|
کدخبر: 225049

مایکروفر بهتر است یا مایکروویو؟ + قیمت

آشپزخانه یکی از قسمت‌های مهم هر خانه به شمار می‌آید. این بخشی است که اغلب خانم‌ها و گاهی آقایان، ساعات زیادی از وقت خود را در آن برای تهیه غذای خانواده سپری می‌کنند.

در دنیای مدرن امروز وسایل بسیار زیادی برای رفاه بیشتر و کاهش زمان آماده‌سازی غذا، تولید شده که بخشی از آن مربوط به آشپزخانه است.

به این ترتیب با ساخت وسایلی مثل انواع یخچال فریزرها، چرخ گوشت و البته اجاق‌ها که شامل انواع معمولی، فر، مایکروفر، مایکروویو و آون توسترها می‌شود، انقلاب بزرگی برای تهیه غذا ایجاد شد. این وسایل به خصوص برای انسان‌های عصر حاضر که اغلب کمبود زمان نیز دارند بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. اما پس از پیشرفت تکنولوژی و طراحی و ساخت مدل‌های متنوع فر، با پدیده‌ای به‌نام مایکروفر روبه‌رو شدیم که به سرعت جای خود را در خانه‌ها و آشپزخانه‌ها باز کرد. اما مسلما این تکنولوژی هنوز هم در حال توسعه و پیشرفت است و ما هر روز شاهد مدل‌های جدید و مختلفی در این زمینه هستیم.

 دو دستگاه پرمصرف

اما با وجود اینکه این وسایل جای خود را در زندگی‌ها باز کرده و طرفداران بسیاری دارند، هنوز هم کاملا شناخته شده نیستند. برای مثال می‌توان مایکروفر و مایکروویو را نام ببریم که بسیاری از افراد تفاوتی بین آنها قائل نیستند در صورتی که دو دستگاه مجزا هستند.

مایکروفر که حداقل در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دستگاهی گفته می‌شود که باعث پخت غذا در یک محیط بسته و در دمای یکنواخت به تمامی قسمت‌های غذا می‌شود. ساده‌ترین مایکروفر‌ها با گاز کار کرده و کاربر می‌تواند دما را بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کند تا پخت تمامی قسمت‌های غذا به‌طور یکنواخت صورت بگیرد. به‌طور کلی مایکروفر دستگاهی است که تمام قابلیت‌های یک مایکروویو را داراست و فقط چند نوع حرارت‌دهی شامل حرارت سه بعدی، کانوکشن و فن و گریل از پشت به آن اضافه شده است. در مقابل مایکروویو، صرفا دارای امواجی است با طول موج کوتاه که قسمتی از طیف الکترومغناطیس را تشکیل می‌دهد. در صنعت از این امواج با طول موج کوتاه برای فرآوری مواد غذایی و پختن غذا‌ها استفاده می‌کنند و این امواج در زمان برخورد با یک ماده امکان دارد منعکس، جذب یا منتشر شوند. مایکروویو، برای پخت یا گرم کردن غذا فقط به المنت تابشی و گرمکن با اشعه لیزر (امواج ماکرو) مجهز شده است. این عملیات سبب ایجاد گرما و افزایش سرعت پخت غذا نیز می‌شود. به‌طور کلی مایکروویو دستگاهی است که فقط مجهز به گرمکن با اشعه (امواج ماکرو) و المنت تابشی از بالا است.

در نهایت می‌شود این طور نتیجه گرفت که اصلی‌ترین تفاوت مایکروفر و ماکروویو در نوع فرآیند پخت و پز آنهاست به این صورت که مایکروفر از دما و گرما برای پخت استفاده می‌کند در حالی که ماکروویو عمدتا از اشعه Wave استفاده می‌کند.

