|
کدخبر: 203450

بازار داغ خرید این محصول آغاز شد!

با پایان شهریور ماه و آغاز بازگشایی مدارس بازار خرید تبلت و لپ‌تاپ داغ شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مراکز مهم عرضه لوازم دیجیتال، انواع لپ تاپ‌ها و تبلت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود.

برای خرید تبلت‌های ۸.۰۲ اینچ باید حداقل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفت و خرید تبلت‌های ۱۰ اینچ نیز از ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. البته در بازار می‌توان برخی برندهای خاص خارجی را با حداقل قیمت ۲۵ میلیون تا بیش از ۷۰ میلیون تومان نیز یافت که این محصولات مخاطب خاص دارند و خرید آنها از عهده عمده مشتریان خارج است.

نکته جالب توجه در مرکز کامپیوتر پایتخت به عنوان یکی از مراکز اصلی خرید و فروش محصولات دیجیتال، محدود بودن فروش تبلت‌های برخی برندها مانند سامسونگ، اپل آیپد، مایکروسافت بود و تقریبا در اکثر واحدهای صنفی جای خالی محصولات سایر برندها بسیار مشهود بود.

 یکی از مشتریان این مرکز خرید گفت: قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم فاصله دارد اما با توجه به آموزش‌های مجازی ، چاره‌ای جز خرید تبلت‌های گران برای فرزندمان نداریم.

وی افزود: اکثر تبلت‌ها با قیمتی بین ۵ تا بیش از ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسند در حالی که حقوق و دستمزد ما کارمندان به نسبت نرخ کالاها بسیار پایین محسوب می‌شود. علاوه بر قیمت تبلت باید مخارج جانبی مانند محافظ صفحه با قیمتی بین ۱۹۰ تا ۸۰۰ هزار تومان، کاور با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کیف تبلت از قیمتی بین ۱۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان نیز در نظر گرفت.

هزینه ۶.۸ میلیونی خرید تبلت دانش‌آموزی

محمد میرزایی نیز یکی دیگر از کسانی که برای خرید برای دختر کلاس اولی خود به این مرکز خرید مراجعه کرده بود؛ گفت: خرید یک تبلت سامسونگ ۱۰ اینچ مدل ۲۰۲۰ با قیمت ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تمام شد. در کنار آن برای خرید یک محافظ صفحه ۲۸۰ هزار تومان، یک کاور ۱۷۰ هزار تومان و یک استند ۹۰ هزار تومان و در آخر یک کیف هم ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کردم .

وی تصریح کرد: در مجموع خرید یک تبلت با لوازم جانبی تاکنون ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان هزینه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این هزینه گزاف باید شهریه حداقل ۱۲ میلیون تومانی مدرسه و خرید روپوش و لباس ورزشی را نیز در نظر گرفت . با این حساب هزینه کلاس اول تاکنون حدود۲۰ میلیون تومان شده که اصلا با حقوق و دستمزد اکثریت مردم همخوانی ندارد.

رونق بازار تبلت‌های کارکرده

علیرضا بابایی یک پدر دیگر است که برای خرید تبلت به این مرکز خرید مراجعه کرده بود. وی گفت: قیمت‌ها آنچنان وحشتناک است که نمی‌توانم تبلت نو خریداری کنم و چند ساعتی است که دنبال خرید تبلت دست دوم و کارکرده هستم البته این محصولات نیز ارزان نیستند و با این وجود باید ریسک کنم و دستگاهی خریداری کنم که شاید چند ماه بیشتر کار نکند اما چاره‌ای ندارم.

ناامیدی مردم از ارزان شدن محصولات در بازار   

صحبت با فروشندگان واحدهای صنفی نیز نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر و با نوسانات نرخ دلار بر قیمت محصولات دیجیتال بازار افزوده شده است.

به علت افزایش چشمگیر قیمت‌ها، برخی خانواده‌ها نیز ترجیح می‌دهند محصولات کارکرده و دست دوم خریداری کرده و یا نسبت به تعمیر دستگاه‌های قدیمی خود اقدام کنند.

در هفته‌های گذشته و تغییر دولت بسیاری از مردم انتظار داشتند که نرخ ارز کاهش چشمگیر یابد اما هنوز این مساله اتفاق نیافتاده و خانواده دانش‌آموزان ایرانی ناچار شده‌اند خرید وسایل مورد نیاز فرزندان خود را در روزهای آخر شهریور ماه انجام دهند هرچند نرخ دلار همچنان نوسان دارد و به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آینده ارزانی در راه بازار محصولات دیجیتال باشد.

قیمت برخی تبلت‌ها در بازار

 

 

نام و مدل

قیمت

تبلت سامسونگ Galaxy S۶ Lite SM-P۶۱۵ ظرفیت ۶۴ گیگابایت

از ۱۱,۷۵۵,۰۰۰ تا ۱۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت سامسونگ گلکسی TAB S۶ Lite SM-P۶۱۵ ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

از ۱۲,۹۰۰,۰۰۰ تا ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت سامسونگ گلکسی Tab A۷ ۱۰.۴ SM-T۵۰۵ ظرفیت ۳۲ گیگابایت

از ۵,۷۸۰,۰۰۰ تا ۶,۶۵۰,۰۰۰ تومان

تبلت سامسونگ گلکسی Galaxy Tab ۱۰.۱ SM-T۵۱۵ ظرفیت ۳۲ گیگابایت

از ۵,۶۷۹,۰۰۰ تا ۶,۲۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۲ - ۶۴ گیگابایت

۷,۹۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت سامسونگ گلکسی اس ۷ ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

از ۱۶,۶۰۰,۰۰۰ تا ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت سامسونگ Galaxy S۶ Lite SM-P۶۱۵ ظرفیت ۶۴ گیگابایت

از ۱۱,۷۵۵,۰۰۰ تا ۱۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۳ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت

۱۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت اپل آیپد پرو ۱۲.۹ اینچ ۲۰۲۱ فایوجی ظرفیت ۲ ترابایت

۷۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تبلت اپل آیپد پرو ۱۱ اینچ ۲۰۲۱ وای فای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

از ۲۱,۹۵۰,۰۰۰ تا ۲۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر