|
کدخبر: 124803

قیمت دلار بعد از عملیات ضربت بانک مرکزی

دیشب دلار در معاملات پشت‌خطی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد تا رکوردی جدید به ثبت رساند.

اقتصاد قیمت دلار بعد از عملیات ضربت بانک مرکزی

از زمانیکه در بازار ارز، نرخ ۲۰ هزار تومان عادی شد، کانال‌های بعدی راحت‌تر پشت سر گذاشته شدند. به نظر بازارساز نگران است که این عادی‌سازی با صعود به دهه چهارم قیمتی، تشدید شود. مسئله‌ای که انتظارات را بیش از پیش منفی می‌کند. اما در روز تعطیلی هرات، دلار می‌تواند در کانال جدید تثبیت شود؟

هم زمان با اینکه دلار فاصله خود با مرز ۳۰ هزار تومان را کمتر می‌کند، رئیس کل بانک مرکزی از ایستادگی این بانک برابر خواسته‌های تورم‌زا خبر داد. این حرف به این معنی خواهد بود که سیاستگذار پولی، در این نقطه دیگر در برابر دیگر اضلاع تیم اقتصادی دولت ایستادگی خواهد کرد(جزییات). چرا که هر چه، تامین کسری‌ بودجه زین پس بر نقدینگی بیافزاید، عملا تورم‌های غیرقابل کنترل نزدیکتر خواهد شد.

برخلاف اینکه رئیس‌جمهوری اولویت اول بانک مرکزی را تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی پیشتر اعلام کرده بود، رئیس کل بانک مرکزی مهم‌ترین قدم در اصلاح کلان اقتصادی را کنترل نقدینگی و مهار تورم اعلام کرده است. این اختلاف‌نظر ضمنی، هر برنده‌ای داشته باشد می‌تواند بر بازار ارز نیز موثر باشد، اگر اولویت بر تامین دلار ارزان برای واردات کالاهای اساسی باشد، بازنده این ایده تورم و برنده آن نوسانگیران ارزی خواهند بود. اما اگر تورم به اولویت اول بانک مرکزی بدل شود، در میان‌مدت، مردم برنده خواهند بود.

نوسان قیمتی روز پنج‌شنبه

امروز بازار هرات، بازار تعطیل است. در نتیجه یک قطب‌نمای اصلی بازار تهران، در دسترس نیست. بنابراین چشم معامله‌گران در بازار امروز، احتمالا به نرخ درهم خواهد بود. با اینحال، در معاملات فردایی هرات برای روز شنبه، ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورده است. این سطح مقاومتی مهمی برای دلار هرات به حساب می‌آید. شکست آن سیگنالی است که می‌تواند به معنی تثبیت دلار در بالای مرز ۲۸ هزار تومان باشد. نرخ درهم در صورت تثبیت بالای ۷۶۷۰ تومان، عملا راهی برای دلار ۲۷ هزار تومانی باقی نمی‌گذارد.

صرافی ملی هنوز کانال جدید ۲۸ هزار تومان را به رسمیت نشناخته، که البته به حرکت دلار در بازار امروز وابستگی خواهد داشت. چرا که سیاست بازارساز، این است که هیچ فاصله رانتی در بازار ایجاد نکند.

نگاه تکنیکالیست‌ها

زمانیکه در ابتدای ماه گذشته، دلار از مرز ۲۳،۵۰۰ تومان گذشت، بسیاری از تحلیلگران تکنیکال هدف دلار را ۲۸ هزار تومان در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کردند. به نظر آنها اکنون دست بالا را دارند، دسته‌ای از آنها در کانال ۲۷ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند که دلار به سقف کانال رسیده است، اگر قرار باشد سناریو آنها درست باشد، دلار باید طی امروز و فردا وارد فاز کاهشی شود. اما اگر از باند صعودی قبلی خارج شود، احتمالا اهداف بالاتری را در سر خواهد داشت. طی روزهای آینده، برخی منتظر عملیات ضربتی بانک مرکزی هستند. از نظر آنها، نرخ‌ها به محدوده قرمز سیاستگذار نزدیک شده و بیش از این تحمل نخواهد شد. با اینحال، نوسانگیران روی ضعف سمت عرضه حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

 

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • شهروند ارسالی در

    بانک مرکزی خودش نقش دلال رو بازی میکنه ت ا دولت کسری بودجشو تامین کنه وسلام

  • محمد ارسالی در

    چرا یک دلار امریکا باید برابر با ۳۰۰ هزار ریال ما باشد ، چرا خرید و فروش دلار ازاد است ، چرا هیچ کنترلی روی دلار و ارزها نمیشود ، چرا مردم عادی هم میتوانند با خرید و فروش دلار تقاضای کاذب ایجاد کنند و بخاطر سود ناچیز یک ملت را دچار تورم و گرانی کنند ، ایا دولت نمیتواند در این راه بهتر عمل کند ؟ این درامدها نه مالیات دارد نه حساب و کتاب ، شبانه عده ای میلیاردها تومان به جیب میزنند و در عوض ملتی تاوان ان را پس میدهد

ارسال نظر