|
کدخبر: 123034

ریزش قیمت دلار در راه است؟

فعال شدن مکانیزم ماشه، گشایش احتمالی در عراق، بهبود روابط با افغانستان و دستور روحانی درباره تسویه وام ارزی چهار کلیدواژه مهم امروز در بازار ارز است. با این سیگنال‌های رسمی از اخبار منتشر شده، قیمت دلار چه خواهد شد؟

فعال شدن مکانیزم ماشه، گشایش احتمالی در عراق، بهبود روابط با افغانستان و دستور روحانی درباره تسویه وام ارزی چهار کلیدواژه مهم امروز در بازار ارز است. باید دید قیمت دلار چه خواهد شد؟

دستور روحانی درباره تسویه وام ارزی

حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به تهیه دستورالعمل اجرایی نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی دریافتی توسط تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران گفت: با استجازه دولت از رهبر انقلاب، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی که از صندوق توسعه ملی، تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند، می‌توانند تا پایان امسال تسهیلات ارزی خود را به‌شکل ریالی با صندوق توسعه، تسویه و بدهی خود را پرداخت کنند.

روحانی با اشاره به فراهم شدن شرایط جدید تسویه ریالی بدهی وام ارزی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی، گفته است: این شرایط می‌تواند زمینه عرضه سهام بسیاری از این بنگاه‌های تولیدی در بورس را فراهم کند که هم موجب تقویت بازار سرمایه خواهد بود و هم زمینه را برای تسویه آسان‌تر بدهی‌های این شرکت‌ها فراهم می‌کند و هم اجرای طرح توسعه در این واحدها و بسترسازی لازم را تامین می‌کند.

 بهبود روابط با افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای که به نقل از پایگاه اینترنتی این وزارت خانه منتشر شده است، اعلام کرد محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه این کشور با بهادر امینیان سفیر کشورمان در کابل دیدار و از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از آغاز مذاکرات صلح افغانستان و همکاری جامع ایران با افغانستان به ویژه در حمایت از پناهندگان افغان که در ایران زندگی می‌کنند، تشکر کرد.

فعال شدن مکانیزم ماشه

به گفته فعالان بازار ارز، مهم‌ترین عاملی که موجب شد دلار در روز سه‌شنبه افزایشی شود، ادامه نگرانی‌های سیاسی و جوسازی معامله‌گران پیرامون بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بود. آنها روز سه‌شنبه اظهارات یکی از مقامات ارشد امریکایی را برجسته می‌کردند که در هفته آتی از مکانیزم ماشه استفاده خواهد شد و بعد از آن، برخی از تحریم‌های ایران بار دیگر فعال می‌شود. این در حالی است که ایران بارها تکرار کرده امریکا دیگر عضوی از برجام نیست که درباره بازگشت تحریم‌ها تصمیم بگیرد.

در این میان، گروهی نیز به اظهارات مقام امریکایی دیگری اشاره می‌کردند که عنوان کرده بود، اروپا از تحریم‌های امریکا علیه ایران حمایت به عمل خواهد آورد. برخی از فعالان اعتقاد داشتند، چنین اخباری نگرانی‌های را در بازار ایجاد می‌کرد و در نتیجه زمینه‌ساز افزایش خریدها می‌شد. (دنیای اقتصاد)

گشایش احتمالی از عراق

رئیس‌کل بانک مرکزی عراق و مدیرعامل بانک تجارت عراق (TBI) تغییر کردند؛ این دو تغییر مهم می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای بازگشت منابع ارزی ایران که در کشور عراق مسدود شده است. مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی و سالم چلبی مدیرعامل بانک تجارت عراق TBI شدند.

بر اساس قرارداد ایران و عراق، عراقی‌ها موظف هستند پول گاز را با یورو و پول برق را با دلار به ایران پرداخت کنند اما با آغاز روند جدید تحریم‌ها عراقی‌ها اعلام کردند امکان پرداخت دلار را ندارند و پیشنهاد پرداخت با دینار را مطرح کردند و حالا مسئله دینار هم مطرح نیست و ایران قرار است کالای اساسی بخرد.

آیا گشایش احتمالی در عراق، بهبود روابط با افغانستان و دستور روحانی درباره تسویه وام ارزی می‌تواند باعث کاهش شدید قیمت دلار شود یا اینکه زمزمه‌های فعال شدن مکانیسم ماشه مانع از ارزانی ارز خواهد شد؟

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنتشون کنه فقط دروغ دروغ هرروز بگید دلار میاد پایین روزبعد میره بالا.خدا از روحانی و جهانگیری و همتی و بقیه نگذره خد ا همه رو نابود کنه

ارسال نظر