 معایب دستگاه

از معایب دستگاه مایکروویو این است که بسیاری معتقد هستند غذای طبخ شده در آن چندان خوشمزه نیست. همچنین چون منبع ارتعاش در این دستگاه ثابت است، اگر غذایی در مجاورت آن باشد تنها بخشی که نزدیک منبع ارتعاش قرار دارد را گرم می‌کند. در مورد دیگر معایب مایکروویو نیز گفته می‌شود زمان طبخ غذا در آنها کوتاه است و احتمال دارد میکروب‌هایی که در غذا هستند کشته نشوند. از سوی دیگر امواج این دستگاه نیز همیشه مورد بحث بوده است. چرا که برخی فکر می‌کنند امواج کوتاه مایکروویو باعث ایجاد عوارضی شده و همچنین سبب پاره شدن و از هم پاشیدگی ذرات تشکیل‌دهنده مواد غذایی نیز می‌شوند. با این حال فروش این دو دستگاه در بازار بسیار رایج است هر چند به گفته فعالان بازار، مایکروفر که ترکیبی از موج و گرما است، تقاضای بیشتری دارد. با این توضیحات می‌توانید تصمیم بگیرید که مایکروفر بخرید یا مایکروویو برای شما مناسب‌تر است.

 قیمت‌ها در بازار

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از برند‌های خارجی تولید‌کننده لوازم‌خانگی مدت‌هاست که کالایی به صورت رسمی و مستقیم به بازار ایران تزریق نمی‌کنند. از سوی دیگر طبق قانون ابلاغی مجلس، فروش بسیاری از این کالاها در ایران ممنوع شده است. به همین دلیل اندک لوازم خانگی خارجی که در بازار وجود دارد با قیمت‌های بالایی فروخته می‌شود. با این توضیح قیمت فروش برخی از نمونه‌های مایکروفر و مایکروویو در بازار که از سایت‌های دیجی‌کالا و ایمالز استخراج شده را ملاحظه می‌کنید: مایکروویو سامسونگ (مدل ۳۵۱۳) ۳.۳۸۰.۰۰۰، ماکروویو پاناسونیک (مدل NN-ST۳۴) ۳.۲۴۰.۰۰۰، مایکروویو کنوود (مدل MWL۲۱۰) ۴.۴۵۰.۰۰۰، مایکروویو پاناسونیک (مدل NN-GD۶۹۲S) ۸.۴۰۰.۰۰۰، مایکروفر مایدیا (مدل MW-F۲۸۲۶-EBL-S) ۵.۴۲۰.۰۰۰، مایکروویو آریستون (مدل mp ۹۹۶ ix) ۲.۹۵۰.۰۰۰، مایکروویو فلر (مدل MW ۰۳۴) ۱۰.۱۰۸.۰۰۰،مایکروویو میگل (مدل GMW ۳۴۲) ۹.۴۰۰.۰۰۰، مایکروویو مجیک شف (مدل MCMA۲۵۴۰) ۹.۳۸۵.۰۰۰، و همچنین مایکروفر ال‌جی (مدل MG۴۲S) ۴.۴۰۰.۰۰۰، مایکروفر ال‌جی (مدل MS۹۵WCR) ۲.۳۹۰.۰۰۰، ماکروفر توکار بوش (مدل HMT۸۴G۶۵۴I) ۲.۱۰۰.۰۰۰، مایکروفر سامسونگ (مدل SAMI۶) ۱.۸۴۰.۰۰۰، مایکروفر رومیزی سامسونگ مشکی (مدل SAMI۱۴T) ۳.۷۵۰.۰۰۰، مایکروفر ۴۲ لیتری کنوود (مدل MWL ۴۲۶) ۴۹۵۰.۰۰۰، مایکروفر رومیزی تکنو (مدل Te-۳۴۲) ۳.۶۰۰.۰۰۰، مایکروفر توکار داتیس (مدل DTM ۹۲۸) ۷.۸۰۰.۰۰۰، مایکروفر رومیزی میدیا (مدل MW-F۲۸۲۶ ) ۴.۲۵۰.۰۰۰ و مایکروفر رومیزی دلمونتی (مدل DL۷۲۰ ) با قیمت ۶۵۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر