|
کدخبر: 232416

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

زنگ خطر فرسودگی در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران معتقد است که شهرداری‌ها از مالیات تولیدکنندگان شهرک‌های صنعتی بهره‌مند می‌شوند اما هیچ‌گونه خدماتی به این دسته از فعالان اقتصادی ارائه نمی‌دهند.

اخبار زنگ خطر فرسودگی در شهرک‌های صنعتی

واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با دو معضل مهم روبرو هستند: مالیات و انرژی. در گفتگویی که با رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران داشتیم از وی درباره جوانب مختلف این دو موضوع سوال کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

صابر پرنیان، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در گفتگو با گسترش نیوز اظهار داشت:« ۱۰ سال پیش، آیین‌نامه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به دنبال آن شهرک‌های صنعتی از قانون شهرداری‌ها معاف شدند اما این قانون تا به امروز  به مرحله اجرا نرسیده است».

صابر - پرنیان

مطالبه بزرگ شهرک‌های صنعتی

وی ادامه داد: « ۳ درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای است که تولیدکنندگان شرکت شهرک‌های صنعتی به دولت می‌پردازند به شهرداری اختصاص‌یافته اما شهرداری‌ها هیچ‌گونه خدماتی به تولیدکنندگان شهرک‌های صنعتی ارائه نمی‌دهند. این موضوع تا چند سال آینده تبعات جدی به دنبال خواهد داشت».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که سال‌هاست این ۳ درصد ارزش‌افزوده برخلاف قانون به جیب شهرداری می‌رود افزود: «زیرساخت شهرک‌های صنعتی شامل، شبکه آب ، شبکه برق، خیابان‌ها، فضای مبلمان و تصفیه‌خانه‌ها در حال فرسوده‌ شدن است. همچنین لوله‌های آبی که از ۳۰سال گذشته تا به امروز در این شهرک‌ها مورداستفاده قرارگرفته‌اند نیاز به بهسازی و نوسازی دارند اما هیچ اعتبار قانونی برای این امر مصوب نشده  و تولیدکنندگان نگران آینده تولید خود در این شهرک‌ها هستند».

پرنیان با اشاره به این‌که درخواست اهالی این حوزه برای برگشت یک درصد از سهم ۳ درصدی شهرداری به تولیدکنندگان؛ مورد موافقت مجلس قرار گرفت تصریح کرد: «متاسفانه تا به امروز موفق به متقاعد کردن شهرداری برای  بازگشت این یک درصد مالیاتی که از جیب تولیدکنندگان می‌رود نشده‌ایم. اگر کوتاهی شهرداری  ادامه‌دار شود خسارت جبران‌ناپذیری به سیستم تولید شهرک‌های صنعتی  وارد خواهد شد».

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، مرجوع‌ نشدن سهم یک‌درصدی تولیدکنندگان از سهم سه‌درصدی شهرداری، مشکل تمامی شهرک‌های صنعتی کشور است. وی در ادامه افزود: «برای تداوم تولید در شهرک‌های صنعتی، نیازمند تکمیل، بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هستیم. با توجه به این‌که هیچ‌گونه ردیف بودجه‌ای برای شهرک‌های صنعتی در قانون بودجه تعریف‌نشده است، برگشت یک درصد مالیات از شهرداری یکی از مهم‌ترین مطالبات شهرک‌های صنعتی است.  زیرساخت نباشد تولید از بین رود اگر مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی رفع نشود تا ۵ سال آینده باید شاهد مشکلات غیرقابل جبرانی باشیم».

وزارت نیرو کوتاهی می‌کند

پرنیان در ادامه سخنانش از کوتاهی وزارت نیرو به‌عنوان متولی تامین انرژی کشور انتقاد کرد و گفت: «مشکل ما در تهران و تمامی شهرک‌های صنعتی کشور،‌ عدم تکمیل زیرساخت‌ها و تامین آب و برق مکفی و پایدار برای تولیدات شهرک‌های صنعتی است. از این رو وزارت نیرو به‌عنوان دستگاه متولی طبق قانون باید زیرساخت‌های لازم در واحدهای صنعتی یعنی آب، برق و گاز را تامین کرده و تحویل واحدهای تولیدی دهد اما متاسفانه شهرک‌های صنعتی در تامین انرژی کافی با مشکلات زیادی مواجه هستند.»

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو برای عدم تامین انرژی موردنیاز واحدهای تولیدی چه پاسخی دارد؟ گفت: «وزارت نیرو از کمبود اعتبار گله‌مند است و در پاسخ به شرکت شهرک‌های صنعتی؛ کمبود اعتبار را به عنوان یکی از موانع تامین انرژی شهرک‌ها مطرح می‌کند. طبق قانون ششم توسعه، ماده ۵۴ قانون احکام دائمی و ماده ۸۱ قانون الحاق،  قانون‌گذار وزارت نیرو را مکلف به تامین انرژی موردنیاز شهرک‌های صنعتی کرده اما وزارت نیرو، کمبود اعتبار را بهانه می‌کند».

وی افزود: «وزارت نیرو باید نگاه ویژه‌تری به شهرک‌های صنعتی داشته باشد. سهم شهرک‌های صنعتی در آب کشور ۲ درصد و در اشتغال‌زایی ۳۵ درصد است. همچنین شهرک‌های صنعتی یکی از بازوان تولیدی و اقتصادی کشور محسوب می‌شوند؛ بنابراین وزارت نیرو باید به وظیفه خود در قبال تامین انرژی برای این نوع  تولیدکنندگان بیش‌ازپیش اهمیت دهد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها