|
کدخبر: 123554

حباب قیمت سکه می‌ترکد؟

با اینکه بسیاری از خریداران سکه در هفته گذشته، منتظر ورود نرخ به کانال ۱۳ میلیون تومان بودند، اما بهای اونس جهانی با آنها سر سازگاری نداشت.

سکه که در ساعاتی از هفته قبل به کانال ۱۳ میلیون تومانی نفوذ کرده بود، اما نتوانست به آن ورود کند. در سطح ۱۳ میلیون نشان داد که مقاومتی قوی برای کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

۳ دلیل برای این اتفاق وجود دارد؛ نخست آنکه سکه در طول ۱۰ روز اخیر دچار حباب مثبت قابل توجهی شده بود که به نظر بیشتر متاثر از تقاضاهای سنتی و ورود سرمایه به پناهگاه بود. شاید انباره این پناهگاه پر شده است و دیگر توان ورود به کانال جدید را ندارد.

مسئله دیگر این است که بازارساز ارزی مانع ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومان در پایان هفته گذشته شد و امروز نیز صرافی ملی نرخ را کاهشی آغاز کرد. این مسئله نیز سبب شده تا یک بال سکه برای افزایش بیشتر معیوب باشد. دلار امروز نیز در بازار آزاد در روندی کاهشی سیر می‌کند.

علاوه بر اینها، اونس جهانی هرگز پالس مثبتی به سکه برای عبور از کانال جدید نداد. برخی از سکه‌بازان انتظار ورود اونس به کانال ۲ هزار دلاری را می‌کشند، اما فضای بازار جهانی فعلا احتیاط بیشتر معامله‌گران را مخابره می‌کند. اونس دیشب با قیمت ۱۹۵۰ دلار بسته شد، کل هفته گذشته اونس بیش از ۴۰ دلار نوسان نکرد، در حالیکه فلز زرد داخلی دچار نوسان‌های شدیدی بود که طول موجش با اونس جهانی، همخوانی نداشت(مقصد قیمت طلا تا پایان سال).

سکه امروز از کانال ۱۲،۸۰۰،۰۰۰ تومان نیز عقب‌نشینی کرد. چرا که بازار به نظر انتظار شکست امریکا را در بند ماشه می‌کشد. ضمن اینکه در همین محدوده نیز سکه همچنان دارای حباب بالایی است. در صورت تغییر انتظارات منفی و عدم فعال‌سازی ماشه، سکه خود را برای تخلیه حباب آماده می‌کند. چرا که سرمایه‌های وارد شده به پناهگاه، عزم خروج می‌گیرند. اگر هم انتظارات منفی تشدید شود، قیمت سکه به حرکت دلار وابسته خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر