ادامه راه بیت‌کوین می‌داند.

زور آخر مذاکره‌کنندگان اروپا

بریتانیا و اتحادیه اروپا در آستانه انعقاد قرارداد تجاری پس از برگزیت هستند که روابط آنها را پس از پایان دوره انتقال در اول ژانویه ۲۰۲۱ (شش هفته دیگر) تنظیم می‌کند. با وجود این، گفته می‌شود سه محل اختلاف مهم هنوز باقی است و رهبران اتحادیه اروپا بر لزوم آماده شدن برای برگزیت بدون توافق تأکید می‌کنند. ضرب‌العجل‌های برگزیت در گذشته به کرات فرارسیده و تمدید شده است، اما مذاکره‌کنندگان آخرین تلاش خود را برای رسیدن به توافق خواهند کرد و کارشناسان عمدتا انتظار دارند لندن و بروکسل به نوعی به توافق برسند. البته احتمالاً این توافق تنها بر سر رئوس ابتدایی و اصلی باشد و در خصوص جزییات در آینده تصمیم‌گیری شود. پوند و بازار سهام انگلستان هم در هفته گذشته با امیدواری به واکسن کرونا و توافق برگزیت صعود کردند.

امید واهی به رشد مصرف؟

زمان حراج "جمعه سیاه" فرارسیده، اما انتظار می‌رود با توجه به اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا کمتر شاهد صف‌کشی کم‌سابقه مردم در فروشگاه‌ها در سرتاسر جهان باشیم و نتوان آنچنان به شارژ مصرف امیدوار بود. آکسفورد اکنامیس پیش‌بینی می‌کند با توجه به بحران کرونا و مشکلات درآمد و اشتغال ناشی از آن، فروش‌ها در این تعطیلات تنها ۰.۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد کنند. فروشگاه زنجیره‌ای مشهور میسیز پیشتر افت ۲۰ درصدی فروش را در پاییز تخمین زده بود. در سوی مقابل والمارت جهش فروش را انتظار می‌کشد. باید دید آیا خوشبینی به واکسن کرونا مردم جهان را در جمعه آینده به فروشگاه‌ها خواهد کشاند یا نه.

در انتظار افت PMIها

شاخص‌های مدیران خرید در جهان دوباره حول رقم ۵۰ یعنی مرز بین انقباض و انبساط نوسان می‌کنند. در دوشنبه پیش‌رو اما قرائت آمار فعالیت‌های تجاری ماه گذشته از اروپا و ایالات متحده عمق خسارت وارده به اقتصادها پس از اوج‌گیری دوباره کرونا و محدودیت‌های اعمال شده را نشان خواهد داد. البته ضربه به اقتصادها و افت این شاخص احتمالا این بار به اندازه گذشته شدید نباشد؛ چراکه محدودیت‌های وضع شده نیز قابل مقایسه با ابتدای سال نیستند و کسب‌وکارها هم آمادگی بیشتری داشتند. با وجود این، اگر واکنش بازارها به این آمارها شدید باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران تا زمان ساخت واکسن و تصویب بسته‌های محرک مالی در اروپا و امریکا به گارد دفاعی بروند.

پرواز بیت کوین تا کجا؟

بیت‌کوین از ابتدای سال بیش از ۱۵۰ درصد رشد نرخ داشته و در هفته گذشته تا نزدیکی سقف سال ۲۰۱۷ خود در نزدیکی ۲۰ هزار دلار پیش رفت. بسیاری انتظار دارند همانطور که سه سال پیش بیت‌کوین در عرض یک ماه ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست، این رالی هم عاقبت خوبی نداشته باشد. عده‌ای دیگر اما نظر متفاوتی دارند. برای مثال فیتزپتریک، تحلیلگر سیتی بیت‌کوین را طلای جدید می‌خواند و عقیده دارد در یک الی دو سال آینده نرخ آن می‌تواند از ۳۰۰ هزار دلار نیز فراتر رود. طرفداران بیت‌کوین در سوی دیگر بهبود زیرساخت‌های بازار، حضور بیشتر سرمایه‌گذاران جریان اصلی و نقدشونگی بهتر را دلیل ادامه‌دار شدن این رالی در آینده می‌دانند. در حالی که عرضه پول توسط بانک‌های مرکزی در حال افزایش است، بیت‌کوین عرضه‌ای محدود دارد و این مسئله در کنار نوسانات بالا، مقررات ضعیف و هک شدن‌های مکرر از سوی مخالفان بیت کوین مطرح می‌شود.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها